Hoe valt de klassieke kloof tussen business en ict te dichten? Door een chief information officer (cio) direct onder de algemeen directeur te laten functioneren. Dat stelt Business & IT Trends Institute in zijn uitgave 'Trends in IT 2010/2011'. Daarnaast valt er ook nog een kloof te dichten tussen de ict-organisatie en de interne klantorganisatie.
Business & IT Trends Institute (Bitti) heeft onder ruim duizend respondenten onderzoek laten uitvoeren naar de vraag hoe effectief de samenwerking is tussen ict en de business. Ook uit dit onderzoek komt naar voren dat directie en lijnmanagement wél zeggen dat ze verantwoordelijk zijn voor de ict-visie, innovatie en het doorvoeren van verbeteringen, maar dat dit niet uit de praktijk blijkt. Het blijven activiteiten waarmee de ict-managers of de informatiemanagers in de business units zich bezig houden.
Volgens de onderzoekers wordt het tijd om van deze bestaande praktijk beleid te maken. Beleg zaken als innovatie, strategie en procesverbeteringen bij een chief information officer of ict-manager en hang de functie direct onder die van chief executive officer (ceo), aldus Bitti. 'Dan is die hele kloof in één keer weg… Helaas zien we dat bij slechts een beperkt aantal organisaties terug. Hieruit blijkt overigens eens te meer de toegevoegde waarde van ict voor organisaties', stellen de onderzoekers. Zij verwijzen in dit kader naar het werk van professor Jerry Luftman van het Stevens Institute op het gebied van de samenwerking tussen business en ict.
Weinig training
Uit het onderzoek van Bitti komt verder naar voren dat er ook afstand bestaat tussen de ict-organisatie en die van de (interne) klant. Slechts 19 procent van de klantorganisatie is goed tot zeer goed georganiseerd en kan zelf ict-projecten aansturen. Bij 41 procent is dit beperkt tot totaal niet georganiseerd en moet de it-organisatie het initiatief nemen om op de business gerichte ict-projecten op te starten. Op organisatorisch vlak ligt er dus nog veel ruimte om via verbeteringen de effectiviteit van de inzet van ict-middelen te vergroten.
Opmerkelijk is bijvoorbeeld dat gebruikers nauwelijks tijd en energie steken in het verbeteren van hun kennis door het volgen van ict-trainingen. Ruim 85 procent van de ondervraagden in de Bitti-enquête heeft in de afgelopen twee jaar minder dan twintig uur training gehad (zowel algemene als applicatiespecifieke opleidingen). Volgens de onderzoekers is dit opvallend laag omdat er jaarlijks veel nieuwe applicaties worden geïmplementeerd en het belang van ict in de werkprocessen alsmaar toeneemt. Zo'n 85 procent van de ondervraagden waardeert het gebruik van de computer als zeer belangrijk tot onmisbaar. Slechts 1 procent van de populatie gaf aan de computer niet belangrijk voor zijn werk te vinden.
Prince In Name Only
De Bitti-studie laat voorts zien dat het gebruik van 'best practices' en modellen om de afstemming tussen vraag en aanbod van ict en de effectiviteit van de inzet ervan te vergroten geen gemeengoed is. Een aantal modellen is ingeburgerd, zoals ISO9000 en de Balanced Score Card, en het succes van methodieken als ITIL en Prince2 valt lastig te evenaren. Al tekent Bitti hierbij aan dat het bij Prince2 in veel gevallen nog gaat om PINO: Prince In Name Only. De onderzoekers voorzien wel een verdere groei in het gebruik van best practices en (beheer)methodieken. Zo blijkt ISO/IES 20000, de nieuwe ISO-standaard voor ict-organisaties, snel te worden omarmd. Bij 10 procent van de onderzochte organisaties is of wordt deze standaard gerealiseerd. Ook voor ASL (Application Service Library) ligt groei in het verschiet: 25 procent van de ondervraagden gebruikt de toepassing of is er mee aan het experimenteren. Bitti wijst er op dat ASL een voornamelijk Nederlandse ontwikkeling is. In het buitenland is de methode nauwelijks bekend.
