Per saldo verloren in 2009 ongeveer 770 werknemers hun baan bij Logica Nederland. Het ict-dienstenbedrijf telt begin 2010 zo'n 5100 medewerkers, 15 procent minder dan een jaar eerder. Dat valt op te maken uit het voorlopige jaarverslag van het bedrijf. Ook gebruikt Logica tegenwoordig 'aanzienlijk minder' extern ingehuurde medewerkers, vertelt een woordvoerder.
De Nederlandse tak van Logica was in 2009 goed voor tweederde van de totale personeelsreductie binnen het dienstenconcern. De Logica-groep had aan het eind van het jaar wereldwijd namelijk 1157 medewerkers minder in dienst dan een jaar eerder. In totaal telde het bedrijf eind 2009 38.780 medewerkers.
Volgens het bedrijf betreft de personeelsreductie voornamelijk niet-declarabele functies. Dat zijn bijvoorbeeld secretaresses en boekhouders en geen personeel dat voor klanten werkt. Algemeen directeur Wilbert Kieboom legde begin 2009 uit wat het personeelsbeleid van zijn bedrijf is: 'We werven minder agressief aan de onderkant en zijn erg selectief met het compenseren van het natuurlijk verloop. Maar dat wil niet zeggen dat we geen mensen aannemen (…) We gaan niet voor een ontslagronde, maar we leven wel in economisch onzekere tijden.'
Minder agressief
In mei 2009 besloot Logica Nederland driehonderd medewerkers op straat te zetten. Bovendien zou de onderneming in het begin van 2009 alle nieuwe medewerkers al in hun proeftijd hebben ontslagen. Het bedrijf ontkent overigens dat dit een generieke maatregel is: alleen als de nieuwe medewerker voldoende bijdraagt aan de omzet, wordt het contract voortgezet. In het voorjaar van 2010 vervallen nog eens vijftig arbeidsplaatsen.
De kosten van de reorganisatie bij Logica Nederland bedroegen in 2009 47 miljoen pond (53,6 miljoen euro). De maatregel was als onderdeel van een kostenbesparingsprogramma dat al in 2008 bedrijfsbreed werd ingevoerd.
Offshore en nearshore
Het dienstenbedrijf probeert een balans te vinden in het werven van personeel in eigen land en het vergroten van het personeelsbestand op offshore- en nearshorelocaties. In 2009 telde Logica 5100 medewerkers in lagelonenlanden, bijvoorbeeld in Azië en Oost-Europa.
De Benelux-organisatie van het Britse concern boekte afgelopen jaar als enige een verlies van 23 miljoen Britse pond (26,2 miljoen euro). Het verlies is voornamelijk te wijten aan de kosten van een reorganisatie, meldt de voorlichter. Zonder deze eenmalige kosten zou het bedrijf 24 miljoen pond (27,4 miljoen euro) winst boeken. Bedrijfsbreed boekt het Britse dienstenconcern 66 miljoen pond (75,3 miljoen euro) winst bij een omzet van ruim 3,7 miljard pond (4,2 miljard euro).
Volgens mij is het verdwijnen van 770 banen iets anders dan 770 mensen verliezen hun baan. Er hebben rond de 300 helaas hun baan verloren en er zijn plekken van jobhoppers niet opgevuld.
Al met al toch niet meer het CMG dat medewerkers bovengemiddeld beloonde. Meer een bedrijf dat nederlands kapitaal vernietigt door banen te offshoren.
Juist omdat er onvoldoende ge-offshored wordt, verliezen hier mensen hun baan: onze service wordt te duur, waardoor we minder competitief blijken.
Niet alles is wat het aan de oppervlakte lijkt.
My two cents:
1. “De Nederlandse tak van Logica was in 2009 goed voor TWEEDERDE van de TOTALE personeelsreductie binnen het dienstenconcern”
2. “De Benelux-organisatie van het Britse concern boekte afgelopen jaar als ENIGE een verlies”
3. “Bedrijfsbreed boekt het BRITSE dienstenconcern 66 miljoen pond (75,3 miljoen euro) winst bij een omzet van ruim 3,7 miljard pond (4,2 miljard euro)”
Wat ik me nu afvraag:
– Word de Nederlandse Logica divisie gebruikt worden om intern – internationale – boekhoudkundig verliezen op af te schrijven? Soort void? dummy corporation?
– Zou het mogelijk zijn dat Logica Nederland binnenkort gewoon ophoud te bestaan?
De grootste gedeelte van haar personeel(skosten) is al opgeofferd ten bate van de globale kostenreductie?
@Ronald. Zonder afvloeingsregeling maakt Logica NL winst. De overhead was/is gigantisch dus er moest iets gebeuren. Bovendien denk ik dat afdracht aan de groep ook wordt verwerkt in de nationale winsten dus wat dat betreft draagt NL ook haar steentje bij.
@Nike. Zolang de kostprijs per consultant rond de 70 euro per uur is blijven we te duur, en dat heeft niks met de salarissen vd consultants te maken maar met creatief boekhouden.
Dat kostprijs per consultant te hoog is, komt toch vooral, doordat de klant ook moet meebetalen aan interne overhead en aan salarissen van managers, die wat teveel salaris krijgen, voor datgene wat ze de onderneming opbrengen. Dit geldt uiteraard niet specifiek alleen voor Logica.