Naar aanleiding van het controversieel verklaren van de Kilometerheffing heeft minister Camiel Eurlings van Verkeer & Waterstaat de aanbestedingen opgeschort. Dat heeft hij de Tweede Kamer laten weten. Projecten die al lopen, worden geheel of gedeeltelijk afgerond. Onduidelijk is wat er gebeurt met recente gunningen.
In het kader van het politiek controversieel verklaren van het project Anders Betalen voor Mobiliteit (in de volksmond Kilometerheffing of Rekeningrijden) op 11 maart heeft de bewindsman van V&W de opdracht gegeven om:
– Geen nieuwe financiële verplichtingen aan te gaan voor Anders Betalen voor Mobiliteit.
– De projectorganisatie af te bouwen.
– Het proces van aanbesteding en certificering op te schorten.
– De voorbereiding van de beoogde uitrol van het systeem stil te leggen.
In gang
Hij schrijft verder in de brief aan de Kamer dat het inschrijvingsdossier voor de aanbesteding niet meer naar de deelnemers wordt gezonden. De gesprekken voor de certificering van de registratievoorziening en de dienstverleners worden opgeschort.
Voorts benadrukt hij dat de mobiliteitsprojecten die al in gang zijn gezet, worden uitgevoerd. Ook zonder invoering van de kilometerprijs spelen deze projecten nog een zelfstandige rol in het vergroten van de regionale bereikbaarheid. Zo maakt Rijkswaterstaat gebruik van digitale informatievoorzieningen bij wegwerkzaamheden. Daarnaast hebben deze projecten nog als doel om ervaring op te doen die van pas komt bij een mogelijke latere invoering van beprijzing.
Borging
De minister stelt in zijn brief dat de binnen de projectorganisatie opgebouwde kennis en expertise adequaat wordt geborgd. Een aantal producten wordt afgerond tot een niveau waarbij ze in een eventueel vervolgtraject nog van waarde zijn. Dit betreft bijvoorbeeld de dossiers van de aanbesteding en certificering en een aantal reeds in gang gezette onderzoeken. Een woordvoerster van V&W kon nog niet aangeven om welke producten en dossiers het precies handelt. Wel laat Eurlings aan het slot van zijn brief weten dat alleen die activiteiten doorgaan die een volgend kabinet makkelijk kan stoppen of doorontwikkelen na een definitief besluit over de Kilometerheffing.
Ook blijft het departement de besprekingen in Europees verband met betrekking tot EETS (European Electronic Toll Service) voortzetten. Dat geldt ook voor de halfjaarlijkse voortgangsrapportages in het kader van de Regeling grote projecten.
In de ministeriële brief wordt niet gesproken over een mogelijke schadevergoeding voor het bedrijfsleven. Diverse (ict-)bedrijven hebben, mede met het oog op Europese ontwikkelingen, flinke investeringen gedaan in oplossingen voor rekeningrijden.
In het debat dat volgde op de brief die Eurlings naar de Tweede Kamer stuurde, heeft het CDA laten weten de plannen voor het kilometersysteem in de huidige vorm niet meer te steunen. Daarmee valt een politieke meerderheid weg, ook al was het project inmiddels controversieel verklaard.
Eurlings blijkt in de kilometerheffing de meest onbetrouwbare politicus ooit. Jarenlang doen alsof hij zijn best doet maar elke gelegenheid aangrijpen op het uit te stellen.
En nu op de valreep het even afblazen zodat er nooit wat aan filebestrijding zal gebeuren behalve ongebreidelde groei.
Afgeven op de politiek is niet zo heel moeilijk en regelmatig terecht. Echter in deze stelt de vorige schrijver dat de politiek niets aan files doet, okay ze nemen vaak de verkeerde beslissingen maar doen wij (de maatschappij) ook. Hand in eigen boezem te steken? Wat als we nou eens niet elke dag naar het werk rijden en daar prive mail behandelen, maar vanuit huis de zakelijke mail behandelen en de weg pas opgaan als het vrij en noodzakelijk is.
@Watdachtjewat: Dit heeft m.i. niets met Eurlings te maken. De Tweede Kamer heeft het onderwerp controversieel verklaard, dus gaat er geen beslissing meer over nemen voor de verkiezingen. En dan zal het ook nog wel een tijdje duren. Lijkt me terecht dat het nu gestopt wordt, is zonde van de moeite.
Komt vanzelf goed. Als de economie verder instort verdwijnen er veel auto’s van de weg.
@Watdachtjewat: Het CDA (Partij van Camiel) is altijd tegen, in elk geval nooit voor, de kilometerheffing geweest, maar hebben het plan gesteund als onderdeel van het coalitieakkoord. nu de PvdA (die zijn VOOR) weg is uit de coalitie hoeft het CDA het akkoord niet meer in ere te houden en gaan ze naar hun eerdere standpunt; tegen de heffing. Heeft dus niks te maken met het al dan niet zijn van een onbetrouwbare politicus.
Nu nog het CO2 gedoe , emissierechten gezwendel,
opslaan van CO2 plantenvoedsel door de Shell in Barendrecht,
windmolenparken…allemaal direct stoppen en niet wachten tot 9 juni.
Vergat nog te noemen subsidie op zonnepanelen en op hybride auto’s: er wordt meegesjoemelt, men stopt kWh uit het stopcontact tegen de drie voudige prijs terug in het net. Hybride auto’s koopt men vanwege de subsidie en men rijdt gewoon op benzine.
Het is allemaal geld verkwisting, denk een beetje aan de Betuwe lijn. Er zal wel weer een hoop geld verdient zijn en worden door de IT branche di het in mage vullen. De controle en naleving gaat zoveel kosten dat men hoofdzakelijk voor deze zaken betaald ipv het wegennet. Heel Europa doet het anders, maar Nederland moet het weer op een eigen wijze doen. Drugsbeleid, BPM, Hybride auto’s, oplossen file problemen, Afghanistan, etc. Voorlopig is de rest van Europa al uit de crisis en wij zitten er nog midden in dankzij BB (Bos en Balkellende). Verder gaat het wel lekker. Politiek is zakken vullen.
Goede zaak, kilometerheffing lost het fileprobleem niet op, beter is werkgevers op te voeden. Zodat die de werkne,ers betere gelegenheid bieden om van huis uit te werken. Ikzelf kan dit al enige tijd werkt voorstreffelijk. Uiteraard peroonlijk overleg blijft nodig dus af en toe is rijden nodig. Ook studeren zou veel meer via internet gepromoot moeten worden. Of je nu naar de universiteits bieb rijdt of alles digitaal beschikbaar hebt scheelt enorm.