De falende manager die bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) verantwoordelijk was voor de automatisering, ontving 187.000 euro aan ontslagvergoeding. Dat blijkt uit onderzoek naar beloningen aan de bedrijfstop door RTL Nieuws. Het gaat om de financieel directeur die in juni 2009 opstapte na aanhoudende ict-problemen. Om de problemen met de automatisering te stoppen stelde CBR een interim ict-directeur aan.
De hoogte van het bedrag is conform het arbeidscontract. De financieel directeur, die tevens verantwoordelijk was voor de automatisering, stapte 1 juni 2009 op. Hij verliet de werkgever naar aanleiding van de uitkomsten van onderzoek van adviesbureau Ernst & Young. Dat bureau bestudeerde de problemen met de ict binnen CBR.
Camiel Eurlings, destijds minister van Verkeer en Waterstaat, noemde het vertrek toen 'een terecht besluit.' De minister zei in de Tweede Kamer: 'Hij voelt zich hoofdverantwoordelijke. Op zijn afdeling is het gebeurd.' Kort na het vertrek van de ict-verantwoordelijke is een interim ict-directeur aangesteld die de problemen met de automatisering moet oplossen.
De ondernemingsraad van CBR meldde in februari 2009 in een brandbrief dat de organisatie met grote ict-problemen kampt. Volgens de raad waren de ict-systemen niet op orde. Daardoor zou de dienstverlening van het CBR ernstig in gebreke blijven en verloor het bureau de grip op de verwerking van de uitkomsten van medische keuringen en inname van rijbewijzen. De directie van CBR stelde dat de problemen meevielen.
Salarisverhoging
De roering over de ontslagvergoeding van de ict-verantwoordelijke is onderdeel van een bredere discussie over beloningen aan de bedrijfstop van CBR. Klachten over de dienstverlening van het bureau stapelen zich op en volgens vakbondsorganisatie FNV zou CBR zich in financiële moeilijkheden bevinden.
Toch ontving de directeur Productie in 2009 40.000 euro meer dan in 2008. Hij verdiende in 2009 271.000 euro. Dat is een loonsverhoging van 17 procent. Dat blijkt uit gegevens die RTL Nieuws via de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) heeft achterhaald. Ook de interim algemeen directeur ontving meer salaris. Hij kreeg in 2009 10.000 euro meer dan in 2008 en verdient 448.000 euro. De bonden zijn woedend, omdat het salaris van personeel dat niet in de directie zit, bevroren is.
Vaandagg in de krant:
De directie van het CBR heeft zichzelf vorig jaar forse loonsverhogingen gegeven terwijl dit nationale rijbewijzenbureau nog verre van vlekkeloos opereert.
Vroeger zouden we nog ‘onthutst’ zijn over zoiets.
Dankzij Balkenende en Bos is deze graaicultuur helemaal uitgebannen ?! Ik vrees dat er veel meer voorbeelden zullen volgen. en dat is dan weer het topje van de bekende ijsberg.
Zo jammer voor de bv nederland.
@skumur: past niet bij mijn ervaring. Externen zijn doorgaans deskundiger, beter gemotiveerd, beter opgeleid, kunnen gestructureerder werken, zijn flexibeler, vindingrijker door hun rijkere ervaringen, etc. etc.
Robbie, aandeelhouders en dan vooral de minderheidsaandeelhouders, lopen doorgaans hopeloos achter de feiten aan. Gouden handdrukken zijn meestal van te voren bepaald. Commissarissen doen hun werk meestal slecht of zelfs geheel niet. Slecht presteren bij het bedrijfsleven wordt daardoor heel vaak niet op tijd geconstateerd noch gecorrigeerd. Kijk maar naar de internet bubble.
Hoge managers die met andermans geld werken, gedragen zich vaak als een slechte huurder die hun woning uitwonen omdat ze toch niet teruggepakt worden. Familiebedrijven doen daarom op dit punt nog het best, maar die zijn in de ICT er zeldzaam.
@Kaspar
de loonsverhoging mag dan voor sommigen wel rond de 10.000 euro hebben gelegen, maar als je het in procenten bekijkt valt het best wel mee :).
@Crox: Ambtenaren zijn, naar mijn indruk, niet een bepaald soort mensen met specifieke gebreken, maar zijn (o.m.) dragers van de cultuur van hun omgeving. De taak van de IT-manager is voor een belangrijk deel ook om op dat punt voor een zakelijker, uitdagender en meer prestatiegerichte omgeving te zorgen. Het selectiebeleid, opleiding en de ontwikkeling van professionele kennis, -houding en -gedrag zijn dan net zo vanzelfsprekend als in elke andere (commerciele) rganisatie. Hierin ligt, zoals ik dat zie, ook de eind-verantwoordelijkheid van de IT-manager verankerd. Ik herken in uw typering dan ook bepaald niet de ‘gemiddelde’ IT-ambtenaar, maar helaas wel een gemakkelijk soort cliche-beeld.
