Van de werknemers tot 27 jaar houdt tweederde zich niet aan het ict-bedrijfsbeleid. De zogenoemde millenniageneratie (van 14 tot 27 jaar) negeert over het algemeen de regels van de ict-afdeling van het bedrijf waar zij werken. Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek van dienstverlener Accenture onder 5000 studenten en jonge medewerkers. De uitkomsten gelden ook voor Nederland, waar 370 jongeren deelnamen aan het onderzoek.
Veel van de ondervraagde jongeren zijn teleurgesteld over de technische mogelijkheden die hun bedrijf biedt. Om wel gebruik te kunnen maken van bijvoorbeeld instant messaging of sociale netwerksites te kunnen bezoeken, omzeilen zij het bedrijfsbeleid en installeren de benodigde externe apparatuur of applicaties.
Meer dan 40 procent van de Nederlandse werknemers tussen de 18 en 22 jaar geeft aan dat het online applicaties gebruikt die niet door hun werkgever worden ondersteund. Wanneer de beschikbare applicaties niet aan hun wensen voldoen, downloaden de meesten alternatieven die binnen de bedrijfsstandaarden past. Bijvoorbeeld gratis versies van open source-websites of direct van de leverancierswebsites.
Bewust
Een derde van de Nederlandse ondervraagden gebruikt instant messaging, ongeacht of dit is toegestaan of niet. Bijna 40 procent maakt gebruik van een mobiele telefoon die niet wordt ondersteund door hun werkgever. Ook bezoekt 43 procent van de ondervraagden op kantoor sociale netwerksites, zoals facebook of hyves. Wereldwijd is dit 45 procent.
Of jongeren bewust het beleid omzeilen, is de vraag. Bijna een derde van alle ondervraagden (29 procent) weet niet of hun bedrijf überhaupt een ict-beleid heeft en of zij dit derhalve schenden. 17 procent van de jongeren geeft aan dat hun bedrijf in ieder geval nooit iets over een ict-beleid heeft bekendgemaakt terwijl 11 procent aangeeft dat het gevoerde beleid te complex is om te kunnen begrijpen.
Jonge medewerkers zijn een godsgeschenk voor de ict-afdeling. Hoe meer druk er vanuit het personeel komt des te sneller zullen de vergrijsde managers inzien dat het huidige beleid geen stand houdt, i.p.v. mits/tenzij moet er een ja/tenzij beleid ontwikkeld worden. Je kunt een jongere niet afsluiten van zijn ‘allways connected’ wereld. Dus i.p.v. alles te verbieden en aftesluiten zul je het beleid moeten omgooien en middels een goede risico-analyse en voorlichting de medewerkers meer bewust moeten maken van de eventuele risico’s die aan het gebruik van moderne media kleven.
Het vreemde is, rookpauzes worden als normaal gezien maar prive-emailen, chatten, surfen en andere bezigheden op het web moeten uit de organisatie verbannen worden. dit is een onmogelijke missie en zal de jongere medewerkers heel snel bij de betreffende werkgevers wegjagen!
“Bijna veertig procent maakt gebruik van een mobiele telefoon die niet wordt ondersteund door hun werkgever”
In welk opzicht?
Mijn mobiele telefoon is een privé toestel, dus ik zou niet weten wat mijn werkgever hieraan moet ondersteunen.
Een beetje rare conclusie in mijn ogen.
Klinkt mij al in de oren als achterhaalde bedrijven.
Een werkplek waar medewerkers zelf de gewenste applicaties kunnen instaleren is al een bedenkelijke situatie.
Als hierna ook al gemeld wordt dat de medewerkers niet op de hoogte zijn van een beleid krijg ik helemaal kriebels.
Welke bedrijven worden dit soort onderzoeken gehouden?
De groenteboer op de hoek, vakkenvullers bij de AH, MKB, multinationals?
Een beetje bedrijf heeft minstens een NDA-verklaring waarin al het minimale is ondervangen.
Een plaag en niet alleen voor de ICT afdeling maar ook voor de Juridische afdeling!
Applicaties zonder licenties, apparaten die netwerken compleet kunnen verstoren, hackers die plotseling vrij spel en alleen maar “open” poorten vinden en bedrijfs kritische informatie die weglekt. Is dit onwetendheid of wordt het doelbewust gedaan?
Ik hoop zelf op het eerste maar ieder zichzelf respecterend bedrijf heeft tegenwoordig gedragsregels en een opgestelde code wat wel te doen en wat vooral niet! (onderdeel van het moderne arbeidscontract)
Door dit soort van onbezonnen daden lopen bedrijven wereldwijd echt miljarden verlies, zeker in Corporate omgevingen waar men het risico loopt om geconfronteerd te worden met Mega claims.
