Bij Wolters Kluwer dreigt papier een bijzaak te worden. Zo'n 52 procent van de omzet, in 2009 was dat 3,4 miljard euro, komt inmiddels van online- en softwareproducten en -diensten. Het concern is in korte tijd van een traditionele uitgeverij veranderd in een leverancier van informatie en software, met ontwikkelcentra in India en Maleisië. Overnames in 2010 zullen voornamelijk op software gericht zijn.
Voor het eerst in zijn bestaan behaalt Wolters Kluwer meer dan de helft van de omzet uit elektronische activiteiten (online-abonnementen en software): 52 procent (in 2008 49 procent). Een paar jaar terug lag dit percentage nog beneden de 30 procent. De revenuen stegen van 1,653 miljard euro in 2008 naar 1,795 miljard euro in 2009, een stijging van 8 procent. Die groei lag een stuk hoger dan de totale omzetstijging (2 procent). Wolters Kluwer realiseerde in 2009 een omzet van 3,425 miljard euro (2008: 3,374 miljard).
De nettowinst van het informatieconcern daalde sterk: met 65 procent van 315 miljoen euro in 2008 naar 110 miljoen euro in 2009. Buitengewone lasten en de crisis zijn hier debet aan. Er werken ruim negentienduizend mensen bij het concern, verdeeld over veertig landen. Het hoofdkantoor staat in Alphen aan den Rijn.
Bolwerk
Wolters Kluwer is een uitgeverij van juridische, financiële, medische en andere vakinhoudelijke informatie voor professionals. Naast vaktijdschriften (online en papier) geeft Wolters Kluwer nog boeken uit (omzet circa vijfhonderd miljoen euro). Dat is de laatste papieren vesting, aldus bestuursvoorzitster Nancy McKinstry. Zij verwacht dat de opkomst van de e-reader dit bolwerk zal slechten, al denkt ze ook weer niet dat papier zal verdwijnen.
In 2009 wist Wolter Kluwer in het kader van een meerjarig bezuinigingsprogramma 68 miljoen euro extra te besparen. Dat deed het hoofdzakelijk via het uitbesteden en offshoren van ict- en backoffice-activiteiten en platformstandaardisatie. Het bedrijf wil in 2010 nog besparen op de inkoop door het bundelen van orders om zo grotere kortingen te bedingen. Ook verdere offshoring en it-consolidatie moeten kostenreducties opleveren. Deze besparingsoperatie dient over de periode 2008-2011 een reductie op te leveren die tussen de 140 miljoen en 160 miljoen euro ligt. Daartegenover staat wel een eenmalige kostenpost van afschrijvingen op ict-systemen, ict-implementatiekosten, uitbestedingsmigraties en reorganisaties van in totaal 220 tot 240 miljoen euro.
Groei
Voor 2010 voorziet de topvrouw een verdere groei van de elektronische omzet. De markt vertoont trekken van herstel, vooral in de Verenigde Staten. In Europa is het beeld nog te onrustig om van herstel te spreken. 'Maar klanten blijven bereid te betalen voor onze diensten. Het betreft content met een hoge toegevoegde waarde die ze nodig hebben voor hun dagelijks werk. Dat is anders dan de consumentenmarkt.' Voor de middellange termijn mikt het bedrijf op een dubbelcijferige groei van de online- en softwareoplossingen. Uiteindelijk moet deze activiteit 75 procent van de totale omzet gaan vormen.
Als je bedrijf draait om informatie, en dat wordt steeds duidelijker uit je omzetgegevens, en je zit op een grote berg kwaliteitsinformatie, en je doet onderzoek naar nieuwe vormen van mens-informatie-interactie in de bredere zin, dus zelfs augmented reality, of wellicht informatiekwaliteitscertificaten, dan ga je toch niet de ruggegraat van je bedrijf offshoren omdat je zo nodig nog meer winst wil draaien? Of begrijp ik iets niet ?