De falende manager die bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) verantwoordelijk was voor de automatisering, ontving 187.000 euro aan ontslagvergoeding. Dat blijkt uit onderzoek naar beloningen aan de bedrijfstop door RTL Nieuws. Het gaat om de financieel directeur die in juni 2009 opstapte na aanhoudende ict-problemen. Om de problemen met de automatisering te stoppen stelde CBR een interim ict-directeur aan.
De hoogte van het bedrag is conform het arbeidscontract. De financieel directeur, die tevens verantwoordelijk was voor de automatisering, stapte 1 juni 2009 op. Hij verliet de werkgever naar aanleiding van de uitkomsten van onderzoek van adviesbureau Ernst & Young. Dat bureau bestudeerde de problemen met de ict binnen CBR.
Camiel Eurlings, destijds minister van Verkeer en Waterstaat, noemde het vertrek toen 'een terecht besluit.' De minister zei in de Tweede Kamer: 'Hij voelt zich hoofdverantwoordelijke. Op zijn afdeling is het gebeurd.' Kort na het vertrek van de ict-verantwoordelijke is een interim ict-directeur aangesteld die de problemen met de automatisering moet oplossen.
De ondernemingsraad van CBR meldde in februari 2009 in een brandbrief dat de organisatie met grote ict-problemen kampt. Volgens de raad waren de ict-systemen niet op orde. Daardoor zou de dienstverlening van het CBR ernstig in gebreke blijven en verloor het bureau de grip op de verwerking van de uitkomsten van medische keuringen en inname van rijbewijzen. De directie van CBR stelde dat de problemen meevielen.
Salarisverhoging
De roering over de ontslagvergoeding van de ict-verantwoordelijke is onderdeel van een bredere discussie over beloningen aan de bedrijfstop van CBR. Klachten over de dienstverlening van het bureau stapelen zich op en volgens vakbondsorganisatie FNV zou CBR zich in financiële moeilijkheden bevinden.
Toch ontving de directeur Productie in 2009 40.000 euro meer dan in 2008. Hij verdiende in 2009 271.000 euro. Dat is een loonsverhoging van 17 procent. Dat blijkt uit gegevens die RTL Nieuws via de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) heeft achterhaald. Ook de interim algemeen directeur ontving meer salaris. Hij kreeg in 2009 10.000 euro meer dan in 2008 en verdient 448.000 euro. De bonden zijn woedend, omdat het salaris van personeel dat niet in de directie zit, bevroren is.
Alles valt daarmee samen: Die directeur krijgt terecht geld mee aangezien hij wel verantwoordelijk is maar er ook helaas weinig grip op heeft dat een grote laag van het personeel niet voldoende vooruit te branden is. De mensen moeten het toch doen, het is niet de directie alleen. En waarom de motivatie blijkbaar ontbreekt is dan een kip/ei vraag. Omdat de loonsverhoging uitblijft? Ik zeg: niet tevreden, stap dan over naar het bedrijfsleven. Voel maar eens hoe is het is om bij een Logica of Ordina te werken in mindere tijden. Niet klagen dus, maar rijbewijzen registreren.
Een financieel directeur (CFO) verantwoordelijkheid geven over de automatisering, dan vraag je er toch om?!
Er zal niet veel veranderen in een samenleving waar ambtenaren de baas zijn. Zij alleen bepalen de beloningen, oprotpremies en snipperdagen voor hun zelf.
In het bedrijfsleven zijn 24 – 26 snipperdagen standaard, bij de ambtenaren hebben we het echter over 50+ snipperdagen per jaar.
Het echt trieste is dat de samenleving dit allemaal maar op zijn beloop laat………………..
(financieel =/= ICT)
Standaard foutje in de bemensing. Een ICT-gebruiker is geen ICT-manager. Een financiele man zal daarnaast wel op de kosten en tijd sturen maar niet op de functioneliteit en de kwaliteitsattributen.
Een goede ICT-manager, academisch gevromd en met 20+ jaar ervaring heb je voor iets meer dan de helft van het salaris. Die krijgt het wel voor elkaar.
Het grote probleem bij als het personeel niet vooruit te branden is ligt toch bij het management.
