Het gaat slecht met de verkoop van kopieermachines, printers en multifunctionele apparatuur. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Gartner. In Europa, het Midden-Oosten en Afrika daalde het aantal verkochte apparaten in 2009 tot 39,6 miljoen. Dat is 17,8 procent minder dan in 2008, toen de markt er ook al slecht voorstond. In 2009 werd in totaal voor 11,3 miljard euro uitgegeven aan print- en kopieerapparatuur. Dat is 21 procent minder dan het jaar ervoor. Gartner verwacht dat ook in 2010 de markt zal krimpen.
De vijf grootste leveranciers zagen allemaal het aantal verkochte apparaten dalen. Marktleider HP spande de kroon en bracht 21 procent minder apparaten aan de man. Gartner stelt dat het aantal verkochte apparaten en de uitgaven aan apparatuur bleef dalen doordat bedrijven en consumenten nog steeds hun investeringen in hardware uit kostenoverwegingen uitstellen.
Volgens de markonderzoeker speelt ook de terughoudendheid van banken, die steeds minder makkelijk geld uitlenen, een rol. Verder meldt het onderzoeksbureau dat de verkoop van A3-apparatuur sneller terugloopt dan apparatuur die alleen op A4-formaat print.
Lichtpuntje
Een klein lichtpuntje in de cijfers van het marktonderzoeksbureau is de toegenomen afzet van het aantal multifunctionele apparaten dat in kleur print op A4-formaat. Het aantal eenheden van dat segment steeg met vijf procent.
Verder valt op dat het aantal verkochte eenheden van leverancier Samsung Electronics met een daling van twee procent duidelijk minder hard terugloopt dan het gemiddelde van 17,8 procent minder verkochte eenheden.
MPS
Gartner stelt dat de economische situatie bedrijven dwingt om na te denken over besparingen op de printkosten. De onderzoeker ziet de leveranciers daarop anticiperen door printbeheerdiensten aan te bieden. Die zogenoemde managed print services (mps) worden tot nu toe vooral ingezet bij grote organisaties. Het onderzoeksbureau ziet dat leveranciers zich ook steeds meer richten op printdienstverlening voor kleine- en middelgrote organisaties.
Verkoop printer-, kopieer- en multifunctionele apparatuur in 2009 in Europa, het Midden-Oosten en Afrika per duizend eenheden.
Leverancier |
Aantal verkochte eenheden in 2009 |
Marktaandeel (%) in 2009 |
Aantal verkochte eenheden in 2008 |
Marktaandeel (%) in 2008 |
2009-2008 Groei (%) |
HP |
16,377 |
41.3 |
20,737 |
43.0 |
-21.0 |
Canon |
6,790 |
17.1 |
8,212 |
17.0 |
-17.3 |
Epson |
5,759 |
14.5 |
6,576 |
13.6 |
-12.4 |
Samsung Electronics |
2,771 |
7.0 |
2,826 |
5.9 |
-2.0 |
Brother |
2,723 |
6.9 |
3,306 |
6.9 |
-17.6 |
Others |
5,225 |
13.2 |
6,567 |
13.6 |
-20.4 |
Total |
39,644 |
100.0 |
48,224 |
100.0 |
-17.8 |
Bron: Gartner
Als de fabrikanten nu eerst eens de toner en inkt goedkoper maken? En de gebruikers meer gerecycled papier gebruiken. Het meeste printwerk kan best op wat minder mooi papier. Dat is dus besparen bij de klanten.
Toch begrijp ik het niet helemaal: de printermarkt verkoopt minder door de crisis. Dat lijkt me logisch, want bedrijven en particulieren hebben minder te investeren, dus draaien gewoon wat langer door op de bestaande apparatuur. Ik dacht altijd dat printerfabrikanten juist verdienden aan toner en inkt en niet zozeer aan de apparatuur, gezien de prijzen van toners en inkten.
Dat Samsung minder terugloop in de verkoop heeft dan de anderen? Kan dat aan de prijsstelling liggen?
Natuurlijk speelt de economische crises een rol in de printingmarkt. Maar er is meer aan de hand.
Traditioneel worden de printerverkopen aangegeven in aantallen. Hierdoor spelen de consumenten printers de hoofdrol. Binnen kantoren is er echter iets anders aan de hand. Jarenlang heeft de IT afdeling overal printers geplaatst, goedkoop in aanschaf, echter duur in beheer en toner, maar dat viel allemaal niet onder hun budget.
Door de opkomst van de multifunctional, de copieermachine die kan printen, kopiëren en scannen is de situatie veranderd.
Door het onbreken van beleid en verdeling over verschillende budgetten staat veel te veel apparatuur in organisaties. Deze apparatuur heeft vaak een bezetting van minder dan 5% en de kosten rijzen de pan uit. Nieuwe architecturen, infrastructuurconcepten en consolidatie leiden tot:
* tot 70% minder apparatuur
* tot 35% lagere kosten
* tot 60% lager energieverbruik (CO2)
* tot 30% lagere beheerlasten
* tot 70% lagere vaste kosten
* ondersteuning van hybride bedrijfsprocessen
* management informatie
* printen als full-service en niet als losse componenten
Op het gebied van printinfrastructuur kan iedere inkoper, facilitaire of ict afdeling scoren. Je moet alleen weten hoe.