Dienstverlener Accenture start een campagne om driehonderd nieuwe medewerkers te werven. Dat doet de dienstverlener via eigen medewerkers, advertenties, masterclasses en universiteitsteams. Het bedrijf zoekt mensen die ‘zich in de consultancy willen ontwikkelen'. Vooral consultants met kennis van SAP of Siebel zijn gewild. Voor twee kandidaten heeft de dienstverlener een speciale opdracht klaarliggen.
Het bedrijf zoekt tweehonderd starters met een hbo- of wo-opleiding. ‘Accenture doet projecten over de hele breedte van de bedrijfsvoering. Daarom zoeken we niet naar mensen met een specifieke opleiding. Starters met een technische achtergrond zijn wel extra gewild', zegt hr-directeur Thomas Mulder van Accenture Nederland. Daarnaast zoekt het bedrijf honderd consultants met ervaring.
De dienstverlener verwacht vooral veel van de werving door eigen werknemers. ‘Wij vragen onze medewerkers om vrienden en kennissen, bijvoorbeeld studie- of vakgenoten, enthousiast te maken voor het bedrijf. We merken dat werknemers die zo bij ons binnenkomen het gemiddeld goed doen', zegt Mulder. Medewerkers die een kandidaat aandragen maken kans op een bonus die kan oplopen tot vierduizend euro, afhankelijk van hoe gewild een gevraagde functie is. ‘Er is een interne website gemaakt waarop de medewerker kan zien hoe het met zijn kandidaat gaat. Hij kan bijvoorbeeld sms'jes ontvangen over de voortgang', zegt de hr-directeur.
Masterclasses
Ook plaatst het bedrijf advertenties in dagbladen en op het internet, worden er masterclasses georganiseerd voor studenten en bezoeken teams de Nederlandse universiteiten. ‘Door over de volle breedte te werven, denken we het effectiefst te zijn', zegt Mulder. ‘De markt komt wel een beetje in beweging, maar het blijft lastig om goede mensen te vinden.'
Daarom hoopt het bedrijf met een opdracht kandidaten sneller warm te maken om te solliciteren. Twee van de driehonderd kandidaten maken kans op een opdracht die ze moeten presenteren voor het Nederlandse bestuur van de dienstverlener. Mulder: ‘De kandidaten moeten onderzoeken welke (delen van) processen van onze dienstverlening we in andere landen kunnen laten doen, zoals bijvoorbeeld India en Argentinië. Daarvoor moeten ze ook de landen bezoeken. Dat is natuurlijk een fantastische opdracht om als starter te doen. En je leert het bedrijf goed kennen.'
In 2002 deed Accenture hetzelfde. FD had een voorpagina artikel hierover “Accenture stuurt consultants de laan uit” of zo.