Minder dan vijftien procent van de managers in Nederland weet hoeveel er maandelijks wordt uitgegeven aan het printen, faxen en kopiëren van documenten. Acht op de tien managers is niet op de hoogte hoe zwaar de printkosten op de begroting drukken. Dat stelt printerproducent Kyocera Mita na onderzoek onder 150 directieleden bij Nederlandse bedrijven met vijftig tot tweehonderd medewerkers. Opvallend: mannelijke managers hebben vaker de cijfers paraat dan hun vrouwelijke collega's.
Achttien procent van de ondervraagde mannelijke managers weet hoe hoog de maandelijkse printkosten zijn. Onder vrouwen die bedrijven leiden, ligt dat percentage op negen procent.
Bijna zestig procent van de ondervraagde managers schat de maandelijkse kosten op tweehonderd euro, maar de werkelijkheid is vaak anders. De printerleverancier berekende dat bij driekwart van de onderzochte bedrijven de kosten uitkomen tussen de tweehonderd en tweeduizend euro.
Dirk Muntendam, marketingmanager van de printerleverancier die het onderzoek liet uitvoeren: 'Zelfs in tijden waarin de marges voor veel bedrijven onder druk staan, wordt nog steeds weinig gekeken naar printkosten. De ervaring leert dat besparingen op printuitgaven al snel kunnen oplopen tot 35 procent.'
Teruglopende verkoop
Marktonderzoeker Gartner publiceerde onlangs cijfers waaruit blijkt dat het slecht gaat met de verkoop van kopieermachines, printers en multifunctionele apparatuur. Leveranciers proberen de teruggelopen verkoop van apparaten te compenseren met dienstverlening zoals documentbeheer en advisering over kosten en beheer van het printerpark.
Het volgende artikel in deze reeks heeft als titel:
“De manager heeft nauwelijks zicht op de kosten die verloren gaan door vuile WC’s”
Onderzocht door WC-Eend. Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend. 🙂
Gevoel voor humor hebben ze wel die journalisten bij Computable, door iedere keer van die satirische stukjes te plaatsen…
Dat is wel een andere discussie EH. Je voorbeeld zou juist zijn als je zou zeggen: ‘Manager heeft nauwelijks zicht op kosten van WC schoonmaakmiddelen’. In organisaties waar dat een fors deel uitmaakt van de overhead zou dat nog een relevant onderzoek zijn ook.
Printen is toch gewoon een commodity? Daar hoeft echt geen manager verstand van te hebben, een goede inkoper kan daar veel meer winst halen dan een (IT) manager.
Weet de gemiddelde manager bijvoorbeeld de energiekosten van het serverpark?
Ik kan me goed voorstellen dat een manager 1x per jaar of half jaar alle commodity’s bespreekt met de technische en commerciële mannen. Om zo de kosten altijd onder controle te houden en niet alleen als het minder gaat er naar te kijken.
Ik ben toch wel even na gaan denken. Heb ook geen idee wat wij daar intern voor kwijt zijn, laat staan op kunnen besparen. Wel een punt wat ik ga oppakken. En Casper,.. bestaan er geen goede technische en commerciële vrouwen?
Printen is commodity? Zou het zo kunnen zijn dat omdat veel mensen denken dat dit commodity is men geen idee heeft van de kosten die hiermee gepaard gaan?
En een inkoper zou wellicht op directe kosten een scherpere aanbieding kunnen krijgen dan de IT manager, echter snapt die inkoper ook dat bijna de helft van alle helpdesk vragen over “printing” gaan, en heeft hij dan besef welke (indirecte) kosten daaraan hangen? In hoeverre is er dan sprake van meer winst als de belasting van de helpdesk hetzelfde blijft of toeneemt?
En in de huidige architecturen van virtualiseren en nog meer virtualiseren, hoe groot zou de rol van een inkoper dan moeten zijn? In een ver gevirtualiseerde infrastructuur kunnen printers/mfp’s een aardige bottleneck zijn.
@Christine Berkhout, ik wil je graag aanbieden om als onafhankelijk adviseur met je mee te denken hoe je kunt besparen op je printkosten zowel op directe als de indirecte kosten!
Mail: pietervanwijk@zonnet.nl
interesante invalshoek.
Maar het stopt niet bij de kosten vor de printer.
Er is op het gebied van Document Management waar print een onderdeel van is, vaak geen inzicht en/of overzicht van de kosten.
Wij doen vaak onderzoek bij de klant om hen te helpen dit inzicht te verkrijgen. Bijvoorbeeld wat wordt er geprint op welke printer? Waarom printen als het goedkoper, sneller en efficienter kan via email? Waarom nog voorbedrukt briefpapier?
Zeker gezien de verschuiving van print naar electronisch wordt het contact met de klant nog belangrijker. Ook het thema sustainability, maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is wat we meteen meenemen in dit onderzoek.
Als jullie interesse hebben (Christine?) neem dan even contact op met mij mail: arjen.wiersma@streamserve.com
Ik zit gelijk aan die reclame met Ruben van de Meer te denken.
Hoe bekijk je als manager je printkosten?
Uiteraard is een van de vragen moeten we documenten niet anders handelen, moet het geprint worden etc. Voor je het weet ….
In enge zin kijk je naar wat de afdruk kost. Een goede afbakening van het project lijkt me hier noodzakelijk.
Wilt u een goed onafhankelijk advies over beheersing van uw printkosten dan houd ik me aanbevolen.
Ik verwacht ook bij u een besparing van 25% op de afdrukkosten te kunnen realiseren.
Interesse mail me op Geert@Informatievisie.nl