Van alle pc's in het Nederlandse onderwijs is 20 procent aan vervanging toe. Het merendeel van deze computers wordt naar verwachting dit jaar nog vervangen. De situatie is het slechtst in het hoger onderwijs, waar een kwart van de computers aan vervanging toe is. Van deze apparaten wordt slechts 15 procent vervangen. Dat concludeert onderzoeksbureau TNS Nipo na onderzoek onder 362 ict-managers in het onderwijs. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van onderwijsportaal Kennisnet
De ondervraagde ict-managers zijn over het algemeen tevreden over de ict-voorzieningen op hun school. Ongeveer 90 procent vindt de voorzieningen voldoende tot uitstekend. Het percentage dat tevreden is over de ict-voorzieningen op de school, groeide van 21 procent in 2001 naar 62 procent in 2009. De ict-managers in het hoger onderwijs zijn het minst tevreden over de ict-voorzieningen op hun instelling. Daar noemt slechts 44 procent van de ondervraagden de voorzieningen uitstekend.
Over het beheer en onderhoud van de ict op de onderwijsinstellingen zijn de managers over het algemeen tevreden. In de periode van 2001 tot 2009 groeide het aantal managers dat het onderhoud goed of uitstekend vindt. Ook neemt het aantal managers dat het beheer matig of slecht vindt, af. In 2001 gaf 40 procent nog aan niet tevreden te zijn over het beheer op de onderwijsinstelling, in 2009 is dit nog 9 procent.
Infrastructuur
De ondervraagden zeggen zich het komende jaar vooral bezig te houden met ict-infrastructuur. De verbetering van educatieve software, kennis en vaardigheden van leraren en een visie op het gebruik van ict hebben minder prioriteit.
TNS Nipo gebruikt de term ict-managers. Het gaat om werknemers die binnen hun onderwijsinstelling verantwoordelijk zijn voor de ict-voorzieningen. Het merendeel van de ict-managers is ict-coördinator (37 procent). 22 procent is docent. Andere functiegroepen die verantwoordelijk zijn voor de ict binnen de onderwijsinstelling, zijn schoolleider, de schooldirecteur of een systeembeheerder.
Wat een BS onderzoeksconclusie zeg
– Haal gewoon iedere vorm van MS-Windows eraf,
– Zet er een smaak gratis Linux op en
en je kunt weer jaaaaren vooruit
– met DEZELFDE hardware,
– tegen GEREDUCEERDE KOSTEN,
– je hebt alles weer zelf in de hand
– je kunt ervan leren via open source (code)
– je bent je licentiewurggreep en kosten met je windowsleverancier in een klap kwijt
“How about that als suggestie voor structurele besparingen in het onderwijs?
Wie weet is dat voor KENNISnet een leuk “ict-sustainability” (of andere lekker bekkende marketing kreet) project om uit te gaan zoeken
– hoe de scholen langer te gaan doen met dezelfde hardware.
– Kun je er meteen leuke afstudeerscripties over maken,
– On the fly de leraren eens goedopleiden in open-source
– Iedereen zelf het spul helpen installeren
“Open your mind and open your windows”
Ander idee – Via KENNISnet een doe het zelf migratiegids uitrollen voor alle scholen die zelf over willen stappen op een gratis open source operatings system en bijbehorende software.
Alles lekker HANDS-ON, wat daar LEER je wat van.
Heus je kunt als opleidingsinstituut echt wel zonder ms-windows, maar dan moet je er eerst je GEEST voor open willen stellen. Good luck met de migratie 🙂
@RV… och och och, de linux fanboy heeft gesproken? Het vervangen van computers heeft echt maar weinig te maken met de software icm met de hardware. De gemiddelde school-pc kan het makkelijk af met een single core cpu en 1gb geheugen en een oudere versie van windows of zo je wilt Linux. Want wat wordt er gedaan op het gros van de pc’s? Tekstverwerken, presentaties maken, emailen etc etc. Wat heb je daar nou voor nodig?
De issue is dat scholen tegenwoordig als bedrijven gerund worden, de boel moet stabiel werken en hardware wordt na een x aantal jaren gewoon niet meer als betrouwbaar beschouwd. Pc’s worden dus voornamelijk niet vervangen voor de software, maar voor de hardware… ook zal een modern workstation een heel stuk energiezuinger zijn dan een workstation van 5 tot 8 jaar geleden, nog een goede reden om de energierekening omlaag te brengen.
