Leveranciers en distributeurs zijn unaniem in hun aanbeveling aan resellers: ‘peripherals are the place to be’. Zij beloven hogere marges, opwindende producten en uitstekende mogelijkheden tot up-selling en cross-selling.
Peripherals vormen een aantrekkelijk marktsegment, vindt Marc Pauly, country manager van Acer Benelux. "Innovatieve, uitontwikkelde producten met tal van upgrademogelijkheden, en kansen voor up-selling en cross-selling. Daaraan valt voor het kanaal meer te verdienen dan aan een pc of een notebook." Maarten Spreeuwenberg, business unit manager peripherals bij Ingram Micro, onderschrijft die aanbeveling. "De marge bij peripherals is nog redelijk te noemen en de prijzen zijn stabieler."
Hij proeft in het kanaal ‘de angst dat bij de almaar dalende prijzen van notebooks het aandeel van peripherals als een tas of een extern scherm in de totale verkoopprijs groter zal worden dan dat van het oorspronkelijke product’. Ook managing director Egbert Putmans van Actebis ziet dat retailers en it-resellers hogere marges maken op schermen, geheugen en externe harde schijven dan op de scherp geprijsde notebooks zelf. "Bovendien heeft de reseller er minder last van prijsvergelijking dan bij de duurdere producten."
Groot aandeel
Jos Beernink, Benelux divisiedirecteur it van Samsung Electronics, wijst op het grote aandeel van peripherals in de totale it-markt. "Marktonderzoeker GfK Retail and Technology schat dat aandeel op basis van de wekelijks verzamelde gegevens van meer dan 3500 verkooppunten op bijna 50 procent. Voeg daarbij dat de relatieve bijdrage van peripherals aan de marge veel hoger is dan die van desktops en notebooks en de case is snel gemaakt. Het is een innovatieve markt, met veel nieuwe producten en een hoge omloopsnelheid."
Hij wijst de it-reseller op de gevaren die schuilen in het feit dat pc’s, notebooks en peripherals massaproducten zijn geworden. "Het inkoopgedrag verandert, vooral in het midden- en kleinbedrijf. De mkb’er vindt vaker de weg naar de retailer voor zijn pc en toebehoren en dat kost de it-reseller omzet en marge." Ook in deelmarkten vallen interessante ontwikkelingen te noteren, blijkt uit de woorden van Rogier Volmer, regionaal manager Benelux van Logitech. "Afstandsbedieningen zijn traditioneel een ce-product. De omzet van de it-retailer in deze markt was in 2007 nul komma nul. Nu, twee jaar later, komt 25 procent van de omzet van onze Harmony-afstandsbedieningen van de it-retailers. Dat aandeel blijft nu constant, bij een groeiende markt. Waarom die explosieve ontwikkeling? De remote wordt geïnstalleerd via de pc. De consument verwacht kennelijk een grotere affiniteit met de pc van een pc-retailer dan van een traditionele ce-retailer. Vaak gaat het om een impulsaankoop van de klant als hij voor iets anders bij de pc-dealer rondkijkt."
De marge op televisies is al even flinterdun als op desktops en notebooks, weet Volmer. "Kijk maar naar de cijfers: in 2010 groeit de verkoop van televisieapparaten met 15 tot 20 procent, maar de omzet neemt met 4 procent af. Daarom is up- en cross-selling zo belangrijk voor de retailer: op de Logitech-producten wordt vaak meer marge gehaald dan op de televisie zelf."
Mediaspeler
Met welke soorten peripherals worden die omzet en marge behaald? Met nieuwe producten? Spreeuwenberg ziet niet snel nieuwe productgroepen ontstaan. "Een interessant product is de YuiXX van Conceptronic, een mediaspeler die in het netwerk hangt en ook een harde schijf kan herbergen; een alternatief dus voor de Media Center pc. De omzet groeit wel, maar toch niet zo snel als we gedacht hadden." Een trend om tft’s te vervangen door led-schermen is nog niet duidelijk zichtbaar. "De schermen zijn platter en prettiger om naar te kijken en ook het zuinige energieverbruik is een argument. Toch denk ik dat led-schermen pas eind 2011 een substantieel aandeel krijgen in de verkoop."
Andere ‘hot products’ zijn volgens Ingram Micro accessoires die de iPod en iTunes op de computer compatibel maken met de audio en televisie thuis, all-in-one pc’s, multifunctionele monitors met ingebouwde videokaart en een verhoogd gebruiksgemak van printers door een touch interface voor het vergroten, verkleinen en roteren van beeldmateriaal. Pauly denkt dat led-monitors en 3D-schermen in eerste instantie vooral terechtkomen bij gamers. "Klanten moeten duidelijk nog wennen aan de led-schermen, maar ik verwacht dat ze voor het eind van het jaar de helft van onze omzet uitmaken."
All-in-one’s
Pauly is erg enthousiast over de all-in-one pc’s. "De vraag is enorm en de reactie overwegend positief. De 20-24 inch all-in-one’s komen thuis vooral in de huiskamer terecht: ze hebben een mooi design en kabels ontbreken." De omzet van touchschermen groeit het snelst in het B2B-segment. "In onderwijsinstellingen, recepties en vergaderruimtes komt het gebruiksgemak van een touchscreen het best tot zijn recht."
