Stichting Viafrica houdt sinds november 2009 zijn computervoorraad bij via de software-as-a-service-variant van de beheersoftware Topdesk. Daarvoor reisde consultant Nienke de Wilde van dit bedrijf drie weken naar de twee servicecentra van de stichting in Tanzania en Kenia. Dat deed zij in het kader van het uitzendingsproject van Viafrica en IT-Staffing. Doordat de software nu als SaaS wordt aangeboden, kan de Wilde de stichting op afstand ondersteunen.
De stichting Viafrica gebruikte de beheersoftware Topdesk al een tijdje. De stichting heeft in Tanzania en Kenia twee servicecentra om scholen te ondersteunen bij het gebruik en beheer van computerlokalen. Deze computerlokalen wordt ingericht met computers uit Nederland. De software van Topdesk wordt gebruikt om bij te houden waar elk van deze computers zich bevinden, zodat de servicecentra in geval van computerproblemen het beheer kunnen doen.
De leverancier schonk de software aan de stichting, samen met vijf gratis adviesdagen in het buitenland en drie gratis adviesdagen in Nederland. ‘Zelf heb ik nog twee weken vakantie opgenomen om de stichting te kunnen helpen', zegt de Wilde. Detacheerder IT-Staffing betaalde de kosten voor het verblijf en de reis van De Wilde.
De stichting koos ervoor om de SaaS-versie van de beheersoftware in gebruik te nemen. ‘In het begin heb ik me wel afgevraagd of dat een goed idee was vanwege de internetverbinding', zegt de Wilde. ‘Er is redelijk vaak stroomuitval, maar het is werkbaar. Daar zijn de standaarden natuurlijk heel anders dan hier.'
Video
De Wilde bekeek voor haar vertrek een video waarin het kantoor en haar werkomgeving te zien was. ‘Het viel onwijs mee. Je went heel snel aan je nieuwe omgeving. Het is wel Afrika, maar ook niet anders dan hier. Ik ging op mijn slippers naar het werk, maar je hebt daar ook een kantoor met een computer.' Waar ze wel aan moest wennen was het optreden van stroomuitval. ‘Voor mijn gevoel gebeurde dat heel vaak, maar toen ik later mijn blog nog een keer las bleek dat eens in de drie tot vier dagen te zijn geweest.'
De consultant kijkt tevreden terug op haar drie weken in Tanzania en Kenia. ‘Ik heb alles kunnen doen waarvoor ik kwam. Als ik langer had kunnen blijven, dan waren de gebruikers waarschijnlijk beter opgeleid, maar daar was helaas te weinig tijd voor.'
Bovendien bleek het lastig om van de gebruikers duidelijk te krijgen of ze voldoende kennis hadden. ‘De mensen zijn daar veel minder assertief dan hier. Ze zeggen niet dat ze iets niet snappen. Daar moet je natuurlijk wel rekening mee houden.'
Contact
Terug in Nederland heeft De Wilde nog vaak contact met de ict-manager van Viafrica in Tanzania. ‘Hij is ook Nederlands, dus dat is vrij gemakkelijk communiceren. Er zijn nog wel dingen aangepast, bijvoorbeeld nog wat instellingen. Ik vind het prettig dat ik dat nu gemakkelijk vanuit hier kan doen.'
De Wilde heeft van haar verblijf in Afrika geleerd dat je niet altijd alles kan plannen. ‘Een flexibele werkinstelling is een plus. Als de stroom uitvalt, dan kun je niets doen. Daar moet je bij kunnen neerleggen.'
ICT’ers zonder grenzen
Computable werkt samen met stichting Viafrica om scholen in Tanzania te ondersteunen bij het gebruik en beheer van ict. Viafrica zet servicecentra op om scholen te ondersteunen bij het gebruik en beheer van een computer lokaal. Hier werken lokale ict'ers, bijgestaan door Nederlandse collega's die uitgezonden worden door Viafrica. Deze servicecentra bieden ondersteuning en support aan de scholen en zoeken oplossingen voor ict-problemen, bijvoorbeeld op het gebied van de lokale infrastructuur.
Detacheerder IT Staffing betaalt de kosten voor verblijf en reis van de Nederlandse ict'ers die door Viafrica worden geselecteerd om de servicecentra in Afrika te ondersteunen. Dit jaar zullen er zes tot acht ict'ers van verschillende bedrijven worden uitgezonden naar Tanzania en Kenia.