Met de val van het kabinet zijn alle 'hete hangijzers' controversieel verklaard, waaronder de kilometerheffing. Door dit uitstel worden de betrokken ict-bedrijven hard geraakt. Toch zien verschillende Computable-experts het uitstel niet als afstel en zullen de gevolgen van tijdelijke aard zijn.
'In essentie is de kilometerheffing een eerlijke methodiek, namelijk betalen voor het gebruik' meent Ron Zwetsloot, ervaringsdeskundige, voorzitter bij Cascadis en productmanager e-banking bij BNG. 'Toch ben ik heel blij dat deze maatregel (voorlopig) van de baan is. Vooral om de te hoge kosten en de grote onzekerheid dat deze maatregel werkelijk zou functioneren in de zin van minder files. Want dat was toch de bedoeling? Met een technische oplossing die zich op deze schaal nog nergens heeft bewezen, zou Nederland zich op glad ijs begeven. Daar bovenop komen de onzekerheden van juridische en privacyaspecten en de vraag hoe de inning en de uitvoering daarvan zou plaatsvinden. Kortom, teveel onzekerheden.'
Verlies van ervaring
Rekeningrijden is een enorm ict-project. Het stilleggen daarvan zal volgens Steven van 't Veld, zelfstandig principal informatiekundig adviseur bij A/I/M , best een aantal ict-bedrijven omzet kosten. 'Gezien de situatie zal het wel een half jaar of meer duren voordat we weer een regering hebben, dus stilleggen is ook echt stilleggen. Dat is lastig voor deze bedrijven. Niet alleen omdat nu ineens personeel zonder werk zit, maar ook omdat dat personeel over een half jaar weer ergens anders aan werkt en de kennis en ervaring niet meer beschikbaar is.'
Voor ict-bedrijven betekent het uitstel een tijdelijk verlies van werk en omzet. 'Met het probleem dat zodra er weer een regering is bekeken moet worden of het project doorgaat', aldus Van 't Veld. 'Dat zal toch minimaal een half jaar duren, waarschijnlijk meer. Dan is de kennis en ervaring ergens anders ingezet. Wordt dus ook kostbaar voor de overheid. De gevolgen zijn dat het langer duurt dat deze komt. Maar, zie het bovenstaande, is het voor mij nog steeds de vraag of er wel echt goed over nagedacht is. Een klassieke ict-fout trouwens.'
In de lucht hangen
De kilometerheffing is vooral bedoeld voor het reduceren van de files in Nederland. Het nieuwe werken wordt ook wel eens als oplossing hiervoor genoemd. 'Het implementeren van het nieuwe werken is voornamelijk het veranderen van de bedrijfscultuur, maar er zit altijd een duidelijke ict-component in', meent Dennis Kuipers, executive consultant, AnylinQ. 'De drijfveer kostenbesparing wordt door de kilometerheffing vergroot. Ik hoor steeds vaker de kilometerheffing terugkomen als argument om het nieuwe werken te gaan doen. Ik help de klanten bij de verandering van de bedrijfscultuur door mijn jarenlange ervaring met implementaties. De ict-component neem ik uit handen. Ik verwacht niet dat het controversieel verklaren impact heeft op de business. Het blijft immers 'in de lucht hangen'.'
Ook Leendert Hinds, ict-architect bij Hints Company, denkt dat het nu controversieel verklaren van de kilometerheffing door de Tweede Kamer geen gevolgen zal hebben voor de plannen van rekeningrijden in de toekomst. 'Ongeacht de politieke samenstelling van de Tweede Kamer na de verkiezingen is het een gegeven het wegennet in Nederland zonder drastische maatregelen zal dichtslibben. Dit zal voor de economie (ook de ict-markt) op middellange en lange termijn negatieve gevolgen hebben. Naar mijn mening hoeft de ict-sector zich geen zorgen te maken, aangezien de plannen gewoon door zullen gaan, enigszins in gewijzigde vorm. Voor de ict-markt, voornamelijk de grote systeemintegratoren, zal deze eventueel gewijzigde vorm geen gevolgen hebben.'
