De kilometerheffing wordt voorlopig niet ingevoerd. Donderdag 11 maart stelde de Tweede Kamer de lijst vast van onderwerpen waarover pas besloten wordt bij de komst van een nieuw kabinet. De kans is daarom klein dat er voor de zomer nog een kabinetsbesluit ligt over de invoering van een vaste kilometerprijs.
Na de val van het kabinet, eind februari, mag het demissionaire kabinet alleen spoedeisende zaken en onderwerpen behandelen. De Tweede Kamer bepaalt welke onderwerpen controversieel worden verklaard en waarover het kabinet voorlopig geen besluit mag nemen. De kilometerheffing is een van de onderwerpen die de Tweede Kamer liever door een nieuw kabinet laat behandelen.
Het ministerie schreef eind 2009 een aanbesteding uit voor het ‘Systeem Kilometerprijs'. Dit systeem moet de prijs per kilometer berekenen en in rekening brengen bij de eigenaar van het rijtuig. Ook moet het systeem controle op naleving van de wet mogelijk maken. Die aanbesteding vindt plaats volgens twee sporen. Het hoofdspoor moet leiden waarbij marktpartijen zelf een systeem voor kilometerbeprijzing aanbieden. Daarnaast volgt het ministerie voor Verkeer en Waterstaat een garantiespoor waarbij het ministerie samen met marktpartijen een systeem samenstelt.
Invoering
Er zijn inmiddels een aantal ict-bedrijven betrokken bij de invoering van het systeem voor rekeningrijden. Dienstverlener T-Systems doet, vanuit zijn expertise met het Duitse systeem Toll Collect, mee in Connect, een interesseclub die de Tweede Kamer bijpraat over dit onderwerp. Ook zegt de automatiseerder mee te doen aan de aanbesteding voor de systemen die nodig zijn voor het rekeningrijden. Ook dienstverlener Imtech, Logica en Siemens zeggen mee te doen in de aanbesteding naar delen van het te bouwen systeem.
De ict-testspecialist Collis werd eerder al door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) geselecteerd als adviseur voor het koppelen van de RDW-backoffice met het nog op te leveren systeem achter de kilometerbeprijzing.
Het systeem had voor vrachtwagens tussen medio 2011 en januari 2012 geïmplementeerd moeten zijn. Voor personenauto's en bestelwagens lag de deadline tussen januari 2012 en december 2016.
Het is goed dat dit bij voorbaat al falende project wordt stopgezet, hopelijk gaat dit plan straks definitief de papierversnipperaar in.
“Ook moet het systeem controle op naleving van de wet mogelijk maken.”
Welke wet? Het gaat zeker weer om de makkelijk te pakken snelheidsovertreders (lees: extra belasting innen. Immers, snelheidscontroles kunnen dan gewoon landelijk en op elk weggetje ontdekt worden: simpelwel de GPS-gegevens van elke automobilist uitlezen). De armzalige aantallen alcohol-, drugs- en vermoeidheidscontroles in ’t verkeer: daar kan men beter eens wat aan doen.
In elk geval, over het ‘naleven van de wet’ werd nooit gesproken bij ’t willen invoeren van km.heffingen. Dat ging toch om ’t milieu/de overmatige uitstoot van schadelijke deeltjes in de randstad? (I.v.m. de beruchte ‘rode vlekken’ op luchtvervuilingskaarten aldaar.) Dit naleven van de wet is natuurlijk gewoon een verkapte belastingmaatregel (op mensen die te snel rijden). En het is ongetwijfeld ook _de_ reden waarom verschillende politici uberhaupt een km.heffing willen: de gedachte aan extra inkomsten (echter rekenkunde is zo makkelijk nog niet: alsof die digitale controlesystemen, 8 miljoen GPS-kastjes, onderhoud en vervanging op termijn allemaal niks kosten). Nog meer van de automobilisten plukken. Op zich heb ik daar niet eens zoveel op tegen (pak de fiets maar). Maar doe dat dan met open vizier, en niet met lulverhalen dat de automobilisten er netto niet op achteruit zullen gaan.
Goed dat het plan op de lange baan wordt gezet Nu maar open dat van uitstel afstel komt.
Dat weggebruikers betalen naar de verhouding dat ze gebruik maken van de weg is logisch.
Maar niet op zo’n privacy schendend en miljarden kostende manier. Betalen per kilometer doe je in de brandstofprijs. Alleen kan de regering dit niet verkopen omdat de brandstofprijs al kompleet is leeggemolken voor andere doeleinde.
Maar er is nog ruimte: Afschaffen van wegenbelasting en invoeren van litervergoeding !
Misschien dat de heren hierboven eens een bezoek aan Singapore, London en Hong Kong kunnen brengen. Kunnen ze al rijdende de stilstand in Nederland bezinnen.
Ik denk dat het beter is om de mensen individueel te laten kiezen of ze per kilometer willen betalen of vast per kwartaal. Mensen die 1 uur per dag heen na zijn werk rijdt, nog terug moet en dat 5 x per week is met wegenbel beter uit. En andersom, heb je een auto maar rij je amper, kies je voor rekeningrijden. Denk dat ze er dan een stuk sneller uit komen.