Sinds het besef is doorgedrongen dat er wel eens spoedig een einde kan komen aan onze natuurlijke reserves, spoort de Nederlandse overheid grote bedrijven en het mkb aan om groene initiatieven te ontplooien. In de zomer van vorig jaar besloten de ministeries van VROM en Economische Zaken voor 10 miljoen euro aan extra steunfondsen vrij te maken voor groene innovaties in het mkb. Dit geld geeft niet alleen de economie een impuls, maar zorgt er ook voor dat bedrijven in het mkb zich meer toeleggen op het ontwikkelen en toepassen van efficiëntere productieprocessen en milieuvriendelijke innovaties.
Goed bedacht van de overheid! Het programma, dat zich vooral richt op ondernemingen in de maakindustrie, blijkt volgens VROM elk jaar zo populair te zijn dat meer bedrijven zich inschrijven dan er subsidie te verdelen is.
Terwijl de overheid veel aandacht besteedt aan de duurzame mkb-producenten, worden de groene mkb-afnemers wat minder in het zonnetje gezet. Naast de reguliere subsidies voor zonnecollectoren, milieubewuste auto’s en energiescans zijn er weinig potjes voor mkb’ers die geïnteresseerd zijn in het aanschaffen van duurzame producten en diensten. Daarnaast is het vinden van producten die het milieu niet belasten ook geen sinecure. Mkb’ers hebben vaak wel wat beters te doen dan kostbare tijd te steken in het zoeken naar deze producten en diensten. Zij gaan voor goede garanties, een scherpe prijs en korte levertijden. Deze houding schrikt de gemiddelde reseller af om klanten te wijzen op duurzame mogelijkheden. Toch blijkt uit onderzoek van Ricoh dat juist mkb’ers best geïnteresseerd zijn in groene oplossingen, mits deze tegelijkertijd ook kostenbesparend zijn.
En hier ligt de crux. Mkb’ers denken nog vaak dat groene producten duurder zijn, en dat de investering zich heel langzaam terugbetaalt. Dat is echter een achterhaald idee. Printers die bijvoorbeeld dubbel printen, minder stroom gebruiken en gemaakt zijn met gerecyclede onderdelen zijn niet alleen goed betaalbaar, maar hebben ook een snelle roi.
Het is aan de reseller om zich te verdiepen in duurzame producten en diensten. Want de reseller die zijn klant de waarde van milieuverantwoorde producten toont, bewijst dat hij niet alleen oog heeft voor de interesses van de mkb’er, maar laat ook zien geëngageerd te zijn. Is het de taak van de reseller om de wereld te verbeteren? Welnee. Maar de reseller die de klant laat zien dat er eenvoudig bespaard kan worden op zowel kosten als milieubelasting, begrijpt pas echt wat er speelt in de markt en maakt daarmee de wereld een beetje groener. Als gras.
Patrick Janssen, channel marketing manager Ricoh