Overigens wordt er met geen woord gesproken over software in het artikel… je reactie slaat dus echt nergens op. En nee, ik ben geen MS fanboy, ik ben ook fervent gebruik van Linux, maar ik hou het wel reëel… Bezint eer gij begint!
Dan nog iets, de studenten worden op school voorbereid om later ergens te gaan werken. Economische studenten krijgen bijvoorbeeld les in exact en dit werkt alleen onder windows. En wat betreft leraren die “On the fly de leraren eens goed opleiden in open-source” ik denk niet dat een leraar eerst een cursus van een maand wil hebben om daarna te weten hoe de pc werkt (softwarematig dan).
Toch heeft RV een punt, veel dingen zouden ook op Linux-machines kunnen en men zou veel kunnen besparen door langer met hardware te doen. Dat geld echter niet voor alle scholen en opleidingen.
Daarbij moet je inderdaad de boel vervangen voordat deze zijn betrouwbaarheid verliest. Een degelijke business-pc kan echter hardwarematig gerust 10 jaar mee gaan. Ik heb nog een Compaq met Celeron 466, die het alleen niet meer doet vanwege het aansluiten van een blijkbaar defecte HDD die de controller op het mobo om zeep hielp.
Toen ik nog naar school ging, werkte men daar in 1999 nog steeds met Windows 3.11 en dat was verre van betrouwbaar en stabiel, en dat ging ook op voor de rest van het netwerk (Novell). Ook ik kreeg les met Exact, DOS versie.
Inmiddels wordt bij veel bedrijven ook de Windows versie van Exact als verouderd en beperkt ervaren. Kortom, Exact is geen goed voorbeeld.
Wat men wel moet doen is docenten en studenten leren omgaan met verschillende besturingssystemen. Windows waar Windows nodig is, een Linux of andere Opensource OS waar dat voldoet. Je moet mensen geen truckjes leren maar leren omgaan met concepten. Mensen leren tegenwoordig niet meer tekstverwerken, men leert Word gebruiken, kijk dat is fout. Als je iemand leert textverwerken moet die dat kunnen in Word, maar ook in iWorks of Abiword of voor mijn part Wordperfect.
Goed moment om over te stappen op een Remote Desktop/Citrix XenApp implementatie. De verouderde pc’s kunnen nog prima gebruikt worden als thin clients en met een server op basis van een dual quad core Nehalem kun je makkelijk 8 XenApp servers met XenServer virtueel hosten zodat je 500+ sessies kunt aanbieden met 1 fysieke server.
Ieder client device waarvoor Citrix een client heeft kan dan gebrukikt worden dus ook Mac en Linux devices kunnen toegang verschaffen tot de vertrouwde gecentraliseerde Windows omgeving.
Als je dan vervolgens alle applicaties ook gaat virtualiseren met Cirix Streaming en/of Miscrosoft App-V dan kun je de TCO en beheerskosten helemaal aanzienelijk verminderen.
Daarnaast je kun je XenApp servers vanuit een single image booten/starten op basis van Citrix Provisioning services.
Je beheert dan:
1 singe image voor de XenApp server
1 single image per virtuele applicatie
client software kan autmatisch verspreid worden via
de webinterface.
De TCO voor deze oplossing zal absoluut beter zijn dan het aanschaffen van nieuwe pc’s met weer een nieuwe OS.
@3cho:
– Dat scholen gerund worden als bedrijven, lijkt me nog al logisch toch? Echter het afschrijven van hardware zou mijn inziens tegen het licht gehouden kunnen worden. Als niemand een keer durft af te stappen van de “standaard vervangings termijn van x jaar”, dan zul je er al bedrijf nooit achter kunnen komen dat je langer kunt doen met de gedane investeringen op hardware gebied.
– Afgaande op je “wat word er gedaan op het gros van de pc’s” zou je nog wel met Ms-dos V6.x en Wordperfect suite uit de voeten kunnen op school.
Of de studenten doen hun werkzaamheden op hun EIGEN mobieltje/ pda-tje / laptop/ netbookje. Dan hoef je als school alleen maar te zorgen voor (wan,lan)netwerk, wifi, hotspot faciliteiten. Zou dat een hoop hardware kosten en kopzorgen kunnen schelen op een schoolbudget?
