Ict-dienstverlener Logica ondersteunt de politie en gemeenten bij de landelijke implementatie van Burgernet. Met Burgernet worden burgers in heel Nederland via een telefoonalarm betrokken bij zoekacties naar verdachten, voertuigen of vermiste personen. Het systeem draait sinds 2008 als proef bij negen gemeenten en vijf politieregio's. In 2010 en 2011 wordt het systeem bij minimaal vijftig gemeenten ingevoerd.
Burgernet maakt gebruik van het Burgernetsysteem dat draait in de meldkamer van de politie. De software die in de meldkamer wordt geïnstalleerd, werkt samen met de geografische informatiesystemen van de meldkamer. Daarnaast wordt er nog een interactive voice response systeem (ivr) geïnstalleerd. Met deze software worden de meldingen verstuurd.
Eerder vertelde Herman Keijsers, sales en business development director bij Logica, dat het installeren van het systeem relatief weinig werk is. ‘We hebben een volledig systeem gebouwd. Het installeren daarvan in de meldkamer betreft alleen het installeren van de software', zei Keijsers.
Proef
De proef met Burgernet draait sinds 2008. Sinds dat jaar is tweehonderd keer een oproep verstuurd naar de deelnemers. Bij bijna 10 procent van die oproepen heeft informatie van een Burgernetdeelnemer bijgedragen aan het aanhouden van een verdachte of het opsporen van een vermist persoon.
Deelnemers aan Burgernet krijgen een sms of ingesproken mededeling op hun mobiele of vaste telefoon of een e-mailbericht. Als een deelnemer iets ziet of hoort dat overeenkomt met het signalement, dan bellen zij direct naar een gratis telefoonnummer in de meldkamer van de politie. Na afloop krijgen alle deelnemers weer een bericht met informatie over het resultaat.
Logica doet het goed binnen het justitie/politie domein, kennis van zaken..?
Tsja dat mag je wel zeggen, Logica en voorganger CMG hebben wereldwijd meer dan de helft van de SMS infrastructuur ontwikkeld, waardoorheen in 2010 ongeveer 2,5 duidend miljard berichten zullen stromen, goed voor een jaaromzet (van de telecom providers) van 75 miljard dollar.
Maar met die SMS infra heeft dit niets te maken. Voor Burgernet is door Logica gewoon een erg goed systeemconcept ontwikkeld met diverse communicatiekanalen, een eenvoudig bruikbare frontend voor gemeenten en burgers en een goede integratie met de meldkamer zodat het ook nog eens te gebruiken is. Innovatie van de bovenste plank en op voorhand ontworpen op schaalbaarheid en landelijke rollout.
mmmm.
Het staat en valt met de medewerking van de burger.
Lastig een tweede systeem; “ga ik nu meekijken met meldingen van Amber Alert of Burgernet”.
Had de politie in Dordrecht wel dit Burgernet geactiveerd voor Milly als het er was geweest. Net nieuw en onwennig zou het waarschijnlijk niet veel hebben uitgemaakt, vooral als er bijna niemand was geabonneerd op deze alertdienst.
Als men nou gewoon eens bij de basis blijft, iedereen die is geabonneerd op Amber krijgt een bericht. Hoef je geen keuze te maken voor regio. Als grensoverschrijdend laat je een alert uitgaan naar meerdere landen. De ontvanger weet het bericht wel te interpreteren, de dienders in de wachtkamer hoeven niet te besluiten welke regio in of uit te sluiten, hoe breder hoe beter.
Technisch vast in orde, maar het doel wordt volledig uit het oog verloren in projecten van deze magnitude.
Overheid: succes met het vinden van abonnees en het uitgeven van grote marketing budgetten als blijkt dat dit niet vanzelf gaat.