Ict-bedrijven hebben geen eenduidige processen en procedures met betrekking tot het aanbieden van diensten of producten. Ook ontbreekt het vaak aan daarbij horende resultaatafspraken met medewerkers. Dat constateert consultant Egbert Stive van het adviesbureau Kweekel. Hij deed onderzoek bij 250 ict-bedrijven naar resultaatgericht werken. Als die er wel procedures zijn, dan worden de resultaten niet gemeten. Dat zaait verwarring bij het personeel.
Van de ondervraagde medewerkers zegt 33 procent dat het niet duidelijk is welke individuele doelstellingen er zijn en hoe deze doelstellingen samenhangen met afdelingsdoelstellingen. Van de managers vindt zeventien procent de doelstellingen onduidelijk. Daarnaast vindt 44 procent van de medewerkers dat deze individuele resultaten duidelijk worden gemeten en besproken. Dit geldt voor 36 procent van de managers. ‘We merken dat managers een veel positiever beeld hebben over de werkafspraken dan de medewerkers', zegt Stive.
Volgens de consultant wordt een ict'er veel gelukkiger als zijn doelstellingen en de procedures op papier staan. ‘Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat het verloop onder degenen die goed presteren omlaag gaat. Het verloop onder degene die slecht presteren neemt toe tot 77 procent. Als je met duidelijk doelstellingen en het meten en bespreken van de resultaten al een productiviteitsverhoging kan realiseren van 10 procent, is dat heel interessant voor bedrijven.'
Principiële types
Ict'ers zijn vooral principiële types, concludeerde Stive. Hiervoor gebruikte hij een model van psycholoog Carl Gustav Jung. Principiële mensen maken zich ondergeschikt aan de groep en hebben vooral oog voor de langere termijn.
Stive: ‘Een ict'er wil zijn klant het beste helpen. Het kan dat hij dat moet doen door oplossingen aan te bieden buiten de producten en diensten die het bedrijf aanbiedt, met alle problemen van dien. Denk bijvoorbeeld aan een leverancier van software die gebeld wordt door een klant waarvan de software niet werkt. Een medewerker kan het probleem oplossen door de klant te helpen en iets aan te passen in het Windows-systeem. Het probleem lijkt dan opgelost, maar omdat er hierdoor waarschijnlijk elders een ander probleem ontstaat, is de klant uiteindelijk niet geholpen. Bovendien heeft de medewerker aan deze uiteindelijke onjuiste oplossing veel tijd besteed.'
Het lekt dus nog steeds bij de loodgieter. Wij bieden klanten van alles aan om hun processen te analyseren, te verbeteren, te automatiseren, te monitoren.
Dit mag wel eens door ICT~Office opgepakt worden i.p.v. al die domme PR-acties van het afgelopen jaar.
Misschien eens met ProCureOn gaan praten..
Misschien zouden ze hier ook iets aan hebben,procedures?
Voor dat er online artikelen gepubliceerd worden:
– de inhoud nagaan en controleren op waarheidsgehalte,
– eerst eigen bron research gaan doen,
– de tegenpartij ook een stem geven in een artikel.
– achtergrond bronnen vermelden
alvorens het op de homepage van computable te zetten.
Procedures… kunnen altijd en overal gebruikt worden en iedere organisatie er haar voordeel doen.
Ik denk eerder dat de winst juist zit in het genoemde resultaatgericht werken. Dat is namelijk zo’n beetje de oudste manier van werken die er is, en die zijn we nu langzaam maar zeker kwijtgeraakt. Een afspraak tussen twee personen om iets te doen tegen een bepaalde beloning.
Zelfs tussen bedrijven onderling is het nu vaak ‘uurtje factuurtje’. Juist omdat resultaten moeilijk meetbaar zijn (voor IT leek-managers) en omdat 100% waterdichte afspraken zo lastig zijn dat men toch maar gaat voor urenschattingen.
En dat is nu net wat mensen niet motiveert. Wat heb je er immers aan om je best te doen, als degene die je salaris bepaalt je resultaten niet op een goede manier kan meten?
Is er een IT’er die echt heel duidelijke, inhoudelijke afspraken over het werk heeft kunnen maken met een meerdere, in relatie tot beloning?
Het enige wat ik zelf heb meegemaakt zijn afspraken over werktijden, overwerken en bij hoge uitzondering cursussen/scholing. Heel helder en tot in detail uitgewerkt. Maar nooit inhoudelijk over werk.
Waar zijn we mee bezig?
Wat een onsamenhangend artikel. Ik ga geen voorbeelden geven, want dan kan ik het hele artikel wel herschrijven.
Redactie??