Van de werknemers tot 27 jaar houdt tweederde zich niet aan het ict-bedrijfsbeleid. De zogenoemde millenniageneratie (van 14 tot 27 jaar) negeert over het algemeen de regels van de ict-afdeling van het bedrijf waar zij werken. Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek van dienstverlener Accenture onder 5000 studenten en jonge medewerkers. De uitkomsten gelden ook voor Nederland, waar 370 jongeren deelnamen aan het onderzoek.
Veel van de ondervraagde jongeren zijn teleurgesteld over de technische mogelijkheden die hun bedrijf biedt. Om wel gebruik te kunnen maken van bijvoorbeeld instant messaging of sociale netwerksites te kunnen bezoeken, omzeilen zij het bedrijfsbeleid en installeren de benodigde externe apparatuur of applicaties.
Meer dan 40 procent van de Nederlandse werknemers tussen de 18 en 22 jaar geeft aan dat het online applicaties gebruikt die niet door hun werkgever worden ondersteund. Wanneer de beschikbare applicaties niet aan hun wensen voldoen, downloaden de meesten alternatieven die binnen de bedrijfsstandaarden past. Bijvoorbeeld gratis versies van open source-websites of direct van de leverancierswebsites.
Bewust
Een derde van de Nederlandse ondervraagden gebruikt instant messaging, ongeacht of dit is toegestaan of niet. Bijna 40 procent maakt gebruik van een mobiele telefoon die niet wordt ondersteund door hun werkgever. Ook bezoekt 43 procent van de ondervraagden op kantoor sociale netwerksites, zoals facebook of hyves. Wereldwijd is dit 45 procent.
Of jongeren bewust het beleid omzeilen, is de vraag. Bijna een derde van alle ondervraagden (29 procent) weet niet of hun bedrijf überhaupt een ict-beleid heeft en of zij dit derhalve schenden. 17 procent van de jongeren geeft aan dat hun bedrijf in ieder geval nooit iets over een ict-beleid heeft bekendgemaakt terwijl 11 procent aangeeft dat het gevoerde beleid te complex is om te kunnen begrijpen.