HP, Acer, Toshiba en Lenovo hebben in het vierde kwartaal van 2009 marktaandeel gewonnen ten koste van Dell.
Onderzoeksbureau iSuppli meldt dat in het vierde kwartaal van 2009 wereldwijd 88,8 miljoen pc’s zijn verkocht. Dat is 14,4 procent meer dan in dezelfde periode van 2008. HP gaat aan kop met 19,4 procent marktaandeel en verscheepte op jaarbasis 18,9 procent meer pc’s.
Acer verscheepte 28,9 procent meer pc’s en nam de tweede plaats over van Dell. Het deed heel goede zaken met de verkoop van notebooks en netbooks. Acer heeft 13,4 procent en Dell heeft 12,2 procent marktaandeel.
Lenovo verscheepte 43,1 procent meer pc’s en staat op de vierde plaats met 8,9 procent marktaandeel. Toshiba zag zijn afzet van pc’s met 27 procent toenemen en heeft nu een marktaandeel van 5,3 procent.
2009
Het aanstal verscheepte Dell-pc’s nam over het hele jaar 2009 met tien procent af naar 39 miljoen units. De leverancier heeft over het hele jaar 2009 een marktaandeel van 12,9 procent. HP was in 2009 marktleider met 18,9 procent marktaandeel. Er werden in 2009 in totaal 302,3 miljoen pc’s verkocht.