Nu door de val van het kabinet de kilometerheffing op de lange baan is geschoven, ontstaat er ook een tegengeluid met alternatieven voor dit project. Zowel experts als lezers van Computable denken dat er betere en vooral eerlijkere alternatieven zijn voor het rekeningrijden. Ict is ook in die gevallen de drijvende kracht achter de eventuele projecten.
Een onderwerp als het rekeningrijden is gegarandeerd een onderwerp dat tot discussie leidt. Voorstander of tegenstander, iedereen krijgt er mee te maken en dus heeft iedereen ook een mening. De een ziet de kilometerheffing als een nieuwe melkkoe van de overheid, de ander denkt meer na over het oplossen van het fileprobleem. Eén vakgebied komt echter telkens om de hoek kijken: ict. Hoe de toekomst van de kilometerheffing er uit ziet is nog onduidelijk, maar dat ict een rol gaat spelen, dat is wel zeker.
Oplossen fileprobleem
Het oplossen van de files is volgens Ron Zwetsloot, ervaringsdeskundige en voorzitter bij Cascadis en productmanager e-banking bij BNG helemaal niet complex en moet er worden gezocht in de kracht van de eenvoud en flankerend beleid. ‘Doe bijvoorbeeld aan rijtijdenspreiding. Verdeel het aanbod auto’s in twee groepen: even en oneven kentekens. Ook moeten de openingstijden van bedrijven worden verruimd en moet de thuiswerkplek belastingtechnisch aantrekkelijk worden gemaakt. Breng 24/7 nu echt in de praktijk. Waarom? Omdat 10 procent minder verkeer 40 procent minder files oplevert. Een nieuw kabinet moet beslissen op basis van de feiten. Geen symboolpolitiek bedrijven of rigide vasthouden aan heilige huisjes.’
Computable-lezer ‘Frank’ kan zich wel in de variabele openingstijden van kantoor vinden. ‘De kilometerheffing zal niet de files gaan oplossen. 80 procent van de werknemers moet gewoon tussen 8 en 9 uur op kantoor verschijnen en zal dus altijd keurig in de file aanschuiven. Men heeft al vaker een kilometerheffing ingevoerd met als ‘doel’ dat er minder kilometers worden gemaakt. Iedere verhoging van de accijns werd gewoon geaccepteerd en wordt nu vele jaren later nog steeds betaald.’
Betrouwbare kilometertellers
Volgens Computable-expert Steven van ’t Veld, zelfstandig principal informatiekundig adviseur bij A/I/M , zijn er ook heel andere overwegingen. ‘Het project Rekeningrijden is aan de ict-kant zo groot dat het de vraag is of ict dat aankan. De praktijk laat zien dat er altijd teveel problemen zijn in ict-projecten van deze grootte en dat er meer dan eens te grote problemen van komen. Rekeningrijden is in principe een heel simpel iets: weet waar elke auto op elk moment is geweest en belast de gereden afstanden naar plaats en tijd variabel door aan de eigenaar/houder/bestuurder. Zo kan dus naar rato van gebruik belast worden, met als negatief punt dat men van iedere auto blijft weten waar deze precies op welk moment geweest is. Maar het kan veel simpeler. Als we betrouwbare kilometertellers hadden die we per beurt of per periode lieten uitlezen, dan zouden we ook naar gebruik kunnen belasten. Alleen niet naar plaats en tijd. Dat is haast gelijk te realiseren, zonder dat allerlei kunstwerken gemaakt moeten worden.’
Tolpoorten
Er zijn ook mensen die meer vertrouwen hebben in een systeem buiten de auto, zoals tolpoorten. Lezer ‘Nike’ verwijst naar bewezen alternatieven in London, Singapore, Hong Kong en Duitsland met Toll Collect. Lezer ‘Roger’ gaat hier echter op in: ‘Je verwijst naar tolsystemen. Die gebruiken oude technologie dat in principe niet veel anders is dan de al lang bekende flitspalen. Je betaalt omdat je een tolpoort heb gepasseerd. Dat was het systeem van minister Netelenbos van tien jaar geleden. Kilometerheffing met gebruik van een zwarte doos in je auto dat alle bewegingen registreert en rapporteert is iets heel anders.’
