De TU Delft, TNO en de TU Twente ontwikkelen de komende drie jaar samen met een aantal bedrijven een systeem voor 'Connected Cruise Control' (CCC). Zo'n systeem stelt de auto in staat verder te kijken dan de auto die er voorrijdt. Met Connected Cruise Control kan de bestuurder inspelen op de situatie die zich tot kilometers vóór de auto afspeelt. Zodra meerdere auto´s dit doen, wordt de kans op kettingbotsingen en schokgolven die tot files leiden, bijvoorbeeld doordat meerdere auto's plotseling remmen, kleiner.
Om het systeem te laten werken is het niet nodig dat alle auto's op dezelfde weg voorzien zijn van CCC, zo legt onderzoeker Victor Knoop van de TU Delft uit. 'Het systeem heeft al effect als er ook maar één auto is die dankzij CCC geleidelijk remt, in plaats van plotsklaps. Dit in tegenstelling tot systemen voor automatische voertuigbesturing: die werken alleen wanneer alle auto's op de weg voorzien zijn van automatische voertuigbesturing. Bovendien moeten bestuurders in dat geval de controle uit handen geven.'
Dat is bij CCC niet het geval. 'Bestuurders krijgen alleen een advies.' Over de preciese vorm die dat advies moet aannemen, buigt de TU Twente zich, samen met TNO. Uit voorlopige studies blijkt dat te vaak adviseren over versnelling, vertraging of rijbaanwisseling een averechts effect heeft.
De TU Delft voert, eveneens samen met TNO, in de tussentijd simulaties uit, die moeten leiden tot betrouwbare adviezen aan automobilisten.
Samenwerking met bedrijven
De eerste twee jaar van het project worden besteed aan ontwikkeling, waarna het derde jaar is gereserveerd voor tests en het afstellen van het systeem.
Het daadwerkelijk bouwen van de CCC gebeurt in samenwerking met een aantal bedrijven. In het consortium zitten bedrijven als Clifford (intelligente camera's), NAVTEQ (gps-kaarten) en NXP (chips). Het consortium hoopt de CCC uiteindelijk in te kunnen bouwen in een Toyota Prius. Besprekingen daarover lopen nog.
Nieuwe generatie cruise control
De huidige cruise control systemen zijn nog niet in staat om verkeer dat zich binnen een paar kilometer voor de auto bevindt te detecteren en te verwerken tot een advies waarop de bestuurder kan anticiperen. Met Connected Cruise Control (CCC) wordt dit wel mogelijk.
Via UMTS/HSDPA communicatie worden ‘floating car data' ingewonnen. Deze worden met reguliere verkeersmetingen in een verkeerscentrale gecombineerd tot voorspellingen van schokgolven. Vervolgens wordt bekeken hoe verschillende informatie, namelijk beelden van een intelligente camera in de auto, gegevens uit de digitale kaart, gegevens over het voertuig en de voorspellingen van schokgolven, kan worden geanalyseerd en verwerkt tot één advies aan de bestuurder.
Die gasten moeten eens een cruise control uitvinden die automatisch wisselt van snelheid bij minimale snelheidswisselingen van de voorganger ( zodat je niet constant de snelheid hoeft aan te passen )
Beste Frank,
die toepassing bestaat al. Wordt in de truckwereld regelmatig toegepast. ACC ofwel Adaptive Cruise Control.
DAF is niet gestopt met ontwikkelen na het pientere pookje.
Tevens past Mercedes dit principe (ACC) al enkele jaren toe in hun S klasse en komen er nu steeds meer merken die dit systeem gebruiken… Opzich een goede ontwikkeling, alleen wel lastig als het GPRS / UMTS netwerk uitvalt en je als bestuurder op het systeem rekent…
ACC zit ook al als optie op een aantal minder dure auto’s, zoals de Ford Mondeo en de nieuwe Toyota Prius.
Het werkt met behulp van een ingebouwde radar en heeft niets te maken met GPRS/UMTS.
Dit artikel gaat niet over ACC maar over CCC:
“Zo’n systeem stelt de auto in staat verder te kijken dan de auto die er voor rijdt. Met Connected Cruise Control kan de bestuurder inspelen op de situatie die zich tot kilometers vóór de auto afspeelt.”
Mijn cruisecontrol doet dat allang. Ik (de bestuurder) let goed op de auto’s voor mij en de snelheidsregelaar van mijn Clio (of Espace) kan met stapjes van 2 km per uur aangepast worden. Ik rijd meestal op CC (vanaf 30 km per uur) al kan ik natuurlijk niet kilometers voor mij uitkijken, een paar honderd meter lukt meestal echt wel. Het enige probleem is dat mijn remmen gaan roesten. Dat probeer ik te voorkomen door één keer per rit stevig te remmen. Meestal bij het rechtsafslaan.
Mooie ontwikkeling als ze maar als eerste in bussies en in lease auto’s worden gezet samen met een blackbox.
Wat zal autorijden dan weer fijn worden.