Op 13 februari jongstleden vertrokken InterConnect-medewerker Rick van den Hoogenhof en zijn broer Maarten in een Volvo 460 naar Afrika. Na hun finish in Utrecht op 6 maart blikt het team terug op de Amsterdam-Dakar Challenge.
Om 19.00 uur, een dag voor vertrek, was de auto eindelijk Sahara-proof en klaar voor de tocht. Het team hoopte het slechte weer in Nederland snel achter zich te laten, maar dat bleek een illusie. In Europa heeft het team enkel sneeuw en regen gezien.
De uitdaging begon aan de grens van Marokko. De grensovergang daar is niet een kwestie van je paspoort laten zien. Er moeten allerlei formulieren ingevuld worden, met de goede kleur pen, anders kun je opnieuw beginnen, en je moet bij verschillende douanekantoortjes langs. Zelfs dan is het een kwestie van wachten en smeergeld betalen. Uiteindelijk is het gelukt om de grens vrij snel en goedkoop te passeren. Binnen twee uur mocht het InterConnect-team Marokko in voor ‘slechts’ twee euro en een tandenborstel.
Eenmaal in Marokko begonnen ook de stukken off road rijden. Erg leuk en uitdagend, maar ook een eerste probleem voor de auto. Helaas had de auto te weinig grondspeling, waardoor de uitlaat en de bodemplaat het zwaar te verduren hadden. Dat kwam mede doordat het team inmiddels een extra passagier had met bagage. Een van de motorrijders kon in Spanje helaas niet verder en is bij het team in de auto komen zitten. Om het probleem te verhelpen is de auto in Marokko extra verhoogd met een paar rubberblokken boven de spiraalveren.
Na het eerste klussen aan de auto arriveerde het team in Zuid-Marokko. Bij Merzouga ging het team met een lokale gids twee dagen extreem rijden door de Sahara. Door het noodweer in Marokko zelfs extremer dan af en toe goed was voor de auto. Al snel verloren Maarten en Rick hun achterbumper en bodemplaat en reden zij hun benzineleiding lek. Hun uitlaat (van voor tot achter) verloren ze zelfs een keer of tien. Gelukkig konden alle problemen vrij snel verholpen worden. "Verbazingwekkend hoeveel je kunt maken met duct tape, tie-wraps en ijzerdraad", aldus Maarten.
Inmiddels reden Maarten en Rick samen met enkele andere teams uit het noorden des lands, wat zorgde voor extra gezelligheid. Bovendien konden alle teams kinderen blij maken met kleine cadeautjes. "Wij zijn vooral door de binnenlanden van Marokko gereden, daar zie je het echte Afrika, mensen die wonen in hutjes van klei en eigenlijk niks hebben", aldus Rick. "Daar konden we mensen blij maken met een tandenborstel, een pen of een ballon. Het is wel een vreemde gewaarwording om te zien onder welke omstandigheden sommige mensen nog moeten wonen."
Na al het off road rijden ging het steeds slechter met de auto. De uitlaat viel om de haverklap onder de auto uit, de ventilator wilde een tijdje niet draaien en de startmotor begaf het ook. Helaas hielp revisie onderweg niet, dus moesten we de auto van Zuid-Marokko tot aan de finish aanduwen. Verder moesten we een aantal velgen rechtslaan, lekke banden verwisselen en hopen dat de auto bleef rijden. Op de terugweg in Spanje begon de auto te roken, waarschijnlijk omdat de zuigerveren versleten waren. Daarom liep de auto soms nog maar op 2 of 3 cilinders, in plaats van op 4.
Gelukkig kwam het team na ruim 9000 km heelhuids aan de finsh in Utrecht. "Het is een prachtig avontuur geweest, een mooie uitdagende rit, een leerzame ervaring en misschien gaan we nog wel eens terug!" Binnenkort is bekend hoeveel het team uiteindelijk bij elkaar gereden heeft voor Oxfam Novib en Stichting KiKa.
Maarten en Rick bedanken hoofdsponsor InterConnect, al hun andere sponsoren en de volgers via de website. Op die site www.interconnectdakar.nl staan een aantal mooie foto’s en reisverslagen.