Steven van ’t Veld ziet hier ook wel wat in, al vreest hij complexe ict-infrastructuren waar we in Nederland moelijk mee om weten te gaan. ‘De ict-infrastructuren van Nederland zitten gemiddeld slecht in elkaar. Daar weten we nauwelijks iets aan te doen. Moeten we dan nog een nieuwe ict-infrastructuur erbij gaan creëren terwijl we niet goed weten wat met het bestaande doen? Daarnaast zijn alle grenzen in Europa open. Wat doen we met buitenlandse auto’s? Of met Nederlandse auto’s in het buitenland? Is het niet handig om, als het dan toch gaat gebeuren, om daar eerst goede afspraken over te maken? Vooral ook met andere landen? Tot slot de vraag: Tolpoorten? Of toch per satelliet? En: een kastje in de auto voor rekeningrijden? Of een kastje in de auto voor allerlei andere functies naast rekeningrijden, zoals navigatie, radio/tv, internet en ga zo maar door? Of allerlei mogelijke kastjes? Met het probleem: complexer is snel veel moeilijker. En duurder. En foutgevoelig.’
Koploperspositie
Computable-expert Michael Widjaja, partner bij Accenture, ziet de kilometerheffing vooral als een kans voor Nederland om zich internationaal te laten zien. ‘De kilometerheffing is in technische zin zowel uitdagend als interessant en Nederland kan met dit programma een koploperspositie in de internationale en zeker de Europese markt verwerven. In de huidige opzet is vooral het aspect systeemintegratie behoorlijk complex gezien de integratie tussen centrale softwaresystemen onderling en ook met de decentrale meetkastjes in auto’s, maar het is uit te voeren mits er de juiste focus aangegeven wordt.’
Lezer ‘ RvO’ vreest vooral de onzekerheden van juridische en privacyaspecten. Deze zullen meer de knelpunten vormen dan de technische kant. Dat laatste is bestaande technologie die alleen nog niet op deze schaal en voor dit doel is toegepast. De onzekerheden bewijzen dat men functioneel als overheid onvoldoende in beeld heeft hoe het een en ander moet gaan werken (vooral de uitzonderingen). Het zou geen kwaad kunnen daar eens extra effort in te steken. Daar zou ict ook zijn krachten kunnen tonen. ‘
Steven van ’t Veld meent tot slot dat nog steeds helemaal niet duidelijk waar de kilometerheffing nou precies over gaat. ‘Haast iedereen in (en buiten) Nederland krijgt ermee te maken, maar een zeer kleine groep weet waar het om gaat. Plus dat de consequenties zoals privacy, kosten, etc. nauwelijks helder zijn. Moet zo een extreem project dan wel kunnen starten? Misschien een goede reden om er even mee te stoppen en goed na te denken.’
Flippo, hoe wil jij bewijzen dat voor 5 euro per auto in de spits, de files zijn verdwenen? Het kwartje van Kok heeft al miljarden gekost, zijn we niets minder om gaan rijden. En 5 euro meer of minder, de werknemer heeft weinig te kiezen. Openbaar vervoer? Ben je in veel gevallen meer tijd kwijt en mag je staan. Verhuizen? Waar heen dan? Er staan geen half miljoen huizen leeg in de Randstad. Bedrijven verhuizen? Die zijn gek, die gaan echt geen honderden miljoenen euro’s verbranden omdat de overheid de burger een oor wil aannaaien. Andere werktijden? Hoe had je dat in gedachten? Nederland is nog steeds een land van 9 tot 5, daar is alles op ingericht. Probeer eens een winkel open te gooien op een zondag, het halve land valt over je heen.
BPM verlagen klinkt leuk, maar zal niet gebeuren. Dit geld wordt dan richting AOW of ander begrotingsgat geschoven, zo is het altijd gegaan en zal het ook blijven gaan. Auto’s zullen echt niet goedkoper worden, zeker niet omdat de fabrikanten nu al lagere prijzen voor Nederland rekenen vanwege de BPM. Het moet toch nog een beetje betaalbaar blijven in Nederland.
Er is geen enkele reden om de overheid te vertrouwen, dat hebben ze al vaak genoeg geschonden. Laat ze eerst eens een 50.000 overbodige ambtenaren ontslaan, dat levert veel grotere besparingen op en zal de filedruk ook wat verminderen.
@Frank. Waar komen die 50.000 ambtenaren dan terecht? In een wachtgeld of WW regeling. Niks besparing. Bovendien maken ambtenaren in grote getale gebruik van het OV. Dat zouden meer mensen moeten doen.
@hk: Deze ambtenaren worden nu ook al betaald van onze belastingcenten. Dus of dat nu uit het potje “salaris” of uit het potje “ww” komt, dat maakt niet zoveel uit. Het scheelt wel dat de ww een beperkt aantal jaren is en 70% van het laatst verdiende salaris. We gaan dus direct besparen. Daarnaast zullen er ambtenaren zijn die bedrijven starten of elders in dienst treden en dan iets bijdragen aan de economie. We gaan in elk geval direct besparen.
Enig idee hoe het komt dat bv. Griekenland in grote problemen zit? Veel te veel ambtenaren in dienst.
