Het ministerie van Defensie heeft een aanbesteding uitgeschreven voor het inhuren van ict-personeel. De krijgsmacht schat in dat het de komende vier jaar zo'n 240 miljoen euro aan externe ict-mankracht kwijt is. De tender is opgesplitst in vijf percelen. In september maakt het ministerie de eerste voorlopige gunningen bekend.
Het tijdelijk ict-personeel komt te werken onder de vlag van de bedrijfsgroep Ivent (InformatieVoorziening EN -Technologie), onderdeel van het Commando DienstenCentra van Defensie. De afgelopen jaren heeft Defensie gemiddeld voor zestig miljoen euro ict-personeel ingehuurd. Het ministerie verwacht dat die behoefte aan externe expertise blijft, vandaar dat in de nieuwe aanbesteding is uitgegaan van dezelfde omvang per jaar. Wel stelt het departement dat gedurende de looptijd van de raamovereenkomst het inhuurbeleid en de behoefte aan tijdelijk personeel kan veranderen.
Defensie wijst er in het aanbestedingsdocument op dat in het kader van kostenbesparende maatregelen ook gekeken wordt naar het terugdringen van extern personeel. Niet duidelijk wordt hoe dit te rijmen valt met het uitschrijven van de nieuwe tender.
Uren
Omdat de huidige mantelovereenkomsten dit jaar en in 2011 aflopen heeft Defensie een nieuwe tender uitgeschreven die op 1 oktober 2010 in gaat voor een periode van twee jaar, met tweemaal een optie tot een verlenging van twaalf maanden. De aanbesteding bestaat uit de volgende vijf percelen:
– technisch en functioneel beheer (circa 185.000 uren per jaar)
– advies (185.000 uren per jaar)
– projectmanagement (100.000 uren per jaar)
– applicatiebeheer en -ontwikkeling (177.000 uur per jaar)
– testen (27.500 uur per jaar).
De strijdkrachten zoeken per perceel vier mantelpartners, met uitzondering van het perceel testen waarvoor drie partijen worden geselecteerd. De geselecteerde partijen kunnen dan via onderlinge minicompetities orders proberen binnen te halen.
Eisen
Inschrijvers moeten aan minimaal twee percelen meedoen. Verder stelt het ministerie als eis dat inschrijvers een minimumjaaromzet draaien van 2,4 miljoen euro voor het perceel testen tot aan 12,25 miljoen euro voor het perceel technisch- en functioneel beheer.
Een aantal categorieën valt overigens buiten deze aanbesteding. Zo besteedt de krijgsmacht ict-projecten met een resultaatverplichting en strategische adviesdiensten apart aan, net als het aantrekken van directieleden.
Momenteel werkt Defensie met de volgende raamcontractanten: Be Value, CSC, Fujitsu, Getronics, LinkIT, Logica, Sapphire Technologies, Sylis, T2 Automatisering, Tempo-Team en Yacht.
Hebben ze daar nog WEL geld voor dan? OF gaat de belastingbetalert dit weer financieren?
Volgens vele bronnen online is het defensiebudget 2010 er nu al doorheen gejaagd, ge-oorloged in Afghanistan
– http://www.managersonline.nl/vaknieuws/financieel/18827/2010-budget-defensie-is-nu-al-op.html
– http://www.nu.nl/politiek/2196679/kamer-wil-uitleg-krap-budget-defensie.html.
Als je dat goed leest dan staat er heel duidelijk dat het geld op is bij de Defensie Materieel Organisatie (DMO). Dat is een apart onderdeel dat zorgt voor al het materiaal waar Defensie gebruik van maakt om in paraatheid te zijn en blijven. Daar vallen niet alleen Apache’s, vrachtwagens en Bushmasters onder, maar ook zaken zoals tenten en kogels.
Dat heeft helemaal niets te maken met de Centrale Diensten Centra (CDC). Beiden hebben hun eigen budget. Dat DMO er door onze ondersteuning in Afganistan niet uit komt qua budget, heeft niets te maken met het budget van de CDC. Heel ander potje.
Met goed lezen had zo’n reactie totaal onnodig geweest.
@John: Blijkbaar ben jij beter op de hoogte van allerhande financiele defensiepotjes dan ik. Voor mij is het nog een pot nat, een grote overbodige kostenpost op de nederlandse begroting, In mijn ogen totaal onnodige belastinggeld verspilling op de overheids balans.
Where goes the money? Down the Defense Drain?
Ik snap ook niet hoe een overheid (waar ook ter wereld) bakken met geld in dit soort instanties kan, wil, durft te blijven pompen, terwijl het hele land, wereld gebukt gaat over de gevolgen van een krediet-crisis?
