Europese en Noord-Amerikaanse bedrijven geven in 2010 een derde van hun it-budget uit aan software. Dat verwacht onderzoeksbureau Forrester. In het rapport ‘The CIO's 2010 software outlook' schrijven de analisten dat ict-afdelingen hun budget uitgeven aan initiatieven die zichtbaar zijn voor de rest van het bedrijf. Vooral het verminderen van de bedrijfskosten is een belangrijke reden om software aan te schaffen.
Bijna 90 procent van de respondenten zegt dat kostenbesparing een belangrijke tot zeer belangrijke rol speelt bij de aankoop van software. In 2008 zei nog 75 procent dat het besparen van kosten een overweging is bij het aanschaffen van nieuwe software. ‘De grote aandacht voor tactische businessvraagstukken in plaats van innovatie en flexibiliteit doet vermoeden dat 2010 niet het jaar wordt dat ict-afdelingen hun waarde voor de business laten zien', zegt analist Tim DeGennaro.
Naast kostenbesparing is ook het verbeteren van bedrijfsprocessen een reden om software aan te schaffen. Bijna 85 procent van de ondervraagde ict-beslissers zegt dat het verbeteren van een bedrijfsproces belangrijk tot zeer belangrijk is voor de aanschaf van software. Het gaat dan bijvoorbeeld om software om de workflow te automatiseren, data te verzamelen of de analyseren.
Innovatie
Uit het onderzoek blijkt verder dat innovatie minder belangrijk is geworden om software aan te schaffen. In 2008 vond 69 procent van de ict-beslissers nog dat de aangekochte software moest bijdragen aan de vernieuwing binnen een bedrijf. In 2009 zegt nog 60 procent dit als een belangrijke reden te beschouwen.
De prioriteit bij nieuwe projecten ligt bij kostenbesparing. ‘Hoewel veel ict-organisaties hier in 2009 al mee bezig waren, zegt 64 procent projecten die kosten besparen nog meer prioriteit te geven', schrijft DeGennaro. Grote bedrijven doen dit eerder dan organisaties in het midden- en kleinbedrijf.