Universiteit Maastricht heeft problemen met de koppeling tussen de inschrijfsapplicatie Studielink en het studentinformatiesysteem Student Lifecycle Management (SLM) van SAP. Gegevens die in Studielink worden ingevoerd, komen niet of onvolledig terecht in de administratie van de universiteit. Daardoor is de onderwijsinstelling het zicht op het aantal eerstejaarsstudenten kwijt. De problemen spelen sinds de start van het collegejaar in september 2009 en zijn nog niet verholpen.
Door de problemen met de koppeling staan veel studenten dubbel ingeschreven. De universiteit merkte dat iets niet klopte, toen het aantal instromers in 2009 met 37 procent steeg ten opzichte van het collegejaar ervoor. Gemiddeld groeit de groep van eerstejaarsstudenten jaarlijks ongeveer met 5 procent.
De onderwijsinstelling nam in juni 2009 het Student Lifecyle Management (SLM) van SAP in gebruik. Dat pakket koppelt data uit de online inschrijfapplicatie voor het hoger onderwijs Studielink, roosterplanningsoftware Syllabus Plus en de digitale leeromgeving Blackboard. 'Achteraf gezien is het misschien niet zo handig om tegelijkertijd meerdere ict-systemen in te voeren', stelt een woordvoerder van de universiteit.
De instelling voorziet ook problemen met de inschrijvingen voor het collegejaar 2010-201. Doordat de koppeling met de inschrijfsoftware hapert, bellen veel aankomende studenten naar de universiteit. Daar vangen vier voltijdsmedewerkers de vragen op en worden studenten die vastlopen geholpen bij hun inschrijving.
Buitenlandse studenten
Volgens de universiteit zorgt het grote aantal buitenlandse studenten voor een bijkomend probleem. 'Ongeveer de helft van onze studenten komt uit het buitenland', vertelt de woordvoerder. 'De inschrijfapplicatie is voor hen erg verwarrend. Bij problemen belt die groep studenten sneller en dat zorgt voor meer druk op ons telefonisch team.'
Het is niet de eerste keer dat de universiteit kampt met softwareproblemen. Eerder had een groep van zevenhonderd studenten een week langer vakantie door problemen met de koppeling tussen het SAP-systeem en de roostersoftware.
Wat zijn dan nu precies de nieuwe problemen? Er wordt alleen verwezen naar de inschrijfproblemen van 2009..!?
Worden de bekende problemen bedoeld, die nog niet verholpen zijn?
Het is altijd hetzelfde met die SAP applicaties.
Kost altijd (te)veel en werkt niet; zeker niet als SAP moet interfacen met andere pakketten.
De juridische afwikkeling zal wel door SAP advocaten gewonnen worden. De rekening gaat evenwel naar de Universiteit en uiteindelijk de studenten.
Er wordt gesproken over problemen met de koppeling van applicaties. Zijn dat directe applicatiekoppelingen of via een broker?
@Marieke:
Er wordt geloof ik wel gebruik gemaakt van SAP XI, maar dat is hier slechts een doorgeef-luik. De problemen liggen technisch gezien dan ook niet bij de koppeling, maar bij het aanmaken en verwerken van de berichten in beide systemen (denk aan de volgorde, foutafhandeling, monitoring..).
Ik meen dat de koppeling met Studielink standaard SAP SLM is, vast onderdeel van SLM dus.
In het najaar ging het om de interface via XI/PI tussen SAP en Syllabus Plus. Deze had problemen aan de Syllabus kant. Niet in SAP XI/PI. Bovenstaand bericht heeft een heel vreemde titel. Er is namelijk geen enkel probleem met de koppeling tussen Studielink en SAP of tussen de portal en SAP. De UM gebruikt Adobe formulieren in de SAP portal. Deze zijn op zich ingewikkeld voor buitenlandse studenten maar technisch is er geen enkel probleem met een of andere koppeling. Mooi voorbeeld van een klok en klepel verhaal.
@Hans
Die zal wel van Sap legal department zijn.
Ook deze adviseurs/advocaten moet UM (en dus de studenten) betalen.