CA Clarity is een PPM-oplossing met een erg uitgebreide functionaliteit. Bij vrijwel elke nieuwe versie van het product kan het toegepast worden op nog meer activa en voor nog meer afdelingen binnen het bedrijf. Koppelingen met vereistenbeheer en uitgaveplanning zijn dan ook min of meer vanzelfsprekend. CA richt zich echter niet uitsluitend op grotere bedrijven die organisatorisch goed in hun vel zitten. Ook voor wat minder volwassen ondernemingen heeft CA oplossingen beschikbaar. SaaS-producten en een uitgebreid cursusaanbod moeten deze ondernemingen kunnen aanspreken.
Vooral managers zijn dol op dashboards, omdat die hen in een oogopslag een mooi gepresenteerde samenvatting van de diverse bedrijfsprocessen laten zien. CA Clarity blinkt hierin echt uit. Dat zet zich ook door in de eindgebruikersinterfaces, waar de eindgebruikers zelf ook kunnen werken met zichtbaarheidsinstellingen en gegevensfiltering om alles op hun eigen wensen en noden in te stellen. Clarity biedt robuuste kant-en-klaarkenmerken, processen, werkschema’s, sjablonen, rapporten en niet in het minst standaardfaciliteiten die nieuwelingen helpen snel van start te gaan. CA heeft dat zelfs nogal overdreven, maar die startpunten zijn natuurlijk optioneel. Nog een sterk kenmerk van CA Clarity is de configureerbaarheid. U kunt de werkschema’s zelf inrichten en uw eigen sjablonen en bedrijfsregels aanmaken. Dat is belangrijk voor bedrijven die al volwassen bedrijfsprocessen hebben, want CA Clarity kan dan op uw eigen bedrijfsprocessen afgestemd worden in plaats van omgekeerd.
Kritiek
Net zoals bij veel PPM-producten is ook bij CA Clarity de rapportage het zorgenkindje. Clarity heeft rapportagemodules die vrij goed uitgebouwd zijn, maar toch wat tekort schieten op het vlak van export- en afdrukfuncties. CA probeerde dat op te lossen door Business Objectsrapportage toe te voegen en stelde dat niet alleen voor nieuwe klanten beschikbaar, maar ook voor bestaande klanten als die een upgrade uitvoerden. Op het internet is ook nogal wat kritiek terug te vinden over CA’s klantenondersteuning. CA probeert daar wat aan te doen door striktere reglementen over opvolgings- en oplossingstijden en -schema’s op te leggen. CA Clarity heeft een module voor financieel beheer aan boord die nogal wat bedrijven kan frustreren. De lijst van vereisten is behoorlijk ingewikkeld, integratie is niet eenvoudig en het vereist aanpassingen in het wijzigingenbeheer van uw onderneming. Daarom laten Clarity-klanten dit financieel beheer nogal eens links liggen bij de eerste fase van de implementatie, of implementeren maar een deel ervan.
Meer info
myclarity.com
Johan Zwiekhorst, Data TestLab