Zit ik in een hotel in Londen, en hebben ze me internet beloofd. Krijg ik netjes een kabel, werkt het niet. Dus ga ik weer naar de receptie om te vragen hoe het zit. 'Tja', zegt die man, 'dat kan ik nu niet bekijken, dat moet morgenochtend'.
Volgende middag. 'We hebben het gecontroleerd, en alles werkt.' Ik kijk: nee, dus. Hoe komt het nu dat ik me afvraag of ze wel goed hebben gekeken of het werkt? En bovendien, wat hebben ze dan bekeken? Hun eigen switch, of de bekabeling tot aan mijn kamer? En snappen ze dat verschil wel?
Dan komt de voorspelbare volgende fase: ze zeggen dat het aan mijn laptop ligt. Ik dus met mijn laptop naar de receptie, maar daar werkt het wel. Ik blijk ook niet de enige te zijn met dit probleem, want ik zie meerdere gasten met laptops en kabels door het hele gebouw schuifelen.
In de ict-dienstverlening komen we bovengenoemde situatie regelmatig tegen. Een leverancier van meerdere diensten is lang niet op alle fronten even sterk. Zo is een goede werkplekbeheerder bijvoorbeeld niet automatisch een goede webhoster. Bij problemen met een van beide word je soms net zo vaak van het kastje naar de muur gestuurd als ik in dat hotel in Londen.
Er is een grens aan het aantal verschillende diensten dat je tegelijk met goede kwaliteit kan leveren. Ook in de horeca vinden we daarvan verschillende voorbeelden. Goede hotel-restaurants zijn er weinig. Als het hotel goed is, is het restaurant meestal maar zozo, en omgekeerd. De twee takken van sport blijken eigenlijk weinig competenties met elkaar gemeen te hebben en versterken elkaars dienstverlening nauwelijks. In grotere steden zie je dan ook dat de meeste hotels niet eens proberen om een restaurant uit te baten. Je kunt immers in de directe omgeving genoeg goede restaurants vinden.
Natuurlijk is het makkelijk om zoveel mogelijk diensten bij één leverancier af te nemen, maar controleer dan of ze allemaal met voldoende kwaliteit geleverd kunnen worden. En in Londen was mobiel internet misschien wel handiger geweest.
En dat dan ook nog tegen prijzen waarvoor ik thuis een hele maand toegang heb tot internet!
Je hebt dan nog geluk dat ergens in het hotel je laptop wel werkt. Zo’n twee jaar geleden zat ik in Parijs in een hotel, gaf bij de balie op dat ik gebruik wilde maken van een internet aansluiting op de kamer. Allemaal netjes geregeld, werkte ook goed totdat de volgende ochtend mijn laptop op de hotelkamer uit een gesloten koffer werd gestolen, net nadat de schoonmaakploeg was geweest. Personeel en hotel wisten van niks; drie bij de prefectuur gezeten om aangifte te doen en natuurlijk nooit meer iets van gehoord. Maar het internet op de kamer werkte wel….dus hun toeleverancier had zijn werk wel goed gedaan.
Wie weet was dit een mooie motivatie om eens effu lekker dat werken los te laten, na het verlaten van de fysieke werkvloer Peter?
Het is tegenwoordig leuk dat er je altijd en overal online kunt zijn, maar dat wil niet zeggen dat je er ook automatisch gebruik van moet maken toch?
En als je jezelf hierin geen halt toeroept (altijd overal online en dus bij je remote werkplek kunnen), wie doet het dan wel?
Enjoy the relaxation, off_line
Vraag aan de redaktie, waarom 2 sterretjes bij Frank A?
Schaf die sterretjes af, volkomen zinloos.
Ja Peter, internet onderweg is een ramp. Ik ken mensen die met een WLAN kaart even door de buurt rijden en dan snel een open verbinding vinden om dan de email op te halen . . . . , ook een manier. Zelf neem ik geen laptop mee, een USB-stick vind ik genoeg.