“De afgelopen jaren heeft Defensie gemiddeld voor zestig miljoen euro ict-personeel ingehuurd. Het ministerie verwacht dat die behoefte aan externe expertise blijft,”
Als Defensie dat toch willen doen, zouden ze dan niet beter af zijn als ze hun eigen beroepspersoneel eens gingen TRAINEN en OPLEIDEN in het zelf leren ontwerpen, bouwen en onderhouden van hun eigen ict-applicaties? Dan hou je het geinvesteerde kapitaal, en opgedane kennis gewoon binnens-legers? Dan kun je alles ZELF onderhouden en naar eigen wens inrichten en uitbreiden.
Leuke bijkomstigheid is dat ze – met de opgedane kennis – weer de boer op kunnen gaan en zo hun geinvesteerde opleidings kapitaal kunnen terug verdienen. Hierdoor zou Defense ze nog een beter Return On (educational) Investment zouden krijgen ook 😉
Op deze wijze (expertize inkopen) garandeert Defensie – en dus ook de nederlandse arbeids-melk-koe, debelastingbetalert, zich weer van een aantal toekomstige uitgaven, terwijl de regering heeft zojuist heeft afgekondigd dat ze “op de overheidsuitgaven willen gaan bezuiningen om te herstellen van de credietkrisis”
Blijkbaar geld dit “bezuiningen” dus alleen voor de “overheidsuitgaven naar den burger toe” en niet voor het instant houden van hun eigen inefficiente instanties en organisaties 😉
Dank je wel voor je toelichting en verduidelijking van deze interne Defense budget perikelen John.
Probleem met ministeries, en niet alleen Defensie, is dat ICT geen core-business is. Defensie heeft, net zoals andere ministeries, best mensen in dienst binnen de ICT sector. Maar voor specialistische onderdelen kun je beter specialisten inhuren dan ze binnen je eigen muren hebben.
En ja, specialisten hebben nu eenmaal een hoger uurtarief dan de gemiddelde ICT werknemer. Profijt dat je hebt is dat je geen kosten maakt voor het bijhouden van hun kennis en niet afhankelijk bent van een paar mensen voor een onderdeel. Dit verzorgt de leverancier immers voor je.
Naar mijn mening gaat het merendeel van overbodige lasten nog altijd in de bureaucratie zitten. Het duurt te lang voordat er beslissingen genomen worden. En tijd is geld, zo simpel is het.
Bezuinigd wordt er wel degelijk overigens. Bij vrijwel alle ministeries zijn al langere tijd geleden projecten afgeblazen die op de rol stonden om te beginnen. Puur uit bezuinigingsoverwegingen. Maar dat betekent nog niet dat je zo maar kunt inperken op het beheer van je staande organisatie. Alle werknemers van de ministeries moeten ook gewoon betaald worden, maar dan moet het Payroll systeem wel blijven werken.
Feit dat Defensie (zie artikel) inzet op een overeenkomst voor twee jaar met optie tot twee verlengingen is al een bezuiniging op zich. Normaal gesproken gaan dat soort aanbestedingen met een looptijd van vier jaar zonder ingebouwde verlenging.
@John,
Volgens mij zit je er naast vwb de optie tot twee verlengingen. Dit is (in ieder geval de afgelopen jaren) bijna standaard van toepassing op alle overheidsaanbestedingen die met inhuur van ICT personeel te maken hebben.
Defensie lijdt net als alle andere organisaties met grote legacy applicaties aan gemis van “Inzicht & Overzicht”, zoals je grote klantgegevensverzamelingen te lijf gaat met applicatie systemen, zo ga je idem de amorfe massa van IT-legacy te lijf met applicaties. Die heten ter onderscheiding: Tooling. Daar moet je wel de juiste keuze in maken en niet alleen iets aanschaffen dat Cobol aankan. Je moet multi-taal, multi-database, multi-platform software analyse-tools inzetten. Een paar leveranciers bieden dit reeds geruime tijd aan. Dat bespaart zo’n 25% – 45%. Eigenlijk lees je: snellere response, vlugger time-to-market. Dat is wat de gebruiker wil. Waar voor z’n geld.
@ John,
Europese aanbestedingsregels (BAO en BASS) staan toe om overeenkomsten aan te gaan voor een periode van 2 jaar + 2 x 1 jaar optionele verlenging. Ineens een overeenkomst voor 4 jaar mag niet worden afgesloten!
In dit kader is er dus dan ook geen sprake van een bezuiniging.
CHECK YOUR FACTS
groet van een aanbestedingsspecialist