Bij een advies aan het management moet je eerst altijd uitgaan van de vraag waarom willen jullie een systeem dat je je voorstellen.
Ook de vraag “weet je personeel het al?” is één van de belangrijkste vragen binnen een advies,de tijden dat personeel gaan werken met het systeem dat het management heeft uitgekozen is al lang voorbij, en is één van de redenen dat projecten nog steeds massaal mislukken.
Je kunt beter wat meer tijd steken in het voortraject in onderzoek bij personeel en degenen die er mee moeten werken.
Vergeet ook niet de tijd die het personeel zelf tijdens het project kwijt is aan testen wennen enz. realiseer je wel dat dit bij complexe projecten op kan lopen tot 10% of meer.
deze verloren arbeidstijd zal toch op de een of andere manier moeten worden gecompenseerd, zodat de werknemers niet overbodig gestrest raken door het feit dat ze hun werk in feite in kortere tijd moeten doen plus het feit dat ze ook nog een stukje verantwoording dragen voor het testen van het systeem.
Henk Stuiver weet niet waar hij het over heeft. Ik ben zelf rijks ambtenaar en wij hebben 0 snipperdagen per jaar en precies 25 vakantiedagen (het wettelijk minimum).
Als je meer uren werkt dan dat je laat uitbetalen dan kan je ADV opbouwen, maar dat betaal je dan dus helemaal zelf.
Maar ja, het is zo lekker gemakkelijk om maar te mopperen op ‘die ambtenaren’ als je niets inhoudelijks te melden hebt.
Ik heb overigens meer dan de helft van mijn werkzaam leven in het bedrijfsleven gewerkt en ik kan je verzekeren dat ik bij sommige bedrijven meer ambtenarij heb gezien dan bij de delen van de rijksoverheid die ik van binneuit heb leren kennen.
Henk Stuiver, heb je de recente berichtgeving over Ctac gelezen, of over het Amsterdamse ROC? Slecht presteren en graaien komt overal voor.
Het voorwendsel is dat men bedrijfsmatig werkt en dus internationaal concurrerende beloningen aan zogenaamde toppers moet kunnen bieden.
@ambtenaar.
Als je meer uren werkt. Daar zit juist het probleem. Onder meer uren werken wordt bij ambtenaren al verstaan vanaf 36 uur. Dan krijg je van die lullige ik werk fulltime in 4 * 9 uur. Snel afschaffen. Past niet meer in het nieuwe werken.
@ICT-er. U heeft helemaal gelijk, maar er zijn zeer grote verschillen. Als ambtenaar loop je 0 risico, is het van de burger zijn centen. Slecht presteren bij de overheid wordt niet gemeten, laat staan afgestraft. In het bedrijfsleven wordt je door je aandeelhouders aangepakt.
@Robbie, een 36 urige werkweek is heel normaal bij ambtenaren. Daar is het salaris ook op afgestemd. In sommige gevallen mag je meer werken tot 40 uur per week. Op die manier kun je flexibel werken. Ook bv 4 * 9 uur of een andere verdeling. Dat is het nieuwe werken, niet altijd maar 5 dagen van 8 uur.
Voor de rest komt falend ICT management veel vaker voor. Niet allen bij de overheid maar ook in het bedrijfsleven. Alleen is het jammer dat zo’n iemand dan nog een zak geld mee krijgt.
Ambtenaren werken volgens mij 36 uur omdat er ooit 4 uren zijn gekocht als ATV om meer banen mogelijk te maken voor mensen zonder werk (of zit ik nou mis). Solidariteit en inleveren heette dan toen, we hadden het er graag voor over.
Soit, een externe kost de overheid een veelvoud van een eigen medewerker, zonder dat daar meer uren, een betere prestatie, meer kennis of betrokkenheid tegenover staat. Integendeel zou ik (als IT-manager) zeggen. De IT-markt beschouw ikzelf als een van de meest met overheidsgeld gesubsidieerde bedrijfstakken, die veel belooft maar soms ook erg weinig waarmaakt. Of een IT-manager daar altijd wat aan kan doen, nee, dat niet. Maar hij draagt daarvoor wel de verantwoordelijkheid, zoals het hoort.