Alle voorstellen die geld kosten van tafel vegen en net zoals de landen om ons heen.
Heffing in de brandstof!
Lost het fileprobleem niet op maar is de meest eerlijkste manier van heffen.
En zoals al eerder wordt aangegeven hierboven: als je moet rijden, moet je rijden en zal dat altijd in een soort van spits zijn.
Minder auto’s tegelijk op de weg lost alles op dus alle voorstellen om mensen de eerste 1,5 uur thuis te laten werken, shifts, zelf te kiezen werktijden aan de hand van ieder zijn eigen bio-ritme en noem maar op zijn prima.
Dat samen met de heffing in de brandstof (en de motorrijtuigebelasting schrappen uiteraard) is de oplossing. Is dat nu zo moeilijk?
Klaar.
Milko
En qua heffing
Computable:
Verzamelen jullie al deze reacties en wordt er dan wat mee gedaan ?
Veel inputs zijn goede ideeen; nu nog richting het cabinet krijgen en het uitvoeren.
Henk2 doet mij bevestigen dat sommige mensen niet leren (van de geschiedenis). Sinds er wegen zijn aangelegd gaat het aanbod veel sneller dan de capaciteitstoename. Het is dezelfde redenatie als vroeger zat er vis in de zee en nu nog steeds dus vangen maar, het kan niet op. Vroeger zat er olie in de grond en nu nog steeds dus pompen en rijden maar. Indien hij/men nog niet snapt dat wij anders met mobiliteit en deze wereld moeten omgaan zie ik het somber in. Kilometer heffing is een aanzet tot het denken in alternatieven. Wij moeten (oude) problemen aanpakken met moderne middelen Steeds maar meer auto’s en asfalt is een DOODLOPEND pad.
Privacy is een punt maar dit punt moet toch opgelost worden met EPD, Paspoorten, BSN, Google, etc. Thuiswerken beter nog dan variabele werktijden, fietsen naar het werk i.p.v. fietsen/spinnen in de sportschool, Goed, efficient, goedkoop en voldoende openbaar vervoer. Men kan nu goedkoper vliegen naar het buitenland dan met het openbaar vervoer naar het werk.
Dubbeldeks wegen is een andere optie voor het file probleem. In 2007 is er ongeveer 14,5 mld verdiend aan de auto en voor 2,7 mld begroot aan aanleg en onderhoud.(http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/u.07.00764%20kamervragen%20Madlener%2005062006%20aangepast1_tcm195-187431.pdf). Waarom wordt een heel groot deel van de opbrengsten van de auto aan algemene dingen besteed waar ook niet autorijders van profiteren. Moet dit niet door alle Nederlanders opgebracht worden. Een nieuwe belasting en de auto goedkoper (sure, wake up)?
Waarom geen geld aan dubbeldekswegen besteden?
Het hele kilometersheffingssysteem kost waarschijnlijk weer mldn meer dan gepland. Voor het onderhoud zal ongetwijfels hetzelfde gelden. Alles zal tenslotte toch weer duurder worden. Dit alleen omdat wat de auto opbrengt niet aan de infrastructuur wordt uitgegegen
Geen kilometerheffing! gewoon alle kosten in de brandstof; probleem opgelost.
Fileprobleem – ik vermoedt dat de meeste files uiteindelijk worden veroorzaakt door de grote hoeveelheid vrachtverkeer op de wegen, en het snelheidsverschil t.o.v. gewone auto’s.
Mijn oplossing: een apart wegennet voor vrachtverkeer. Of anders een rijverbod voor vrachtauto’s in de spits in de randstad. Of de vrachtwagens in de spits over de vluchtstrook.
@Rob de Jong
Ik heb helemaal geen behoefte aan meer wegen, laat staan dubbeldeks wegen. Woon hier in Rotterdam-Hillegersberg prachtig en rustig. Nu willen ze de A16 doortrekken. Waarvoor? Voor een stelletje ver-weg-wonen profiteerders die fiscaal beloond worden voor hun dagelijkse woon-werk verkeer? Zodat ze mijn tuin en mijn wijk aan gort kunnen rijden?
Ga lekker werk zoeken in de buurt van je huis. Of ga met de trein. Of betaal de spits-heffing.
Milko, het ANWB onderzoek hoeft niet overgedaan te worden, zeker niet a.d.h.v. losse, niet altijd even goed doordachte, opmerkingen. Ook de opmerkingen van enkele Computable experts zijn niet allemaal vrij van eigenbelang en tonen soms een duidelijk gebrek aan inzicht.
Over de doelstellingen van het rekeningrijden kan (ook politiek) Nederland het niet eens worden. Dan kan je ook geen bijpassende ICT-oplossing bedenken.