Redelijk recent ontwikkelde alignment-modellen als BISL (Business Information Structure Library) en eSCM-SP (electronic Sourcing Capability Model) zijn nog beperkt in gebruik. De Bitti-vorsers constateren verder dat TQM ondanks de kracht van het model alweer over zijn hoogtepunt heen lijkt. Slechts 20 procent van de populatie geeft aan dit kwaliteitsmodel toe te passen danwel er over na te denken. Maar, stelt Bitti, er is wél groeiende belangstelling zichtbaar voor het Six Sigma-model, dat raakvlakken heeft met TQM.
Bitti
Business & IT Trends Institute (www.bitti.nl) onderzoekt al vijftien jaar de ontwikkelingen op het snijvlak van business & ict. Een weerslag hiervan staat in de jaarlijks 'Trends in IT'-uitgave. Naast een onderzoeksdeel bevat het boek een overzicht van technologietrends en langetermijnontwikkelingen.
Ach, wat een achterhaalde discussie. Rapportagelijn is volstrekt niet interessant, de CIO heeft een belangrijke rol om het bedrijf in staat te stellen om middels IT goed te laten presteren. Als hij/zij dat via de inhoud en toegevoegde waarde niet tot zijn recht kan laten komen, zal de rapportagelijn aan de CEO ook niet helpen. Laten we svp ophouden met dit soort afgeleide discussies.
De business is vaak te weinig betrokken bij IT vanwege zogenaamde onvoldoende IT kennis. Hierdoor is IT bijna volledig leidend als het gaat om IT investeringen. IT daarentegen is weer te weinig gericht op het behalen van kostenbesparingen en het verhogen van de ROI. Vandaar dat er vaak te weinig gedaan wordt aan IT Asset Management en wordt continue het nieuwste van het nieuwste aangeschaft.
@DURABILIT; in mijn beleving is het nu net andersom IT-ers zijn verreweg van flexibel: ik heb nog nooit van een techneut gehoord dat een andere techneut goed werk afleverde; oftewel ‘alles wat IK doe is goed en de andere snappen er niets van..”
Daarnaast zie je vaak dat omwille van 1 man (zelden een vrouw) er een ‘doel architectuur’ opgesteld is en dat daar halsstarrig aan wordt vastgehouden (en of die doel architectuur echt goed is, dat kan NIEMAND staven..) hierdoor kunnen mooie nieuwe innovaties gewoon niet gestart worden en blijft het kommer en kwel daar bij de IT boys… want het is geen doel architectuur die mooie nieuwe oplossingen die de business wil…
En dan spreek ik nog niet eens over de afdeling ‘inkoop’ waar men op een lijst moet kijken of iemand mag leveren… en tsja als op dat lijstje alleen de grote jongens (die alleen willen uimelken) op staan zal je niet echt verder komen…
1 terechte issue bij de IT mannen; alles wat maar riekt naar IT wordt onmiddellijk onder IT geschoven, en er is vaak te weinig scheiding tussen TI en IT waardoor IT niet kan focussen op datgene wat ze daadwerkelijk zou moeten doen; de business ondersteunen met de beste, goedkoopste, etc. IT oplossingen.
En het mooie is wel dat we hiermee heel veel mensen aan het werk houden 😉
Vaak is IT zowel adviseur als leverancier en verschuilt de business zich achter het zogenaamde gebrek aan inhoudelijke kennis, waarmee IT zowel de baas is als ook aan haar lot overgelaten.
De kaders waarbinnen IT moet werken en functionele eisen zijn veelal prima te bepalen zonder veel IT-kennis, maar ook het nadenken over de waarde van informatie, of bijvoorbeeld risico’s en kosten van uitval hoort meestal niet tot de competenties van de businesskant. Financien worden in detail geregeld en gecontroleerd, maar als het over de beschikbaarheid van informatie en IT-diensten gaat, gaan we er van uit dat “IT het geregeld heeft”.
De rapportagelijn is niet relevant. Het is essentieel dat een cio niet alleen de rol van informatica en bedrijfskundig manager/consultant vervuld, maar ook die van een businessmanager met een brede commerciële ervaring en visie.