Kennisorganisatie CRM Association Nederland opent de inschrijving voor de CRM Awards 2010. Nederlandse bedrijven en organisaties kunnen zich aanmelden voor deelname aan de jaarlijkse prijs voor klantgericht ondernemen. De organisatie reikt drie prijzen uit: de CRM Pioneer Award voor de beginstappen van een integraal crm-traject, de CRM Innovator Award voor prestaties op deelgebieden met een integrale aanpak en de CRM Award voor een organisatiebrede strategische implementatie van crm.
Bedrijven kunnen zich tot 1 juli 2010 opgeven. Na aanmelding wordt een uitgebreide vragenlijst toegestuurd. In die lijst met open vragen komen allerlei aspecten van klantgericht ondernemen en crm aan bod. Aan de hand van de antwoorden nodigt de jury een aantal deelnemende bedrijven uit om een mondelinge toelichting op het crm-project te geven. De jury besluit vervolgens of het een bezoek aan het bedrijf nodig acht om tot een winnaar te komen.
De huidige jury bestaat uit Sander van den Blonk van RapidSugar, Jeroen Caré van Atos Consulting, Janny Hoekstra van de Rijksuniversiteit Groningen, Frans Melenhorst van Cmotions, Gaby Odekerken-Schröder van de Universiteit Maastricht, Ed Peelen van ICSB, Patrick Ruijs van VODW Marketing, Theo Slaats van Deloitte Consulting en Ruud Verduin van Verduin Consultants.
De prijs wordt op 11 november 2010 uitgereikt. Waar dat gebeurt, is nog niet bekend.
Carglass en UPC
De CRM Award werd in 2009 uitgereikt aan hersteller van autoruitschade Carglass en aanbieder van digitale telefonie, tv en internet UPC Nederland won de prijs voor de invoer van crm in deelgebieden van het bedrijf.
In 2009 werd de prijs voor crm-pionier niet uitgereikt. Volgens de jury voldeed geen van de veertien deelnemers aan de criteria voor die prijs. De CRM Pioneer Award wordt toegekend aan het bedrijf dat de eerste maar snelle stappen zet om crm binnen de integrale strategie te implementeren. Volgens de jury voldeden de deelnemers daar niet aan. Ze hadden meerdere jaren nodig om crm succesvol te implementeren of crm werd maar op onderdelen ingevoerd en maakt geen volledig onderdeel uit van de bedrijfsstrategie.
CRM
Volgens de kennisorganisatie is crm de implementatie van een strategie waarmee een bedrijf of instelling beoogt de klantrelaties te optimaliseren in termen van klantrendement en klanttevredenheid. Op de website schrijft de organisatie: 'Crm is een continue, systematische en organisatie-omvattende activiteit waarbij ict een ondersteunende rol speelt.'
CRM Association NL bestaat sinds 2002. De organisatie telt ruim tweehonderd bedrijfslidmaatschappen.