Putmans constateert dat er een flinke groei zit in de consumentenmarkt voor externe harde schijven en netwerkopslag. "Nas voor thuisgebruik maakt nu al rond de 10 procent uit van de opslagsystemen." Touch-schermen hebben zijns insziens nog een ‘iets te hoog prijsniveau’ om tot een vraagexplosie te komen. "De prijzen zullen dalen, maar wellicht niet snel genoeg." Hij denkt dat led-monitors de tft-monitors zeker zullen vervangen, ‘maar door de invloed van mobiel werken is de totale monitormarkt kleiner dan vroeger’.
Een hele dag op één accu
De eerste notebooks met led-scherm zijn al op de markt. Putmans: "De combinatie van ultra low voltage cpu’s en led-schermen maakt dat laptops een hele dag – acht tot negen uur – op de accu kunnen werken. Mobiele producten als notebooks, netbooks en smartphones worden steeds volwassener." Het gigantische marktaandeel van netbooks is een sterke impuls voor de verkoop van externe schijven en blu ray-branders. "Ik weet echter niet of het branden van blu ray’s een even hoge vlucht zal nemen als het branden van cd’s of dvd’s. Externe harde schijven en online opslag zullen dat wellicht voorkomen."
Ook Beernink denkt dat led-technologie in televisies en monitors geleidelijk de tft’s vervangt, ook op kantoor. "De marges zullen vergelijkbaar zijn met computers, behalve in nichemarkten als röntgenapparatuur op vliegvelden en schermen in de grafische industrie. Die modellen zijn duurder en de marges zijn hoger." Het WK voetbal zal zorgen voor een piek in de verkoop van beamers. 3D-technologie is in eerste instantie vooral besteed aan gamers. "Die zijn tech-minded en de content is er. Dan doet het brilletje er minder toe."
E-book aarzelt tussen hype en niche
Gartner voorspelde het al in november vorig jaar: 2010 wordt het jaar van de e-book readers. En afgaand op de productaankondigingen van een aantal leveranciers lijkt de marktonderzoeker gelijk te krijgen, ook op de Nederlandse markt. Samsung brengt in mei een eigen lijn van e-readers op de EMEA-markt, Acer brengt in juni of juli modellen uit. "Onze doelstelling is ze in het kanaal te hebben vóór de back-to-school campagne van augustus, september", aldus Marc Pauly van Acer.
"E-books werden aanvankelijk vooral gezien als consumentenproducten", zegt Jos Beernink van Samsung. "Er is echter onlangs een tweede golf op gang gekomen, een zakelijke golf. Die richt zich vooral op de educatieve sector en bijvoorbeeld op manuals voor serviceafdelingen." Ook Egbert Putmans van distributeur Actebis ziet een groeiende markt voor e-books, maar vreest dat verschillende leveranciers met een eigen oplossing zullen komen. "De vraag is of het een uniform product zal worden, of een device in vele varianten."
Pauly denkt dat e-books gewilde producten worden in een bepaald marktsegment: mobility. "Documenten voor dagelijks gebruik worden het belangrijkste aspect." Hij verwacht overigens niet dat de e-book-omzet zal uitgroeien tot ‘massavolumes’. "Dat dachten we ook bij de introductie van de tabletnotebooks, maar hun omzetaandeel is kleiner dan 1 procent gebleven. Het aandeel e-books wordt wel groter dan dat, maar het zullen toch nicheproducten blijven."
Maarten Spreeuwenberg van Ingram Micro voert sinds enige tijd de Irex e-reader in zijn assortiment. "Sinds Sony met zijn readers op de markt is gekomen is de vraag misschien wel vervijfvoudigd." De schermtechnologie van de E-reader maakt het apparaat bijzonder geschikt voor het lezen van tijdschriften en boeken. "De volgende stap zal ongetwijfeld richting kleur zijn."
iPad
De komst van de iPad van Apple roept verdeelde gevoelens op. Spreeuwenberg: "Ingram Micro is geen Apple-distributeur, maar Apple verovert de markt met verrassende producten, design en kwaliteit. Dus zal de iPad ook zijn marktaandeel wel pakken." Putmans weet niet of Apple het succes van de iPod en de iPhone zal weten te evenaren. "Ik heb mijn twijfels. De iPad is wellicht toch wat minder vernieuwend dan die twee succesnummers; hij wijkt minder af van de producten van andere leveranciers. En wellicht dat ook de afmetingen van de iPad voor mobiel gebruik een belemmering zullen vormen."
Beernink denkt dat de iPad ongetwijfeld een succes zal worden. "Maar hij lijkt me minder geschikt als e-book reader. Voor een goede, niet vermoeiende leeservaring is een andere schermtechnologie nodig dan Apple gebruikt. E-ink-technologie is met zijn scherpere tekst niet alleen rustiger voor het oog, maar houdt het ook langer uit op een acculading. Met e-ink kun je zomers in de zon lezen; dat zal met een traditioneel scherm als van de iPad niet zo makkelijk lukken."