Het heeft niets te maken met de adoptie van Nieuwe Technologie in de organisatie of ouderwetse Managers van boven de 40 jaar die gelukkig af en toe nog kunnen nadenken over de gevolgen van “compliance”.
En dan praat ik nog niet eens over arbeidstijd verlies van het in de baas zijn tijd bezoeken van sociale netwerksites als Facebook, Hyves…
Als niet ict-werknemer erger ik me altijd aan de “helpdesk” die in hun oneindige wijsheid besluit dat ms-paint ruim voldoende is. Ik vind het niet gek dat jongeren dan zelf ergens Gimp of Paint.net ergens vandaan halen.
Je zou als ict-afdeling natuurlijk ook moeite kunnen doen om applicaties te bieden die wel aansluiten op de behoefden van de werknemers.
Aan de andere kant: Social netwerken doe je natuurlijk niet op kantoor maar gewoon lekker thuis in je eigen tijd.
Ben het helemaal eens met Nick. Jonge mensen hebben intiuitief geleerd om op een hele andere manier met ICT om te gaan. Dat kun je ook met geen mogelijkheid tegenhouden. Probeer juist de creativiteit te koesteren en te stroomlijnen in het belang van je bedrijf. Juist de ICT is een kennisgebied waarbij verstarring verlammend werkt. Onze generatie (40+) is te veel opgevoed met het idee dat ICT een doel op zich is in plaats van een hulpmiddel. Heel veel ICT-projecten worden dood-gemanaged en mislukken vanwege een gebrek aan creativiteit en flexibiliteit. Ruim baan voor de jongere (Apple?)generatie!!
Jonge mensen zijn een zegen: frisse ideeen, nieuwe blik op bestaande zaken… schoppen lekker tegen ingesleten, dubieuze werkwijzen aan… heerlijk. Zorgt voor verandering. Geen verandering, is stilstaan.
Werknemers van 14!? Welk bedrijf heeft werknemers van 14 in dienst? Dat die de regels overtreden verbaast me niets, want dat doet vrijwel elke 14-jarige. En hebben we het hier nu over de regels van de ICT afdeling of over de regels van het bedrijf (waar de ICT afdeling deel van uitmaakt)? Dat is m.i. een wezenlijk verschil. Wie in een wereld zonder grenzen en met een enorme diversiteit aan mogelijkheden is opgegroeid (zo’n beetje de doelgroep uit dit artikel) heeft bijna vanzelfsprekend moeite met beperkingen, zeker zolang men zich onvoldoende bewust is van de mogelijke consequenties. Beleid en regels die niemand begrijpt of niet heeft leren begrijpen, worden ook niet nageleefd.
In grote lijnen niet erg verrassende onderzoeksresultaten. Rebelsheid als cultuurpatroon stamt al uit de jaren vijftig in de VS, alleen toen werkte bijna niemand met een computer. En jongeren zijn van nature al rebels. Bovendien zijn hun ouders en leraren die na jaren zestig geboren zijn vaak anti-autoritair opgevoed en geven dit door via vaak inconsequent gedrag.
Dit heeft voor- en nadelen. Individuele kwaliteiten worden bijvoorbeeld meer ontwikkeld en gedachten en normen worden niet klakkeloos overgenomen. Luisteren naar wat anderen nodig hebben, samenwerken en zich houden aan afspraken is voor jongeren echter veel moeilijker. Ondanks dat jongeren gemiddeld hoger opgeleid zijn dan hun voorgangers, zijn ze daardoor moeilijker rendabel in het bedrijfsproces op te nemen. Veel van hen sneuvelen in beheer- en projectteams.
“Bijna 40 procent maakt gebruik van een mobiele telefoon die niet wordt ondersteund door hun werkgever?” Dat mag wel nader verklaard worden. Bedoelen ze daarmee toegang bieden tot het bedrijfsnetwerk, agenda synchronisatie mogelijk maken?
Beste, “Ruben, 24-02-2010 13:22”
Ik als ICT ben het volledig met je eens, de ICT afdeling is er bij gratie van de onderneming en dient ondersteunend te zijn. Als de gebruiker meent een specifiek stuk gereedschap nodig te hebben dan moet daar een aanvraag voor worden ingedient, welke wordt goed- of afgekeurd. De ICT moet wel de risico’s en impact van een zgn “change” vooraf kunnen maken voor gedegen advies en borging van continuiteit en veiligheid van de (overige) systemen en netwerken.
Hoe dan ook management dient te accorderen met welk gereedschap er wordt gewerkt en hoe. En als men denkt dat het beter kan “zeg het dan”, nog steeds niet eens, dan je heil maar ergens anders gezocht dacht ik zo.