Nederlandse ict-dienstverleners met een Europees moederbedrijf, verloren in 2009 relatief veel meer personeel dan op concernniveau. Zo slonk het personeelsbestand van Capgemini Nederland met bijna 13 procent terwijl de Capgemini-groep slechts 1,3 procent van zijn medewerkers verloor. De Nederlandse organisatie neemt 80 procent van de totale personeelsreductie voor zijn rekening. Dat blijkt uit een analyse van de jaarcijfers van Nederlands grootste ict-dienstenbedrijven.
Behalve Capgemini krompen ook de grote Europese dienstverleners Atos Origin en Logica elk in Nederland veel meer dan op internationaal niveau, blijkt uit de analyse. Bij Atos Origin Benelux, waarvan Nederland het grootste deel uitmaakt, verdwenen in 2009 per saldo 1288 medewerkers ofwel 14,3 procent. Dat verlooppercentage steekt schril af tegen de 3,8 procent die het internationale werknemersaantal kromp. De Benelux neemt tweederde van de totale personeelsreductie voor zijn rekening.
De Nederlandse tak van Logica ondervond in 2009 hetzelfde. Waar het bedrijf 2009 in Nederland afsloot met 15 procent minder personeel (770 mensen), kromp het personeelsbestand van de Logica-groep slechts 2,9 procent. Weer neemt Nederland tweederde van de totale personeelsreductie (1157) voor zijn rekening.
Bank- en verzekeringswereld
De Nederlandse organisaties zeggen vatbaarder te zijn voor de slechte economische situatie. In verhouding tot hun collega's in andere landen, hebben ze veel klanten in de bank- en verzekeringswereld. Die zijn zwaar getroffen door de financiële crisis en hebben grote ict-investeringen op de lange baan geschoven. Bij enkele grote instellingen, zoals ING, ABN Amro en Fortis Nederland, heerst onduidelijkheid over organisatorische afsplitsingen en fusies.
Bovendien worden in Nederland vaker kortlopende contracten voor consultancy gesloten. Om minder afhankelijk te zijn van de grillen van de economie, proberen veel dienstverleners daarom het aandeel langlopende outsourcingstaken te vergroten.
Ook bij andere ict-dienstenbedrijven kromp het aantal medewerkers in 2009. Getronics zag het aantal in Nederland teruglopen met 14,9 procent en Ordina zelfs met 19,2 procent. De vijf grootste ict-dienstverleners van Nederland hadden eind 2009 gezamenlijk zo'n 5321 medewerkers minder in dienst dan een jaar eerder.
LEES OOK: Forse uitstroom bij grootste dienstverleners
De cijfers
Dienstverlener |
# medewerkers eind 2008 |
# medewerkers eind 2009 |
absoluut verschil |
relatief verschil |
Atos Origin Benelux |
9038 |
7750 |
-1288 |
-14,3 % |
Atos Origin Groep |
50975 |
49036 |
-1939 |
-3,8 % |
Capgemini NL |
7241 |
6357 |
-884 |
-12,3 % |
Capgemini Groep |
91621 |
90516 |
-1105 |
-1,3 % |
Getronics NL |
9973 |
8490 |
-1483 |
-14,9 % |
Getronics * |
14913 |
12960 |
-1953 |
-13,1 % |
Logica NL |
5870** |
5100 |
-770 |
-15 % |
Logica Groep |
39937** |
38780 |
-1157 |
-2,9 % |
Ordina NL *** |
4671 |
3775 |
-896 |
-19,2 % |
Ordina Groep |
5432 |
4451 |
-981 |
– 18,1 % |
Bron: jaarverslagen 2009 Atos Origin, Capgemini, Getronics/KPN, Logica, Ordina
* Het totaal van Getronics Nederland en Getronics Rest of World
** Geschat op basis van jaarverslag
*** Exclusief het in 2008 verkochte Technical Automation en het in 2009 verkochte BPO (medewerkersaantallen berekend op basis van fte*1,08)
Wat ik me aan de hand van deze cijfers afvraag is waarin al deze mensen nu actief zijn?
Zijn deze terug gevloeid in de ICT (bijv. mkb of overheid).
Hebben deze mensen een uitkering?
