De Utrechtse ict-opleider New Horizons Learning maakt een doorstart. Directeur-eigenaar Ton-Peter Spaapen heeft een investeerder bereid gevonden vers kapitaal in zijn failliete onderneming te steken. Dit meldt Camiel de Clercq, eigenaar van zes New Horizons-vestigingen in Nederland. Op 16 februari 2010 werd de Utrechtse vestiging door de rechtbank failliet verklaard.
De doorstart betekent volgens De Clercq dat cursisten die een opleiding bij New Horizons Learning volgden, hun cursus daar kunnen afmaken. Maar mochten cursisten naar een andere New Horizons-vestiging willen overstappen, dan kunnen zij dat kosteloos doen, verzekert De Clercq.
De financiële problemen bij New Horizons blijven beperkt tot de vestiging Utrecht, stelt De Clercq. Hij heeft vestigingen in Amsterdam, Breda, Groningen, Rotterdam en Zwolle. De New Horizons-vestigingen in Eindhoven en Maastricht, eigendom van het ondernemersduo Dick Bogers en Doran van der Ven, hebben evenmin problemen, stelt hij.
De Clercq spreekt tegen dat de problemen samenhangen met de zogeheten 'walk in'-formule van New Horizons. Cursisten doen vooral aan zelfstudie, maar komen wanneer zij willen naar een klaslokaal, waar een docent hen bijstaat als zij vragen hebben. De cursussen zijn relatief goedkoop, waardoor de ondernemer er weinig aan overhoudt. Alleen door grote aantallen studenten te trekken kan hij een goede boterham verdienen.
Geen sjoege
De doorstart van de vestiging Utrecht en het aantrekken van nieuw kapitaal worden overigens niet bevestigd door directeur-eigenaar Ton-Peter Spaapen of curator Rogier Karskens. Zij geven, ondanks herhaalde vragen van Computable om aanvullende informatie, geen sjoege.
New Horizons is een zogeheten franchise-organisatie. Het bedrijf, gespecialiseerd in cursussen rondom vooral Microsoft-producten, is in zestig landen met ruim driehonderd opleidingscentra actief. De moederorganisatie is beursgenoteerd en gevestigd in Conshohocken in de Amerikaanse staat Pennsylvania.
Zonde van NH Utrecht, dit bedrijf stond goed op de kaart en werkte in een goede business formule.
De Clercq zit daarentegen evengoed in de problemen met zijn grootste franchise. Vraag het eens aan hun leveranciers, al bijna een jaar wanbetaling en eeuwig wachten op het geld. Kwestie van tijd. Alleen NH Eindhoven staat er nog goed voor.
Goed op de kaart? Waar haal je dat vandaan?
Over dat walk-in principe hoor je behoorlijk wat slechte ervaringen onder IT’ers…
Ik ken ze uit het verleden. Bij De Clercq is het altijd al een puinhoop geweest, maar Utrecht als kleinere franchise (franchise blijkt mij nu pas) draaide toen iig erg goed hoor.
Walk-in concept zelf is hartstikke goed, je ziet het nu bij iedere opleider. Global Knowledge en Broekhuis draaien dat perfect, anderen ken ik dan weer niet.
Punt bij NH is de menselijke factor, leuk dat je een goed concept hebt, maar je mensen moeten het kunnen dragen…en dat lukt ze blijkbaar niet.
Wat heb jij voor ervaringen/geluiden gehoord dan?
Over de Walkin ben ik erg tevreden (ben oud cursist), flexibel en stok achter de deur. De menselijke factor zat bij de mensen die ik zelf tegenkwam, dames aan de balie en de meeste docenten die ik meemaakte, wel goed. Zal wel aan de zakelijke kant gelegen hebben (daar werken ook mensen natuurlijk). Nu is het voor mij wachten op weer budget. Mijn bedrijf heeft daar flink in gesnoeit. Dat zullen ze ook wel merken daar. Utrecht was wel fijn, heb ook getraind in Amsterdam, maar Utrecht was fijner. Dag en nacht verschil ondanks dat het beide walkin was. De menselijke factor maakt juist verschil daar.
Ook ik heb wel eens getraind bij New Horizons. Geen goed gevoel aan overgehouden. Voor Microsoft trainingen ga ik nu naar Global Knowledge. Goede ervaringen mee.
De kostenstructuur voor dit business model is waarschijnlijk te hoog dmv al die vestigingen met een waarschijnlijk te lage bezettingsgraad en wel docenten aanwezig.
Het online opleidingsinstituut HEMA Academie ondersteunt Het Nieuwe Leren, feitelijk kennis tot je nemen op het moment dat je deze nodig hebt, waar en wanneer je je ook bevindt. Als werkgever bestel je voor je medewerkers een opleidingsabonnement, (IT, Communicatie, Management of een combinatie) De medewerker selecteert uit deze e-Academie vervolgens de cursus die hij of zij nodig heeft.
Hiermee wordt permanente educatie (een leven lang leren) voor iedereen betaalbaar en uitdagend. De kostenstructuur voor dit business model blijft binnen de perken.
De Microsoft trainingen waren bagger, de softskill trainingen waren goed en werden inderdaad door andere van hun leveranciers uitgevoerd. Wij zijn overgestapt naar een van hun corporate leveranciers Dictsolutions. Goeie tent, goeie trainers, lagere prijzen, doen alles….