Als de overheid de kenniseconomie wil versterken, zouden de ministeries van Economische Zaken en Onderwijs ict serieus moeten nemen. Ict zou een verplicht vak moeten zijn in het basis- en voortgezet onderwijs. Dit is de enige manier om het imago van ict-onderwijs en de ict-sector te verbeteren. Die conclusie trokken vertegenwoordigers van mbo-, hbo- en wo-instellingen en de overheid en het bedrijfsleven tijdens een bijeenkomst van ICT~Office in het kader van de eSkills week.
'Ict is verweven in alle aspecten van de maatschappij. Dit zegt jongeren echter niets, want zij zijn ermee opgegroeid en weten niet beter', zei Wim Pluimers, projectleider onderwijs en arbeidsmarkt bij ICT~Office tijdens de bijeenkomst 'Tekorten in de ICT weggewerkt?!'. De aanwezigen brainstormden een middag over manieren om de instroom in het ict-onderwijs te vergroten.
Informaticaonderwijs
Pluimers: 'De meeste jongeren denken nog steeds aan ict als een saai vakgebied waar alleen nerds in zijn geïnteresseerd. Wij moeten hen laten zien dat ict veel meer is dan alleen techniek, zonder overigens de programmeurs in de 'kelders' te vergeten.' Verplicht goed informaticaonderwijs op de lagere en middelbare school zou volgens de aanwezige vertegenwoordigers van het mbo, hbo en wo kunnen helpen het beeld over ict te wijzigen. De tot informaticaleraar omgeschoolde gymleraar heeft wat dat betreft meer schade aangericht dan goed gedaan. Het wachten is daarom op de eerste geschoolde Informaticadocenten die de lerarenopleiding ondertussen bijna voltooid zouden moeten hebben.
Zorg
Daarnaast denken de onderwijsinstellingen en vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven dat het imago van de ict-sector verbeterd moet worden door het generale beeld over ict te specificeren. 'Naast de technische kant, moet ook het belang van goede communicatie en het sociale aspect van ict belicht worden', zei Pluimers. 'De zorg valt bijvoorbeeld vaak buiten de discussie over ict, terwijl Zorg en ICT misschien juist een hele interessante richting is om meisjes te interesseren voor ict.'
Daar is dan ook aan gewerkt. HBO-i, het Nederlandse samenwerkingsverband van ict-opleidingen in het hoger beroepsonderwijs, presenteerde tijdens de middag het door hun ontwikkelde ict-mentality-model. Dit moet hbo-instellingen helpen om jongeren te inspireren voor ict te kiezen. Het geeft hbo-instellingen handvatten in te spelen op specifieke interessegebieden van jongeren.
Onder mijn reactie (zie vorige bericht van 09-03-2010 10:01) stond onder meer mijn functie als voorzitter van de Vereniging i&i. Die is vlak na plaatsing weggehaald. Is daar een reden voor of is hier een digitaal duiveltje (m/v) aan het werk geweest?
Ben heel benieuwd naar uw reactie (nadat ik een screenshot van dit bericht gemaakt heb…).
@Rene: Ik ken twee mogelijke oorzaken:
1. Het digitale censuurduiveltje van Computable 🙂
2. Het kan zijn dat je – ergens in je reactietekst – een speciaal leesteken (bijna alles anders dan letters en cijfers..) gebruikt. Hierdoor kan dit ‘zeer geavanceerde content management systeem” van de computable wesbite je bericht spontaan ergens in 2-en te knippen..
Check je printscreen maar effu om te zien waar exact de breuk is opgetreden.
Ik wil ook wel graag het antwoord weten van Computable op de gestelde vraag van R. Franquinet.
Daarnaast zou ik ook graag willen weten “hoeveel leerlingen stoppen met een HBO_ICT-studierichting die GEEN informatica (keuzevak bovenbouw Voortgezet Onderwijs)in hun pakket hadden”.
Hoezeer alle partijen ook hunbest zullen doen
ict zal nooit meer een echt inhoudelijk serieus vak gaan worden op scholen en wel hierom….
Deze (big brotherachtige , alles willend controler en registerende, orwellian state achtige) maatschappij en haar machts-instanties maken steeds meer en verregaande gebruik van ict-technologie!. en ze zijn als de dood dat iemand anders dan henzelf toegang kan krijgen tot deze systemen, data-opslag-plaatsen!!
KENNIS IS MACHT(ten op zichte van de onwetenden)
Daar zij graag – tot in lengte van dagen – de MACHT willen houden over deze digitale systemen, zijn ZIJ erbij gebaat dat (bijna) NIEMAND exact meer weet hoe deze systemen functioneren. Zodoende blijven ze zelf heersers over de verzamelde data opgeslagen in hun eigen ict-technologie. That their game!
BUTTONPUSHERS:
Wanneer je mensen – net dom gehoud houdt – om er ALLEEN mee te kunnen werken (button pushers) en ze in het ongewisse houd over HOE deze systemen PRECIES functioneren (achter allerhande grafisch gelikte schermpjes) ontstaat er geen POTENTIELE GEVAAR bestande uit MENSEN die met – ECHTE ICT KENNIS – een gevaar kunnen worden voor jou digitale gegevens-verzameling
Hierdoor word ECHTE ICT KENNIS systemaisch onttrokken aan de gewone man (beginnend ict studenten) en gecentraliseerd in lokaties en partijen die de overheid nog wel durft te vertrouwen.
Dus ervaren en oudere ict-ert(s)…
Jullie zijn – door de ogen van deze instanties – een soort digi-terroristen, omdat jullie ERVARING, KENNIS en WTENSCHAP hebben van deze systemen. Dat maakt jullie Big-brother staatvijand nummer 1. Simpelweg omdat JIJ nog weet hoe het WEL WERKT (onder de motorkap) en de jongere generatie niet meer.. Misschien iets om mee te nemen bij je volgende solliciatie.. Jezelf zien ls bedreiging voor de gevestigde digitale rangordes!!!