– Echter omdat iedereen maar meegaat in de “verplicht opgedrongen consumptiestroom” op het tempo volgens de Wet van Moore – “1 nieuwe processor per 18 maanden” – komen er om de haverklap nieuwe pc’s op de markt uit. Dan vraag ik me bewust af… is dat normaal? is dat noodzakelijk? Heb je dat echt allemaal nodig? Volgens mij niet. Maar daar lijkt niemand bij stil te staan, wat we willen alleen maar meer, meer, meer, hoger,harder, sneller…. tot welke grens en tot welke prijs?
– Tevens lokt deze “increase in computerpower” ook nieuwe ontwikkelingen uit bij OS en applicatie fabrikanten. Hierdoor kunnen er meer zaken worden toegevoegd aan een bestaand OS, wat weer handig is voor de klanten.
Jammer genoeg moet je haast bij iedere nieuwe Windows versie ook een nieuwe PC aanschaffen, omdat het standaard OS alleen als zoveel resources van je pc trekt, dat je daarnaast er niets meer op kunt doen. Dit vind ik absurd. Maak dan het ontwerp dan je OS flexibel, instelbaar en vooral schaalbaar! Zo dwing je klanten niet tot het aanschaffen van nieuwe hardware bij het uitkomen van nieuwe OS versies.
– m.b.t. de energiezuinigheid heb je gelijk. Tegenwoordig is de hardware over het algemeen een stuk zuinig, stiller en “groener” geworden met alle voordelen van dien.
@Mr.T
“de studenten worden op school voorbereid om later ergens te gaan werken.”
Tja..Daar maak je ook een heel duidelijk punt. Zolang iedereen zich gevangen laat houden binnen het “Windows_mind_frame_work”, zullen we dus met zijn allen eeuwig gedwongen in deze windows (of ander dominant markt speler merk)-cyclus blijven hangen. Dat remt op den duur de innovatie en mogelijke vooruitgang in de ict, omdat je allemaal – direct of indirect – afhankelijk word gemaakt van een fabrikant.
Dat vind ik een kwalijke zaak, bijna globale overheersing door 1 marktspeler.
@Vonkbrug:
Studenten, Docenten, Scholen en Bedrijfsleven zouden vrij moeten kunnen zijn in de ict ondersteuning die zij willen kiezen. Echter omdat bijna de gehele wereld ver-windows-is, door verkoop van voorgeinstalleerde Windows Os op hardware (mijn complimenten voor de salesafdeling van microsoft, hele slimme truck om je producten aan de man te brengen!) WETEN de meesten mensen niet beter, of durven ze zelf de stap niet te nemen naar een ander OS. Dat lijkt me niet echt bevorderlijk (zie voorbeeld exact ALLEEN op windows)
“Je moet mensen geen truckjes leren maar leren omgaan met concepten”
Helemaal mee eens. Wil ik nog aan toevoegen dat het dan wel MOGELIJKHEID toe geschapen moet worden en de KENNIS hierover beschikbaar moet zijn gemaakt zijn.
Want leren willen we allemaal 🙂
Afschrijving van de meeste scholen is 4 jaar. Dat betekent dus een vervanging van 25% op jaarbasis, oftewel 1 op de 4..
Dat pc’s snel verouderen is bekend, het bijprikken van geheugen gebeurd veelvuldig.
De echter trend zijn echter notebooks (voor studenten) Wie heeft er nu geen notebook van zichzelf..
Grappig dat iedereen alweer meteen een oplossing heeft, zonder dat met weet waarom de pc’s afgeschreven zijn.
Het virtualiseren van een omgeving werkt misschien leuk voor wat office-applicaties, maar als ik een club technische studenten ic-ontwerpen of 3d cad tekeningen moet laten maken, dan vrees ik dat je aardig wat performance in moet leveren.
En ja, je zou best e.e.a. op linux kunnen doen. Maar zijn de applicaties wel beschikbaar op linux?
Wat te denken van allerhande programma’s ontwikkeld door docenten ter ondersteuning van het onderwijs?
Daarnaast is de microsoft omgeving nog steeds het meest verbreid, ook in een groot deel van het bedrijfsleven. Je kunt dan wel uit kostenoverweging overstappen op linux, maar het lijkt me zeker zo belangrijk dat je aansluit bij de toekomstige werkomgeving van de studenten.