Zijn het freelancers of is het overkoepelend aantal banen in de ICT nu gewoon afgenomen en heeft er geen terug vloeiing plaatsgevonden?
Ik weet wel dat veel van de banen ingevuld zijn door een stuk outsourcing -> India etc.
Is dit een kwestie van snijden of rennen mensen weg bij die clubs? Andere artikelen lieten al blijken dat het vooral om “natuurlijk verloop” gaat: jaarcontracten die niet worden verlengd, proeftijd dumpertjes en vertrekkers. Vandaar dat weinig clubs in 2009 in het nieuws zijn gekomen met significante personeels reducties. Allemaal in een poging het (toch al beschadigde) imago te beschermen.
@Michiel.
Het is denk ik een optelling van snijden en natuurlijk verloop. Ook in goede tijden is er verloop van personeel en vertrekken mensen uit zichzelf. Bij sommige detacheerders is dat verloop wel 10%. In de crisistijd wordt dit verloop niet of veel minder gecompenseerd door het aantrekken van nieuw personeel. Daarom is de totale afname groter dan het aantal mensen dat pro-actief op straat is gezet.
Ansich is het natuurlijk lastig te zeggen wat de reden hiervan is (besides the obvious), maar misschien had het bedrijf niet moeten snijden, maar investeren in zijn werknemers. Ik denk dan aan flexwerken, thuis werken en gebruik maken van een goed netwerk waarop iedereen alsnog met elkaar in contact staat. Je kunt dan besparen op kantoorruimte, reiskosten en zelfs op telefoonkosten als je alles via het internet regelt (voice over IP heet dat dacht ik). Dit idee heb ik uit een filmpje gehaald, dus die kan ik er net zo goed even bij posten:
http://www.youtube.com/watch?v=D2kVxFLu_E0
ik denk, dat ontslagen zijn…
waar zijn ze ? uitkering aangevraagd , WW nu nog , straks bijstand!
Straks iedereen in de bijstand, leuk, hebben we slechts vuilophalers en belastingambtenaren nodig……
Mooi! Marktwerking op zijn best. Hoog tijd dat de nitwits die niet eens weten hoe een computer eigenlijk werkt verdwijnen. Het niveau van de ICT opleidingen in NL is buitengewoon bedroevend. You reap what you sow.
@Rob Tijbosch: Het is wel makkelijk oordelen over meer dan 5.000 mensen die je niet kent…
Het leest allemaal als veel ellende, geen inkomen, geen baan, wat is het vooruitzicht voor al die kollega’s. Maar als je mensen zoekt, adverteerd op al die job sites en nog veel mer, krijg je alleen maar reacties van gelukszoekers uit oost europa, india, etc. Geen enkele van die vele duizenden ontslagen mannen en vrouwen lijken echt te solliciteren. Hoe zit dat nu ?. Is al die berichtgeving beetje opgepompt ?.
Laat zien vooral dat je als professional NIET IN NEDERLAND zitten.
Niet alleen liggen de lonen beduidend lager dan in het buitenland. Maar ook de Werkzekerheid, zoals uit het stuk blijkt. En dit in combinatie met een hogere belasting druk.
Minder zekerheid voor minder loon, waarvan je ook nog eens minder mag houden.
Iedereen schreeuwt al jaren dat het verkeerd gaat, (school en bedrijfsleven sluiten iet op elkaar aan) maar niemand (zeker niet vanuit overheidswege) doet er iets aan om deze structurele problemen op te lossen.
Dit ruikt naar “een goed georganiseerde en structurele leegloop” van de Nederlandse ict-opleidingen en industrie. Stiekum achter de politieke schermpjes geregisseerd vanaf “de top van de EU” of “Bilderberg group nivo.” Zodat nederland haar zelfstandigheid op ict gebied verliest en (weer meer) afhankelijk word van buitenlandse ict-bronnen en bedrijven.
Het “New World Order scenario” in uitvoering!
Als we niet zelf (icters en bedrijfsleven hand in hand) op staan en ermee aan de slag gaan, denk dat de “ict-ert” en ict-industrie in Nederland binnenkort geplaatst moet worden op de lijst van “uitstervende beroeps-soorten” van het Wereld Natuur Fonds.