Het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) heeft vanaf vrijdagmiddag het hele ict-netwerk platgelegd om te kunnen onderzoeken waarom de infrastructuur instabiel is. Woensdag 3 maart 2010 ontstond een hardwareprobleem dat enkele belangrijke medische en administratieve systemen instabiel maakte. Dat vertelt een woordvoerster van de instelling. De belangrijkste processen lopen voorlopig handmatig, waardoor patiënten geen last ondervinden.
'De afgelopen anderhalve dag was mondjesmaat verbetering zichtbaar. Het leek erop dat alles een beetje stabieler werd', aldus de woordvoerster. Omdat hiermee het probleem niet was opgelost, is besloten het hele netwerk plat te leggen.
De voorlichtster weet niet welke hardware de storing veroorzaakte, maar wel welke systemen erdoor getroffen zijn. Het gaat om uiteenlopende systemen die het ziekenhuis gebruikt, zoals voor de automatische verwerking van röntgenfoto's en ct-scans en de koppeling daarvan aan de patiëntgegevens, het elektronisch patiëntendossier en het facturatiesysteem. Ook de systemen voor elektronische recepten en voor laboratoriumaanvragen zijn door de storing getroffen.
Handmatig
Als tijdelijke oplossing heeft het UMCG besloten om de belangrijkste processen handmatig en/of op papier te verwerken. Zo worden de röntgenfoto's tijdelijk niet op het beeldscherm maar aan de lichtbak bekeken. De voorlichtster vreest dat dit veel werk oplevert zodra de systemen weer draaien: 'Alles wat nu handmatig wordt gedaan, moeten we uiteindelijk in de systemen inkloppen.'
De woordvoerster vertelt dat bijna alle ict'ers van het ziekenhuis zijn ingeschakeld om de oorzaak van de storing te achterhalen, de systemen te herstellen en in de gaten te houden. Ze schat dat het er zo'n honderd tot honderdvijftig zijn. Er zijn 24 uur per dag ict'ers aan het werk.
Geweldig dat dit kan! (Ik meen dit serieus.) Dit ziekenhuis is dus instaat om zonder enig probleem ook gewoon op de analoge manier te werken, en hun bedrijfsprocessen in gang te houden. Mocht daar ooit nog een keer de pleuris uitbreken weet men dat het ziekenhuis gewoon kan doordraaien.
Dit zou in veel organisaties gewoon eens preventief geoefend moeten worden.
Elk ziekenhuis zou hier op voorbereid moeten zijn en niet alleen om infrastructuur knelpunten. Terugvallen op niet-gedigitaliseerde processen is het ultieme ‘plan B’; als al het andere niet meer lukt. Zie de case study.
http://hbr.org/product/when-hackers-turn-to-blackmail-hbr-case-study/an/R0910X-PDF-ENG
Dit zou ieder jaar een week gedaan moeten worden als een soort stress-test. Het organiseren van de test kan betaalt worden door de woordvoerder op non-actief te stellen. Persberichten voorlezen is een overbodige activiteit voor een ziekenhuis.
Een beetje dubbel gevoel bij dit artikel.
Het ziekenhuis laat inderdaad zien dat ze ook met pen en papier de zaak nog draaiende kunnen houden. Voor de belangrijkste processen is dit inderdaad zeer belangrijk; daarvoor dan ook alle lof.
Maar als je allerlei röntgen, CT en MRI scans af moet gaan zeggen omdat je, door een ICT storing, je gegevens niet op kunt slaan en verwerken, dan wordt het toch vrij lastig je zaak draaiende te houden.
@PaVeKe:
Ik kan mij je “dubbele gevoel” wel voorstellen. Terugvallen op een lager niveau van ICT ondersteuning gebeurt ook niet voor de lol, maar heeft ten doel om datgene wat nog wel aan zorg te leveren is, enigszins georganiseerd te doen. Dan is er van de situatie -vervelend als die is- in elk geval het beste te maken. Of een MRI scan dan onmogelijk wordt weet ik niet (kan die niet los van een netwerk opereren?) maar er is ook nog heel veel [zelfs levensreddende] zorg mogelijk en vereist, zelfs zonder netwerk en imaging instrumenten.
@Peter
MRI scans etc. kunnen wel zelfstandig uitgevoerd worden, maar de gegevens kunnen alleen lokaal bekeken worden.
Daarnaast zal de opslag van de scanner vol lopen als de gegevens niet doorgestuurd kunnen worden naar een centraal opslagsysteem.
Maar waar ik eigenlijk op doel is de commerciele kant van het ziekenhuis. Als je een aantal (niet levensbedreigende) ingrepen diagnoses niet uit kunt voeren doordat het netwerk niet beschikbaar is, dan kan dit een aardige aanslag zijn op de inkomsten.
Doet me denken aan de begin dagen van elektrische netwerken, toen had men ook mensen in dienst om het elektrische netwerk in de lucht te houden. (dat was toch complex)
Ik ken het ziekenhuis maar al te goed. Ben er vaak regelmatig als patient geweest (woon nu in andere regio). Inderdaad heeft men alle processen gedigitaliseerd, gewoon om zo sneller en doelmatiger te kunnen werken. Ook ik ben vol lof over het feit dat men ook zonder ICT dit immense ziekenhuis in bedrijf kan houden. Ik vraag me af hoe dat in de rest van Nederland gaat.
Waar ik me het meeste over verbaas en zorgen maak is dat men in 5 dagen van 24 uur met 100 tot 150 mensen geen oorzaak kan vinden.
Het ziekenhuis waar ik voor werk is ook in staat om op papier ipv elektronisch verder te werken. Alleen elektronisch geeft betere communicatie.