@skumur: Ik heb ervaren dat mensen van zeer verschillende komaf zonder training op een voor hun totaal nieuwe werkplek worden ingezet. Mensen met ervaring met de programmeertaal C in telefooncentrales die een belangrijke functie moeten vervullen op een mainframe in COBOL zonder extra training. Die 20% van de code verzieken met debugging-code omdat ze geen dump kunnen oplossen. Omgeschoolde ingenieurs met midrange ervaring, die zonder aanvullende opleiding tot ieders frustratie weinig succesvol op het mainframe worden losgelaten. Bij banken zie je dat in soortgelijke situaties, de medewerkers een spoedcursus VSP of JSP krijgen, compleet met COBOL, JCL, DB2, etc., waarin ook de juiste wijze van werken wordt geleerd, dus conform de geldende standaards. Vaak zie je bij banken ook een keurig handboek met de juiste standaards waar iedereen zich aan hoort te houden. Bij banken zie je daardoor een veel grotere uniformiteit van werken met aanzienlijk meer kwaliteit. Bij de overheid zie je dit niet. Integendeel. Eilandjes. Iedere afdeling met eigen manieren en methoden. Ieder individu zelfs met een totaal eigen aanpak. Mensen die niet onderling uitwisselbaar zijn en geen enkele kennis van structured-programming, -development of -design hebben. Systemen die bij oplevering al volkomen ongestructureerd en dus volkomen on-onderhoudbaar zijn. De mensen zijn welwillend, maar ze kunnen helaas niet weten, wat ze niet weten en dus drukken ze op basis van hun positie hun ondermaatse bedenksels door als zijnde DE oplossing. Ook ICT-managers zijn meestal matig geinformeerd over de ins en outs van de werkvloer. Dit komt omdat ze te ver van de werkvloer af zitten en zich er ook verre van wensen te houden; ze laten zich informeren door hun eigen crew met de bekende handicaps waardoor ze de problemen van hun eigen organisatie ook bij benadering niet goed kunnen inschatten. Alles wordt immers vanuit die zelfde, onjuiste zienswijze benaderd of erger, gefilterd. Ik proef dat uit jouw reactie ook. Lees de interviews met Jan Kees de Jager er op na. Arrogante praat. Hij denkt dat hij alwetend is. Hij had ooit zijn eigen bedrijf. Zijn impact op de ICT van de overheid, is desondanks of misschien wel juist daardoor, vernietigend. De man weet NIETS van rekencentra. Dat blijkt uit alles. De basis van een goed werkende ict-omgeving is dat die gestroomlijnd is, dat mensen elkaar goed kunnen begrijpen, dat er uniformiteit van werken is, etc. (voor het goede voorbeeld: zie wederom de banken) Daar moet beleid op gemaakt worden. Er moet goed aan kennismanagement gewerkt worden. Dus centraal opgeslagen en goed toegankelijke documentatie die nu vaak in de hoofden van enkele (soms ook externe) medewerkers zitten die zich daardoor zeer ten onrechte onmisbaar hebben gemaakt. Veel inhuurkrachten hebben een gestructureerd verleden, leveren daardoor dus goed onderhoudbare systemen op, begrijpen elkaars werk, kunnen elkaars werk gemakkelijk overnemen, etc. etc. Afdelingen waar de externen domineren, functioneren daardoor aanzienlijk beter dan andere afdelingen, overigens ook qua bezetting. Denk aan de uitgestorven vrijdagen en zomervakantie-perioden. Helaas ontbreken de deskundigere externen veelal in de voor-trajecten waar initieel de grootste blunders gemaakt worden die helaas keer op keer permanente sporen nalaten. “Nothing is more killing than doing the wrong things more efficient”, een gedachte die zich in omgevingen van de overheid met kracht opdringt. Wanneer leert men bij de overheid te structuren en wordt er eens een echte ict-kanjer als vak-minister gedurende enige tijd aangesteld om bij de overheid orde op zaken te stellen op ICT gebied? Het is er echt tijd voor!
crox, “Nothing is more killing than doing the wrong things more efficient”. Dat klopt, maar in dit geval hebben de externen waar het om gaat hun hoge salaris gewoon niet waargemaakt. Al begrip ik wel dat je bij het CBR een tropentarief vraagt.
@crox
“Bij banken zie je daardoor een veel grotere uniformiteit van werken met aanzienlijk meer kwaliteit. Bij de overheid zie je dit niet. Integendeel. Eilandjes”.
Ik weet niet welke banken jij hiermee bedoeld, maar ik ken ze niet; volgens mij is dit echt niet waar. En ik heb projecten bij zo’n beetje alle nederlandse banken gedaan en het is er niet veel beter dan bij de gemiddelde rijksoverheid. Gemeentes en ander klein spul weet ik niet.
@peter; het management bepaalt de bedrijfscultuur… dus als dat middenkader niet vooruit te branden is, is dat direct gevolg van wat de laag erboven presteert, motiveert en cultiveert…..