Het Academisch Ziekenhuis in Maastricht (AZM) heeft nog steeds last van een computervirus. De werknemers van het ziekenhuis kunnen wel werken, maar de administratieve systemen zijn trager. Patiënten moeten daarom soms wat langer wachten voordat ze geholpen worden. Het ziekenhuis heeft sinds dinsdag 16 maart 2010 last van het computervirus.
‘Het is een hardnekkig virus dat muteert', zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. Het ziekenhuis heeft inmiddels een oplossing voor het probleem gevonden. Die oplossing wordt inmiddels in een live-omgeving getest. Wat die oplossing is, kan de woordvoerder niet zeggen. Anti-virusleverancier McAfee helpt het ziekenhuis bij het oplossen van het probleem.
Eerder liet een woordvoerder van het ziekenhuis weten dat het virus de servers erg traag maakt. Het ziekenhuis zei toen ‘een zogeheten viruskiller te hebben geïnstalleerd'. Daarnaast had het ziekenhuis noodprocedures in werking gezet om het netwerk zo min mogelijk te belasten. Wat die noodprocedures precies zijn, verschilt per afdeling. Bij de administratieve afdelingen zijn de pc's bijvoorbeeld uitgezet. Daarnaast wordt zoveel mogelijk overgestapt op papieren administratie.
Alleen de administratieve systemen hebben last van het computervirus. De medische systemen zijn niet op het besmette netwerk aangesloten.
@Ronald
ik heb medicijnen gestudeerd voor ik een carriere in de IT had (ziekenhuis) en weer heb als Consultant.
Voor het AZM, praat eens met het St. Antonius in Utrecht.
@Jan:
Ik had al het idee dat je van meerdere markten thuis bent dan alleen de ict 🙂 gezien de manier waarop je reageert op vele verschillende zaken alhier.
Ik heb ook vele mens-wetenschappen gestudeerd naast mijn ict ervaringen. En… als ik er – vanuit mijn eigen achtergrond van een afstandje naar kijk – hebben een menselijke “tempel der ziel” en ict-infrastructuur heel veel overeenkomsten 🙂