Bij zorgverzekeraar Menzis staan tientallen ict-functies op de tocht. Het gaat om medewerkers die zich bezighouden met de doorontwikkeling en het beheer van het backofficesysteem De Kern. Die oude maatwerkapplicatie wordt vervangen door een systeem van Oracle. Vanaf 2011 zullen functies vervallen. Het is op dit moment nog onduidelijk om hoeveel banen het gaat.
Volgens de verzekeraar komen in 2011 enkele tientallen ict-functies te vervallen. Een woordvoerder: 'Er zal werk komen te vervallen maar we proberen zoveel mogelijk ict'ers aan ander werk te helpen. Het is nog te vroeg om te kunnen zeggen of er gedwongen ontslagen vallen.'
De verzekeraar kan het aantal functies dat mogelijk vedwijnt op dit moment niet specificeren. Een aantal beheerders en ontwikkelaars van de maatwerkapplicatie zal in dienst blijven om gegevens uit het oude systeem toegankelijk te houden. Daartoe is de verzekeraar verplicht met het oog op wet- en regelgeving.
Vakbonden, de ondernemingsraad en de zorgverzekeraar starten 7 april 2010 onderhandelingen over een sociaal plan. Volgens vakbond De Unie gebruikt de zorgverzekeraar de periode tot 1 januari 2011 om medewerkers zoveel mogelijk op nieuwe plekken te plaatsen of om te scholen.
Menzis vervangt zijn zelfgebouwde en verouderde maatwerkapplicatie door een systeem van Oracle. Zorgverzekeraar Azivo, waarmee Menzis in 2008 fuseerde, gebruikte al een systeem van die leverancier. De gefuseerde zorgverleners willen hun backoffice standaardiseren. Zo worden bijvoorbeeld de verwerking van declaraties en inning van zorgpremies voor alle onderdelen van de zorgverzekeraar hetzelfde. Menzis sloot in januari 2010 een licentiecontract voor onbepaalde tijd en een onderhoudsovereenkomst voor vijf jaar.
Ondersteuning
De implementatie wordt ondersteund door de Houtense ict-dienstverlener Truston en consultants van Oracle. In 2011 moet de implementatie zijn afgerond.
De zorgverzekeraar stelde al in het jaarverslag van 2008 dat 'ontwikkelingen in de ict-huishouding in de komende jaren personele gevolgen kunnen hebben.' Bij de ict-afdeling van Menzis werken ongeveer tweehonderd mensen. Het gaat bijvoorbeeld om functioneel-beheerders, ontwikkelaars en functies voor informatiemanagement.
Jammer….
Beste Redactie:
Dit artikel hoort bij de eerdere melding van COMPUTABLE:”Tekort dreigt aan ICT specialisten”
Tja, een maatwerkapplicatie vervangen door Oracle. En dat moet in 2011 werken? In mijn loopbaan heb ik al vaker pogingen gezien om een complex maatwerksysteem om te zetten naar Oracle. Planning was 1 jaar, dat werden er toch een paar meer. Wellicht iets onderschat? Ik heb niets tegen Oracle, daar is goed mee te werken.
Verder is dit bijzonder vervelend voor deze 100 mensen. Waar moeten die heen? Ik neem aan dat dit vaak al de wat meer op leeftijd zijnde ict’ers zijn, die toch al moeilijk aan de bak kunnen komen met verouderde kennis (AS/400? Cobol? CICS? Beheer?). Dit zijn toch niet allemaal technische mensen, mag ik aannemen, maar ook functioneel. Heeft het nieuwe systeem dan geen onderhoud nodig? Ik hoop voor hen dat ze hier goed uitkomen.
Het Oracle systeem betreft hier “Oracle Health Insurance” een standaard pakket, speciaal ontwikkeld voor de Nederlandse markt voor ziektekostenverzekeraars. Zie https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/erp/3213077/1276992/oracle-vervangt-backoffice-bij-menzis.html
Hopelijk kiest men niet voor de goedkoopste oplossing maar laat men de rijpe mensen die moeten afvloeien begeleiden door ervaren outpplacement specialisten. Als er veel wat oudere mensen tussen zitten dan voelen deze zich het beste thuis bij senioren mensen die zelf ook de nodige levenservaring en zelf ook de (oudere)ICT -kennis hebben.
Niet iedere partij is in mijn ogen geschikt om de juiste ondersteuning te bieden! Dit vraagt om maatwerk.
Als externe heb ik het voorrecht gehad bij Menzis te mogen kijken, en ik snap werkelijk niet wat ze nu overhoop gaan halen. Het zelf in Usoft ( met daarachter Oracle ) gebouwde ‘verouderde’ systeem is wettelijk up-to-date, heeft gelikte schermen, externe koppelingen en functionaliteit waar ze bij OHI nog van dromen. Na het wegwerken van de onderhouds-achterstand tgv de fusie is het online en in de batch snel. Daarnaast draait er probleemloos een ook zelfgebouwd Usoft systeem voor de AWBZ, waarmee ze al jaren tot de beste Zorgkantoren van NL horen. Dus hoe disqualificeer je je eigen personeel. Nu komt er een sociaal plan, dat hadden ze na de fusie moeten doen, dan hadden de kaarten nu heel anders gelegen. Ik wens het personeel sterkte, want het gaat nog erg zeer doen komende tijd. Eens komt het moment dat ze met weemoed aan dat ‘verouderde’ systeem zullen terugdenken.
@D.Gans Je hebt toch niet meegebouwd/-geholpen aan het ‘verouderde systeem’? Anders zou je reactie wel een erg gekleurde mening en opzichtige poging tot zelfbevlekking betekenen…