De afdeling Informatica van Hogeschool Leiden introduceert een nieuw opleidingsconcept voor werkende ict'ers die een ict-diploma willen halen op hbo-niveau. Binnen het concept Duaal Digitaal wordt studeren op afstand gecombineerd met duaal leren. 'Het is een nieuwe benadering van afstandsonderwijs', zegt Wim Smit, hoofd van de afdeling Informatica en bio-informatica van Hogeschool Leiden.
Ict'ers kunnen kiezen voor de richtingen Software Engineering, Forensisch ICT en Service Management. De studenten die een van de opleidingen volgen via het nieuwe concept, vormen met elkaar een virtuele klas. Zij volgen klassikaal lessen vanachter hun computer. 'Iedereen logt op hetzelfde tijdstip in. Studenten kunnen vragen stellen via de webcam, maar krijgen zelf ook beurten. Bijvoorbeeld om iets op het bord te schrijven', vertelt Smit.
File
'Deze manier van duaal leren zorgt ervoor dat ict'ers werk en studie kunnen combineren zonder dat zij rekening hoeven te houden met reistijd of files.' En doordat de studenten op vaste tijdstippen en met dezelfde klas lessen volgen, worden zij volgens coördinator Duaal Digitaal Nelleke Louwe Kooijmans meegesleurd in het studieritme. Dat is van belang als je werk en studie succesvol wilt combineren.
Volgens Louwe Kooijmans is voor het nieuwe concept gekozen om Hogeschool Leiden te onderscheiden van andere hogescholen. 'Er zijn veel Informatica-opleidingen in de Randstad. Wij willen ons met deze mogelijkheid iets anders bieden dan de rest.' Dit was volgens haar nodig omdat de instroom van mbo'ers in de reguliere opleidingen de afgelopen jaren is afgenomen. 'Tegelijkertijd krijgen wij regelmatig vragen over de mogelijkheden van duaal leren of deeltijd studeren. Met dit concept bedienen wij beide groepen.'
Op 22 maart 2010 organiseert de afdeling Informatica een informatiebijeenkomst over Duaal Digitaal voor zowel werkgevers als werknemers.
“vormen met elkaar een virtuele klas. Zij volgen klassikaal lessen vanachter hun computer. ‘Iedereen logt op hetzelfde tijdstip in. Studenten kunnen vragen stellen via de webcam, maar krijgen zelf ook beurten.”
Zo kan het dus ook: “De Leidsche Onderwijs Instellingen” worden zelf ook steeds slimmer 🙂 Dit is een prachtig voorbeeld van hoe het ook (beter) kan.
Ik ben heel benieuwd naar de volgende “remote learning” ontwikkelingen op dot vlak. De tools zijn er, de infrastructuur ligt er… en laat nu de digitale creativiteit maar stromen 🙂
Uitstekend,er is er al “1” die het begint te begrijpen.
“Remote Learning op “dot” vlak…??
Een hopeloze poging van Microsoft om er achter te komen.
Van wat…?
Dat mag Bill Gates invullen.
U zult uit het “commentaar” wel begrepen hebben,dat een virtuele klas behoort,tot de utopieen,simpelweg omdat reeel en virtueel nu eenmaal verschillend zijn.
(ook daar zijn vele,vele boeken over geschreven.)
Studeren doe je reeel,met een boek voor je zonder dat er ook maar een(1) enkele mogelijkheid bestaat,be-invloed te worden door welke opgedrukte mening dan ook.
Ook hier wil ik het kort houden.
Tenslotte,studeren moet je zelf doen,mits je geloofd in automatisch studeren of automatische “bull uitreiking”
Denk er eens over na.
Als laatste om ook deze dicsussie af te sluiten:
Diep medelijden en bewondering heb ik voor die hoogleraren / docenten,die moeten “roeien met riemem die nog overgebleven zijn”.
Zijn zijn de laatsten der “mohikanen” die trachten,de wetenschap in stand te houden op de wijze zoals het behoort.
Politieke blindheid berust niet allen op onwetendheid,
maar nog veel meer op opkunde en egotripperij,waar,naar ik denk spoeding een eind aan komt.
Waarom…..?
De natuur regelt zo zijn eigen zaakjes ,ongeacht religie
of welke overtuiging dan ook.
Denkt u er ook eens over na….
Mijn welgemeende excuses voor alle tikfouten.
Geen secretaresse, noch particulier chauffeur heb ik.
Graag zou ik graag het “rode potlood” eens hanteren.
Bang ben ik dat een groot deel van ” Politiek Den Haag” instantaan overspannen wordt, of gaat worden.
Dit was echt “Over en Uit”.
Met vriendelijke groet,
Dirk Cornelis Krispijn