Goed nadenken
Het controversieel verklaren van de kilometerheffing is dus volgens de Computable-experts pijnlijk, maar niet onoverkomelijk. Sterker zelfs, het geeft iedereen de tijd en de ruimte om nog eens goed over het hele project na te denken. 'Laten we gewoon nog eens echt goed nadenken', zegt Steven van 't Veld. 'Nu streeft men met volle kracht een doel na waarvan de consequenties niet goed genoeg duidelijk zijn. Zie de problemen bij vele andere projecten, zoals de ov-chipkaart. Laten we hopen dat wat er al is goed gedocumenteerd is, zodat het later eventueel weer gebruikt kan worden.'
'Rekeningrijden is een mega ict-project', besluit Van 't Veld. 'We weten al decennia dat dit formaat ict-projecten veel te vaak fout gaat. Misschien toch een goed moment om er nog eens goed over na te denken, vooral over wat de werkelijke consequenties zijn en de werkelijke toegevoegde waarde is voor de betrokkenen. Misschien goed om de ict-capaciteit die bij stilleggen ontstaat te gebruiken om de veel te complexe ict-infrastructuren eens goed te bekijken om ze te gaan versimpelen. Zeker zo lastig werk en vele malen effectievere resultaten als dat goed gedaan wordt. Zeker binnen de overheid.'
De kilometerheffing is duur, dom, en onnodig omslachtig.
Alleen de bedrijven die software, kastjes en andere hardware mogen leveren verdiennen hieraan goud over mijn rug. Uiteindelijk is het zelfde effect ook te bereiken via belasting op brandstof, hiervoor is geen hightech IT-bouwwerk nodig (gigantische kostenbesparing!!)
Welk probleem zou kilometerheffing moeten oplossen? Zolang dat niet bekend is en er geen alternatieven zijn gezocht voor dit totaal onbekende probleem, heeft het geen zin om een paar miljard euro weg te gooien.
Files zal het in elk geval niet oplossen, 80% van de werknemers moet gewoon tussen 8 en 9 op kantoor verschijnen en zal dus altijd keurig in de file aanschuiven. Men heeft al vaker een kilometerheffing ingevoerd met als “doel” dat er minder kilometers worden gemaakt, iedere verhoging van de accijns werd gewoon geaccepteerd en wordt nu vele jaren later nog steeds betaald.
@JaapG, 15-03-2010 14:34
Er word iedere keer gezegd dat mensen meer gebruik van het OV moeten maken, maar het OV in Nederland en met name in de randstad is een ramp, treinen en bussen die overvol zitten, mensen die geïrriteerd raken van de drukte.
Zolang het OV in Nederland niet heel hard gaat verbeteren gaat niemand die de mogelijkheid heeft van een auto overstappen.
Sterker nog, in mijn studententijd kon ik gratis gebruik maken van het OV maar ik reed liever op mijn brommertje 50km per dag in de winter met -10 dan dat ik bijna flauw sta te vallen van de drukte in de trein en bus.
@Flippo:
Dan zou de kilomterprijs mijns inziens gebonden moeten zijn aan het gebruik van de weg, niet aan het gebruik van mijn voertuig. Dan is er een relatie met het beoogd effect. Als ik in spitstijd Duitsland in rijd heeft dat geen invloed op de file rond Utrecht en wil ik ook niet betalen.
@Willem, Je betaalt niet voor buitenlandse kilometers. Omdat het kastje weet waar je bent is het ook makkelijk om te constateren of je in het buitenland zit en dat hoef je niet te betalen.
@Renzo: uiteraard moet het OV worden uitgebreid. Net als voor de kilometerheffing geldt dat de werkgevers moeten inzien dat het volstrekt niet nodig is dat iedereen elek dag op zijn werkplek aanwezig is, dat het niet nodig is dat iedereen om tussen 7:30 en 9:00 aan de slag moet. Als die flexibilisering doordringt bij werknemers EN werkgevers, dan verdwijnen files, wordt het OV gelijkmatiger gebruikt.
Dta je als student op vrijdag naar huis wil, snap ik, maar dan zit je dus met duisenden anderen in hetzelfde OV. Ook die kunnen best wat spreiden.
