Met een aansluitingsprogramma probeert Avans hogeschool het voor mbo'ers aantrekkelijker te maken om door te stromen naar een informaticaopleiding op hbo-niveau. In februari is de eerste lichting mbo'ers hiermee gestart. Dit betekent dat leerlingen die in de laatste fase van hun mbo-opleiding zitten op vrijdag lessen volgen aan de hogeschool. Het doel is om de instroom van mbo'ers naar informaticaopleidingen op hbo-niveau te vergroten.
De doorstroom van mbo'ers naar het hbo-onderwijs is van levensbelang voor de meeste informaticaopleidingen van Nederlandse hogescholen. Veel hbo-opleidingen zouden zonder de instroom van mbo'ers geen bestaansrecht hebben, bleek tijdens de bijeenkomst'Tekorten in de ict weggewerkt?!' die ICT~Office organiseerde tijdens de eSkills week.
Verminderen uitval
De mbo-studenten die op vrijdag lessen volgen aan de ict-academie van de hogeschool kunnen kiezen voor Technische Informatica, Bedrijfskundige Informatica of Informatica. 'Naast het vergroten van de instroom beogen wij met het aansluitingsprogramma ook de kwaliteit van de instromers te verbeteren en uitval te verminderen', vertelde vertelde Chris Otto, adjunct-directeur Academie voor ICT & Business bij Avans hogeschool tijdens het evenement.
Om het aansluitingsprogramma in goede banen te leiden heeft Avans intensief contact met mbo-instellingen bij hen in de buurt. Otto: 'Wij proberen de curricula zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen en pragmatisch om te gaan met het geven van vrijstellingen.' Van de leerlingen die starten met een Informaticastudie bij Avans is momenteel bijna de helft afkomstig van het mbo. In september 2010 is te zien of het aansluitingsprogramma werkelijk heeft geholpen om de instroom te vergroten.
Hogeschool InHolland heeft sinds 2008 een vergelijkbaar traject lopen om mbo'ers te interesseren voor een informaticaopleiding op hbo-niveau. Volgens een aanwezige vertegenwoordiger van de ict-opleidingen blijkt dat de jongens die dit traject volgen in het tweede jaar tot de betere studenten behoren.
Avans heeft dit namelijk al in 2004/2005 gedaan in samenwerking met MBO automatisering studenten van het Florijn College. Studenten van het MBO volgende een dag hier les. Dit is een proef geweest van een half jaar. Echter is niet geslaagd aangezien MBO’ers die niet wouden doorstuderen ook hier verplicht aan deel moesten nemen wat nogal een aantal gedemotiveerde studenten opleverde in de lessen.
Afgaande op de vele spelfouten heeft Pieter zelf ook niet doorgestudeerd. Wellicht is een studie Nederlands iets voor hem?
Spelling is niet relevant of significant. Veel mensen hebben dyslexie. Initiatief is goed.
Probleem blijft altijd motivatie als mensen geforceerd moeten doorstuderen. Vaak is dat wettelijk opgedrongen (start-certificatie behalen voor je 23ste) of marktgedreven omdat baantjes voor MBO-ers afnemen. Inzicht komt meestal met de jaren. Dus laat ze nu al proeven voor later.