Dienstverlener Accenture start een campagne om driehonderd nieuwe medewerkers te werven. Dat doet de dienstverlener via eigen medewerkers, advertenties, masterclasses en universiteitsteams. Het bedrijf zoekt mensen die ‘zich in de consultancy willen ontwikkelen'. Vooral consultants met kennis van SAP of Siebel zijn gewild. Voor twee kandidaten heeft de dienstverlener een speciale opdracht klaarliggen.
Het bedrijf zoekt tweehonderd starters met een hbo- of wo-opleiding. ‘Accenture doet projecten over de hele breedte van de bedrijfsvoering. Daarom zoeken we niet naar mensen met een specifieke opleiding. Starters met een technische achtergrond zijn wel extra gewild', zegt hr-directeur Thomas Mulder van Accenture Nederland. Daarnaast zoekt het bedrijf honderd consultants met ervaring.
De dienstverlener verwacht vooral veel van de werving door eigen werknemers. ‘Wij vragen onze medewerkers om vrienden en kennissen, bijvoorbeeld studie- of vakgenoten, enthousiast te maken voor het bedrijf. We merken dat werknemers die zo bij ons binnenkomen het gemiddeld goed doen', zegt Mulder. Medewerkers die een kandidaat aandragen maken kans op een bonus die kan oplopen tot vierduizend euro, afhankelijk van hoe gewild een gevraagde functie is. ‘Er is een interne website gemaakt waarop de medewerker kan zien hoe het met zijn kandidaat gaat. Hij kan bijvoorbeeld sms'jes ontvangen over de voortgang', zegt de hr-directeur.
Masterclasses
Ook plaatst het bedrijf advertenties in dagbladen en op het internet, worden er masterclasses georganiseerd voor studenten en bezoeken teams de Nederlandse universiteiten. ‘Door over de volle breedte te werven, denken we het effectiefst te zijn', zegt Mulder. ‘De markt komt wel een beetje in beweging, maar het blijft lastig om goede mensen te vinden.'
Daarom hoopt het bedrijf met een opdracht kandidaten sneller warm te maken om te solliciteren. Twee van de driehonderd kandidaten maken kans op een opdracht die ze moeten presenteren voor het Nederlandse bestuur van de dienstverlener. Mulder: ‘De kandidaten moeten onderzoeken welke (delen van) processen van onze dienstverlening we in andere landen kunnen laten doen, zoals bijvoorbeeld India en Argentinië. Daarvoor moeten ze ook de landen bezoeken. Dat is natuurlijk een fantastische opdracht om als starter te doen. En je leert het bedrijf goed kennen.'
In 2009 rond mei, dumpte Accenture Nederland honderden medewerkers Omdat het zogenaamd zo slecht ging. In Nederland was dat dus niet zo. Een half jaar later komt men weer tekort.
Jaarlijks wordt er 10% van alle medewerkers ontslagen (gevraagd te vertrekken).
Accenture moet maar eens beter omgaan met zijn medewerkers, en ze niet behandlen als grofvuil.
@Wim, 16-03-2010 10:10
.
Klopt helemaal. De charme om voor een grote toko te werken is nu toch wel echt weg. Zeker als je als ervaren consultant er weer intrapt en weer een nummer wilt zijn bij een van de 5 grote spelers.
Kijk eens naar het Logica debacle. Ongetwijfeld komen die met een bericht een dezer dagen: medewerkers gezocht.
Liever bij een wat kleinere speler waar je het verschil kunt maken…
@Wim:
Ik weet niet hoe je bij die wijsheid komt, maar bij Accenture zijn in 2009 (of 2008 for that matter) in tegenstelling tot de overige grote dienstverleners geen gedwongen onslagen geweest vanwege marktomstandigheden…
Uiteraard werden er gedurende een aantal maanden minder mensen aangenomen en heb je het normale verloop, wat in deze sector altijd vrij hoog is. Echter gedwongen onslagen zijn er niet geweest. Het is dus, gezien de omstandigheden, relatief goed gegaan met Accenture in vergelijking met zijn concurrenten. Dit is misschien ook wel de reden dat ze nu alweer kunnen beginnen met recruiten.
@J.R. Je zit helemaal fout. Tiger Woods is toch echt gedwongen ontslagen door Accenture in 2009.
In alle serieusheid heeft Accenture in het begin van 2009 geklooid met proeftijden, waarmee ze niet zo positief naar voren kwamen. Zie ook
https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/outsourcing/2888191/1276946/atos-en-accenture-ontkennen-proeftijdontslag.html
Er zijn inderdaad wat mensen niet verlengd na hun proeftijd en er zijn ook een beperkt aantal tijdelijke arbeidscontracten niet verlengd. Hierbij is echter niet slechts gekeken naar een aflopend contract maar ook naar de prestaties. Kort samengevat er is strenger gekeken naar de criteria om contracten te verlengen.
Gedwongen ontslagen zijn er niet geweest.
De business trekt momenteel weer aan en daarvoor wordt nieuw personeel aangetrokken. Het is dus niet zo dat er aan de achterkant mensen ontslagen worden en door de voordeur mensen binnengehaald om aan de buitenwacht te tonen hoe goed het wel niet gaat.
@ E Ik proef krampachtigheid en geslotenheid in de manier van communiceren over wel/niet ontslagen. Toch ontslagen, 336 banen. En meer wereldwijd (oktober/november 2009). Up or out.
Iets klopt er dus niet in de berichtgeving.
HBO? Dacht dat Accenture zich altijd beperkte tot WO opgeleiden, geen idee of ervaring ze boeit..
@R: Zoals gezegd zijn er zeker minder meer contracten niet verlengd en zijn de eisen voor het personeel verder aangescherpt. Toch klopt het beeld dat er massaal mensen ontslagen zijn niet.
Wereldwijd zijn er inderdaad wel meer ingrijpende maatregelen genomen. Vooral Frankrijk, UK en USA hebben het erg zwaar gehad en daar zijn wel gedwongen ontslagen gevallen. Het up or out beleid is er overigens als jaren maar wordt zeker de laatste paar jaar niet meer geheel nageleefd.
@ Vincent: Voor de consulting practice geldt inderdaad als vereiste dat je WO opgeleid bent. Voor ATS (ICT), Outsourcing en enterprise geldt dat niet.
@J.R.
Blijkbaar ben je niet goed geinformeerd. Er is aan 10% van de medewerkers gevraagd om te vertrekken binnen een aantal maanden. Zo niet dan werden ze alsnog ontslagen. Allemaal medewerkers met een contract voor onbepaalde tijd. Up or out was in 2009 het grote excuus. Maar in 2009 waren er veel meer ontslagen dan alle andere jaren. Daarnaast zijn er nog extra ontslagen gevallen. Misschien niet gedwongen zoals jij het noemt, maar ze konden niet blijven werken bij Accenture. Vast contract of niet.
Ik blijf bij mijn stelling, niet eerst mensen dumpen, en dan gaan jammeren in de markt dat je mensen tekort komt. Zorg maar beter voor je personeel ook in slechte tijden.
@E
Up or out was vorig jaar het grote excuus om iedereen te vragen om te vertrekken. Vorig jaar werd die 10% zeer strikt nageleefd. Een gedwongen ontslag was het niet. Maar je moest wel binnen een bepaalde tijd weg zijn. Ook in bepaalde groepen werd extra hard gesneden.
Voor dit jaar, zal het vast wel meevallen. Maar misschien ook niet. Iedereen die het wil weten, ga er werken, en kijk hoe lang het duurt voor je gevraagd wordt te vertrekken.