@Flippo Tja je hebt het goed gezien..in de vakanties zijn er geen files en dat is precies het punt zoals een eerdere spreker al noemde: We staan niet in de file voor de lol maar omdat we druk bezig zijn geld te verdienen met ons werk, waarvan we vervolgens de helft weer afdragen als belasting. De kilometerheffing of welke andere vorm van rekening rijden dan ook lost in Nederland dat probleem niet op! Zolang werkgevers en overheid niet bereid zijn om in telewerken en flexibele werktijden te investeren staan we met z’n allen nog steeds op dezelfde tijden op dezelfde weg in dezelfde file… En de ICT branche? die doen er goed aan om eens met werkgevers te praten over de mogelijkheden van de huidige technologie daarin zit voor hen genoeg potentieele omzet en voor de werkgevers genoeg benefits om de nu niet productieve file uren te compenseren.. dat is goed voor de economie en dus iedereen.
@File, 17-03-2010 14:17
Jij en anderen vergeten dat een verhoging van de prijs een vermindering van verkeer tot gevolg zal hebben. Wat stroomt naar het laagste punt. Gaat de prijs omhoog, dan zullen er mensen afhaken. Die gaan bijvoorbeeld dichter bij hun werk wonen. Waar nu zo ver mogelijk van het werk wonen fiscaal beloond wordt.
Willem, 16-03-2010 06:30
De kilometerheffing werkt precies zoals je vraagt. Rij je naar Duitsland, dan betaal je niet voor rijden in de ochtendspits bij Amsterdam.
Frank, 15-03-2010 22:49
Nogmaals, het gaat niet om de vaste kilometerprijs. Het gaat om de variabilisatie daarvan. Rijden in de spits wordt duur. Rijden naar de grote stad wordt duur. De rest wordt goedkoper.
Het is toch ook raar dat iedereen in Brabant woont en in Amsterdam werkt en dat daarom de A2 gigantisch moet worden uitgebreid tegen een prijs van miljarden – en dat ik, die 5 minuten van het werk woont, en daar bewust voor heb gekozen, daar aan moet mee betalen?
Als jij kiest voor wonen in Brabant en werken in Amsterdam, betaal daar de werkelijke kosten dan ook voor. In plaats van ze via je leasebak af te wentelen op de rest van de bevolking. Ga dan 2 dagen per week thuiswerken!
@Flippo: Rijden in de spits wordt duur en dan? 80% van de bevolking moet nog steeds tussen 8 en 9 op zijn werk verschijnen, dat zal daar niet door veranderen. Bedrijven zullen ook niet massaal vanuit de Randstad naar de rest van het land verhuizen en thuiswerken zijn de werkgevers ook niet dol op. Dan maar met z’n allen verhuizen naar de Randstad? Heb je nog ergens een half miljoen woningen staan zo tussen Amsterdam en Rotterdam?
Rekeningrijden zal geen enkele file oplossen, werknemers hebben niets te kiezen en bedrijven willen en kunnen niet zo maar even verhuizen, laat staan dat hun werkgevers flexibele werktijden en werkplekken krijgen. Zeker zolang de overheid daar niet mee begint (op grote schaal flexibele tijden en werkplekken), is het verhaal totaal ongeloofwaardig.
10 euro per dag betalen om in de file te staan of werkloos thuis zitten? Welke keuze zal de gemiddelde werknemer maken?
10 euro per dag loonsverhoging eisen, dat is goed voor de concurentiepositie van Nederland.
@Frank
Verhoging van de toegangsprijs brengt de hoeveelheid verkeer omlaag. Dat is bewezen in Londen, Stockholm, Singapore.
Variabilisatie van het tarief – in de spits meer betalen – zal op basis van die bewezen ervaringen dus wel degelijk effect hebben. Het maakt in ieder geval een keuze mogelijk: dichter bij het werk wonen en meer betalen voor het huis, of verder weg wonen en meer betalen voor rijden in de spits.
Nu wordt ver weg wonen fiscaal beloond. En betalen mensen die dicht bij hun werk wonen als ik, de dure spitsstroken waarover jij elke dag het onnodige woon-werk verkeer afwikkelt. De rest van de dag en de hele nacht ligt die spitsstrook niets te doen. Honderden miljoenen besteed voor fiscaal beloonden die zo nodig om half negen op hun werk moeten zijn en gemakkelijk een paar euro per dag extra kunnen betalen. Zonde van het geld.