Op een van de locaties waar ik werk is het internet uitermate traag. Dat ligt natuurlijk niet aan het internet, maar aan de spullen die men daar ter plekke heeft. Een traag netwerk is ergerlijk, en maakt dat het werk stroperiger verloopt. Maar hoe snel zou het moeten zijn? En waarom?
Je kunt aan medewerkers niet uitleggen waarom het netwerk op kantoor trager is dan bij de mensen thuis. Wat gaat er bijvoorbeeld sneller? Thuis een vakantiehuisje boeken via internet, of op kantoor de bijbehorende vakantiedagen aanvragen in het personeelsinformatiesysteem? In beide gevallen gaat het om een businesstransactie. Naarmate die sneller verloopt, worden mensen productiever, terwijl trage transacties juist ergernis opwekken.
Nog een voorbeeld. Bij een toepassing als SharePoint gaan er nogal wat megabytes aan data over de lijn. Het gevolg daarvan is dat dat nogal wat vraagt van de spullenboel. Als die niet goed opgetuigd is, werkt het sneller om je PowerPoint in Gmail op te slaan en zo te delen met anderen. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn? De applicaties op kantoor zouden juist sneller moeten zijn dan die daarbuiten.
Is het te snappen waarom het op kantoor langzamer gaat dan daarbuiten, terwijl er op kantoor toch een veelvoud aan geld wordt uitgegeven? 'Het kost wat meer, maar dan heb je ook minder.' Dat klopt toch niet? Eigenlijk zegt het bedrijf dan tegen de medewerkers: 'Wij zijn eikels, want onze professionals kunnen met meer geld niet in de buurt komen van de ict-spullen die je thuis als amateur hebt. En verder vinden we het niet belangrijk hoe productief je bent.'
Vind je het gek dan, dat mensen een hekel aan hun ict-afdeling krijgen?
Ik ben wel eens naar huis gegaan om werk te doen waarvoor ik sneller internet nodig had dan ik op kantoor kon krijgen. Had ik nog betere koffie ook, trouwens.
Maar ja, je wilt eigenlijk ook weer niet dat het internet op kantoor veel beter is dan thuis. Dan wordt het wel erg aantrekkelijk om je vakantie te boeken terwijl je aan het werk bent.
Ligt altijd aan de gebruiker.
Ligt meestal aan gebrek aan QoS. Geef intranet en applicaties voorrang boven internet, of leidt de top 10 van niet direct zakelijke pagina’s (kranten, sport, nieuws) via een tragere proxy. Hou groepsschijven en profielen op de lokatie zelf indien mogelijk. En ja, lang wachten en koffie halen plus wcbezoek helpt tegen RSI, dus niets aan doen.
Helemaal mee eens.
Veel kleinere bedrijven hebben dat overigens wel goed voor elkaar. Bij mijn meeste klanten zit het qua snelheid wel goed. Met een wat kleiner bedrijf (
Grappig artikel (met alle respect !) en heel herkenbaar voor met name grote bedrijven.
Echter wordt er voorbij gegaan aan een aantal essentiele zaken:
Online diensten van onder andere Google zijn afhankelijk van het gebruik van aangeboden diensten voor hun inkomsten. Terwijl in een (groot) bedrijf vaak een wildgroei aan applicaties ontstaat om alle bedrijfsprocessen (en uitzonderingen) te ondersteunen.
Verder wordt de snelheid van Internet verwardt met de response tijden van interne applicaties (althans, dat lees ik). Echter staat dat volledig los van elkaar.
Tot slot is een werkplek vergelijken met een thuisplek natuurlijk appels met peren vergelijken.