Van de werknemers tot 27 jaar houdt tweederde zich niet aan het ict-bedrijfsbeleid. De zogenoemde millenniageneratie (van 14 tot 27 jaar) negeert over het algemeen de regels van de ict-afdeling van het bedrijf waar zij werken. Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek van dienstverlener Accenture onder 5000 studenten en jonge medewerkers. De uitkomsten gelden ook voor Nederland, waar 370 jongeren deelnamen aan het onderzoek.
Veel van de ondervraagde jongeren zijn teleurgesteld over de technische mogelijkheden die hun bedrijf biedt. Om wel gebruik te kunnen maken van bijvoorbeeld instant messaging of sociale netwerksites te kunnen bezoeken, omzeilen zij het bedrijfsbeleid en installeren de benodigde externe apparatuur of applicaties.
Meer dan 40 procent van de Nederlandse werknemers tussen de 18 en 22 jaar geeft aan dat het online applicaties gebruikt die niet door hun werkgever worden ondersteund. Wanneer de beschikbare applicaties niet aan hun wensen voldoen, downloaden de meesten alternatieven die binnen de bedrijfsstandaarden past. Bijvoorbeeld gratis versies van open source-websites of direct van de leverancierswebsites.
Bewust
Een derde van de Nederlandse ondervraagden gebruikt instant messaging, ongeacht of dit is toegestaan of niet. Bijna 40 procent maakt gebruik van een mobiele telefoon die niet wordt ondersteund door hun werkgever. Ook bezoekt 43 procent van de ondervraagden op kantoor sociale netwerksites, zoals facebook of hyves. Wereldwijd is dit 45 procent.
Of jongeren bewust het beleid omzeilen, is de vraag. Bijna een derde van alle ondervraagden (29 procent) weet niet of hun bedrijf überhaupt een ict-beleid heeft en of zij dit derhalve schenden. 17 procent van de jongeren geeft aan dat hun bedrijf in ieder geval nooit iets over een ict-beleid heeft bekendgemaakt terwijl 11 procent aangeeft dat het gevoerde beleid te complex is om te kunnen begrijpen.
Rookpauzes en mobiele telefoons zijn solitaire zaken welke geen andere fysieke bedrijfeigendommen raken. Tenzij je in het pakhuis vol brandgevaarlijke goederen van “de zaak” gaat staan roken. Maw. bedrijfsnetwerken in gevaar brengen (downloaden van spyware ed.) en daarmee continuiteit en als extreem voorbeeld voortbestaan van een onderneming in gevaar brengen lijkt me ook niet wenselijk voor je baantje en die van de collegae.
Je moet gewoon je werk doen.
Het geeft ook te denken over de betrokken ICT afdelingen.
Waarom staat alles zover open dat jan en alleman zelf applicaties kan en mag installeren?
Uiteraard zal een bepaalde vorm van flexibiliteit geboden moeten worden als iemand een bepaalde applicatie nodig heeft, maar voor het gros van de mensen binnen geldt dat ze zelf geen applicaties zouden moeten hoeven installeren.
Binnen een R&D afdeling wil je hier wellicht wat soepeler mee omgaan. Bij mijn huidige opdrachtgever hebben de mensen binnen R&D alle rechten op hun eigen PC. Echter, wel onder de voorwaarde dat de helpdesk geen altijd reparatie-acties onderneemt als iets niet meer werkt. Op het moment dat een eigen installatie verdacht is, dan is het onherroepelijk een herinstallatie van je PC.
De niet R&D mensen hebben gewoon een “standaard PC” (naar bedrijfs-maatstaven) waarmee ze hun werk kunnen doen.
Dit werkt vrij goed moet ik zeggen.
Bedrijfsnetwerken zijn meestal gebaseerd op totale controle, vanaf de onderste laag, tot en met de toegang tot applicaties. Is het echter niet belangrijker om je applicaties te beveiligen? Of beter nog: je data? Uiteraard wil je niet dat er allemaal spyware en andere troep je netwerk binnenkomt. Maar van de andere kant: als je applicaties en data tegen een stoot(je) kunnen, kun je de gebruiker wat meer flexibiliteit bieden op netwerk/ka nivo.
De huidige generatie (van ondermeer kenniswerkers) is inderdaad gewend om te gebruiken wat ze nodig hebben en niet vantevoren alles aan regeltjes te toetsen. Ik denk dat het verstandig is als bedrijven gaan versoepelen wat soepeler kan en gaan beschermen wat beschermd moet worden, zodat de medewerker kan gebruiken wat hij nodig heeft, terwijl het netwerk hem beschermt tegen al te grote problemen.
Leuke reacties, zeker allemaal in de doelgroep, lekker eigenwijs snelle pakken, snelle auto’s en wegwezen als het fout gaat… Het bedrijf in kwestie waarover nu geschreven wordt, heeft twee jaar geleden een proces verloren omdat jonge snelle eigenwijze lieden van de server bij een extern bedrijf wat applicaties hadden gedownload… Vonden ze dat dat well kon… schade €7.000.000,-. Toen was er niemand thuis konden alleen via het IP adres de daders achterhalen… Nu de schade nog…
Dat jongeren zich niet aan het ict beleid houden, is volgens mij een taak van het management en hrm van de betreffende bedrijven. Wat je niet weet, daar kun je je ook niet aan houden toch? En als je er ongestrafd mee weg kunt komen…. wat let je dan nog om het te doen?
“Wet van Murphy”
Wat ALS het mogelijk is dat iets kan gebeuren, dan GEBEURD het ook.
Dat de nieuwe generatie beter op de hoogte is van de ict technology, stelt hun ZELF in staat om alle (in hun ogen) noodzakelijk applicaties te installeren.
Dit kan alleen de ict-afdeling aangerekend worden, die de betreffende infrastructuur niet goed genoeg heeft dichtgetimmerd heeft. Dit zegt dus meer over de skills van de ict afdeling dan over de jongeren zelf.
“Bijna 40 procent maakt gebruik van een mobiele telefoon die niet wordt ondersteund door hun werkgever”
Das toch ook volslagen logisch! Een mobiele telefoon is iets persoonlijks, iets wat bij jezelf hoort.
Ook bezoekt 43 procent van de ondervraagden op kantoor sociale netwerksites, zoals facebook of hyves.”
Dit geeft alleen maar aan dat het LEVEN van jongeren een belangrijkere plaats inneemt dan het WERKEN, Hoog tijd dat de rest van de maatschappij dit voorbeeld gaat volgen 😉
“Leven om te werken tot aan je pensioen, dood is zoooo 20ste eeuws” en jongeren laten zien dat het ook anders kan.
Jongeren die zich niet aan het ICT beleid houden…
Ligt dat aan de jongeren, of aan de ouderen die:
a. het ICT beleid niet kunnen uitleggen
b. het ICT beleid uberhaupt niet kunnen verdedigen c.q. uitleggen waarom die regeltjes ooit zijn bedacht.
c. het ICT beleid, dat volledig gebaseerd is op achterhaalde zaken, niet willen aanpassen.
d. wel ICT beleid maken, maar niet toezien dat iedereen zich eraan houdt
@Beleidsman, misschien ligt het grotendeels aan de ouders en leraren dat zoveel jongeren zich niet aan het ICT-beleid houden, ook al zijn die jongeren met ICT opgegroeid en weten zij welke risico’s er zijn.