Nederlandse ict-dienstverleners met een Europees moederbedrijf, verloren in 2009 relatief veel meer personeel dan op concernniveau. Zo slonk het personeelsbestand van Capgemini Nederland met bijna 13 procent terwijl de Capgemini-groep slechts 1,3 procent van zijn medewerkers verloor. De Nederlandse organisatie neemt 80 procent van de totale personeelsreductie voor zijn rekening. Dat blijkt uit een analyse van de jaarcijfers van Nederlands grootste ict-dienstenbedrijven.
Behalve Capgemini krompen ook de grote Europese dienstverleners Atos Origin en Logica elk in Nederland veel meer dan op internationaal niveau, blijkt uit de analyse. Bij Atos Origin Benelux, waarvan Nederland het grootste deel uitmaakt, verdwenen in 2009 per saldo 1288 medewerkers ofwel 14,3 procent. Dat verlooppercentage steekt schril af tegen de 3,8 procent die het internationale werknemersaantal kromp. De Benelux neemt tweederde van de totale personeelsreductie voor zijn rekening.
De Nederlandse tak van Logica ondervond in 2009 hetzelfde. Waar het bedrijf 2009 in Nederland afsloot met 15 procent minder personeel (770 mensen), kromp het personeelsbestand van de Logica-groep slechts 2,9 procent. Weer neemt Nederland tweederde van de totale personeelsreductie (1157) voor zijn rekening.
Bank- en verzekeringswereld
De Nederlandse organisaties zeggen vatbaarder te zijn voor de slechte economische situatie. In verhouding tot hun collega's in andere landen, hebben ze veel klanten in de bank- en verzekeringswereld. Die zijn zwaar getroffen door de financiële crisis en hebben grote ict-investeringen op de lange baan geschoven. Bij enkele grote instellingen, zoals ING, ABN Amro en Fortis Nederland, heerst onduidelijkheid over organisatorische afsplitsingen en fusies.
Bovendien worden in Nederland vaker kortlopende contracten voor consultancy gesloten. Om minder afhankelijk te zijn van de grillen van de economie, proberen veel dienstverleners daarom het aandeel langlopende outsourcingstaken te vergroten.
Ook bij andere ict-dienstenbedrijven kromp het aantal medewerkers in 2009. Getronics zag het aantal in Nederland teruglopen met 14,9 procent en Ordina zelfs met 19,2 procent. De vijf grootste ict-dienstverleners van Nederland hadden eind 2009 gezamenlijk zo'n 5321 medewerkers minder in dienst dan een jaar eerder.
LEES OOK: Forse uitstroom bij grootste dienstverleners
De cijfers
Dienstverlener |
# medewerkers eind 2008 |
# medewerkers eind 2009 |
absoluut verschil |
relatief verschil |
Atos Origin Benelux |
9038 |
7750 |
-1288 |
-14,3 % |
Atos Origin Groep |
50975 |
49036 |
-1939 |
-3,8 % |
Capgemini NL |
7241 |
6357 |
-884 |
-12,3 % |
Capgemini Groep |
91621 |
90516 |
-1105 |
-1,3 % |
Getronics NL |
9973 |
8490 |
-1483 |
-14,9 % |
Getronics * |
14913 |
12960 |
-1953 |
-13,1 % |
Logica NL |
5870** |
5100 |
-770 |
-15 % |
Logica Groep |
39937** |
38780 |
-1157 |
-2,9 % |
Ordina NL *** |
4671 |
3775 |
-896 |
-19,2 % |
Ordina Groep |
5432 |
4451 |
-981 |
– 18,1 % |
Bron: jaarverslagen 2009 Atos Origin, Capgemini, Getronics/KPN, Logica, Ordina
* Het totaal van Getronics Nederland en Getronics Rest of World
** Geschat op basis van jaarverslag
*** Exclusief het in 2008 verkochte Technical Automation en het in 2009 verkochte BPO (medewerkersaantallen berekend op basis van fte*1,08)
ICT-ers en bedrijfsleven, dat gaat niet goed komen. De belangen zouden overeen moeten komen maar het bedrijfsleven straft wat ik zelf de goeiigheid van ICT-ers meedogenloos af. Gevolg is een structureel onderbetaalde beroepsgroep met veel werkeloosheid en slechte vooruitzichten voor de toekomst voor met name de wat meer ervaren werknemers. Een sociaal vangnet voor zelfstandigen is er niet dus veel mensen proberen zich zo lang mogelijk te handhaven in een functie die hen niet past. De oplossing moet komen vanuit de directiekamer. De ICT-er word immers niet serieus genomen. Het probleem gaat alleen worden opgelost als men op directie niveau het belang van ICT zal gaan onderkennen. Tot dat moment kun je beter marketing man worden, betaalt beter en vooruitzichten voor de toekomst zijn ook nog eens beter. Zelf ben ik werkzaam voor bedrijven in de states en volg ik cursussen om te ontsnappen uit de ICT (hoewel mijn hart er ligt zit er ook voor mij weinig toekomst in).