Is Microsoft een adviesbedrijf? Die vraag kreeg het bedrijf regelmatig nadat Microsoft in de Computable Consultancy Guide als derde eindigde op de ranglijst van favoriete adviesbedrijven. Directeur Microsoft Services Nederland John Reynders geeft het antwoord.
Adviseren jullie alleen Microsoftproducten?
In het realiseren van de waarde van Microsoft-technologie zit primair onze kennis en expertise, daarnaast weten we het nodige van interoperabiliteit: dus hoe Microsofttechnologie samenwerkt met andere technologieën.
Is Microsoft Services een pre-salesafdeling?
Zo zou ik het zelf niet omschrijven. Onze werknemers hebben geen commerciële licentiedoelstellingen. Maar als een klant overweegt om de overstap te maken van een concurrende technologie naar Microsofttechnologie, dan kunnen wij hem helpen om de business case op te stellen, of een proof of concept te implementeren. Wat we daarnaast ook doen is die projecten daadwerkelijk uitvoeren, als de klant dat wil. En als een klant een project of programma heeft dat in de fik staat, dan kunnen we daarbij helpen. We zien met regelmaat dat grote ict-projecten op problemen stuiten. Dan kan een klant dus ook vragen: help ons om het weer op de rails te krijgen.
Kunnen jullie ook helpen als klanten zeggen: wij willen van Microsoft af?
Nee. Wat we dan doen is de vraag doorleven: wat beweegt een klant om die behoefte uit te spreken? Want in veel gevallen blijkt het geen oplossing te zijn voor het probleem dat de klant ervaart.
Hoeveel mensen werken er bij Microsoft Services?
Wereldwijd meer dan 15.000 en in Nederland zo´n 180. Er zijn grofweg twee disciplines: tweederde van onze consultants werkt voor Microsoft Consulting Services. Zij richten zich op het implementeren van nieuwe producten. En dan hebben we Microsoft Premier Support. Die afdeling richt zich op het stabiliseren, veilig en kostenefficiënt maken en houden van bestaande omgevingen bij klanten.
Op welke terreinen liggen de vragen van klanten?
Help ons bij het implementeren van het nieuwe werken, infrastructuuroptimalisatie, applicatieplatformvernieuwing of bij het maken van een vertaling van onze bedrijfsdoelstellingen naar een ict-roadmap voor de komende jaren. En daarnaast is er op dit moment veel vraag naar hulp bij het implementeren van Windows 7 en het Sharepoint 2010-platform. Als het gaat om ondersteuning, dan willen klanten vooral kosten verlagen in de bestaande omgeving, het niveau van beveiliging verhogen, of van beschikbaarheid.
Bijt jullie aanbod met dat van partners?
Nee. Bij ons staat voorop: het maken van de markt. Daarbij gaat onze aandacht vooral uit naar technologie die net op de markt is. Eén van de programma's waarin we een rol spelen is het Technology Adoption Program. Daarin helpen wij, samen met onze partners, klanten bij het implementeren van Microsoftproducten die nog niet officieel zijn uitgegeven.
Maar er is overlap tussen wat Microsoft Services doet, en wat jullie partners doen.
Er is een schemergebied en daarover zijn we continu in dialoog. We geven onze partners de mogelijkheid om zich te onderscheiden in de markt via ons Services Ready partnerprogramma. Daarin leiden wij partners op in onze oplossingen, zowel aan de leverings- als de verkoopkant.
Wat onderscheidt jullie van andere adviespartijen?
Dat zit hem in vier aspecten. Het eerste is kennis, omdat wij in een heel vroeg stadium kennis hebben van producten die nog uit moeten komen. Als je ziet hoeveel wij investeren in de kennis van onze mensen, dan dat is heel veel. Het tweede is het netwerk. Onze consultants hebben een netwerk in de productgroepen waarin zij gespecialiseerd zijn, in Redmond, of waar de productgroep ook maar zit. Ze krijgen hun informatie dus uit de eerste hand. Daarnaast is Microsoft Services geen doel op zich. We willen de waarde van technologie bij onze klanten realiseren. En tot slot het vierde aspect: we zijn transparant. We steken niet onder stoelen of banken dat we voor Microsoft werken.
John Reynders
John Reynders studeerde geofysica aan de universiteit Utrecht en volgde aan diezelfde universiteit een propedeuse informatica. Voordat hij in 2008 directeur Microsoft Services Nederland werd, werkte hij vanaf 2005 bij Microsoft onder meer als enterprise strategy consultant en later als business development manager. Tussen 1999 en 2005 was hij ict-adviseur op het gebied van Microsofttechnologie binnen CMG.
Logisch verhaal!
Wie beter dan Microsoft kan de klant helpen als het ICT omgevingen betreft waarin producten van Microsoft worden toegepast.
Natuurlijk hangt daar ook een prijskaartje aan.
Toch snap ik de strekking van het verhaal niet, als microsoft het niet is waarom doen ze het dan toch en verkopen ze zich ook zo?. (we zijn het niet maar doen het wel.)
Als de produkten van Microsoft zo helder, duidelijk en doorzichtig waren geweest, zou dit niet nodig zijn en konden de klanten het zelfstandig implementeren. Dit is gewoon weer een extra vorm van geld verdienen aan de produkten van dit bedrijf.
Het beste advies kun je – in mijn ogen – krijgen van een neutrale derde partij, die zichzelf in de markt heeft bewezen in “de Microsoft technologie”. Zij weten dus ook waar het Microsoft spul NIET werkt, de echte haken en ogen zitten, en kunnen je van onafhankelijk advies dienen.
Anders komt het voor de klanten die niet zelfstandig in staan zijn om een ms-implementatie te doen op
– “Wij van wc eend adviseren wc eend”
– levenslange afhankelijkheid van dezelfde services