Met de toenemende acceptatie van internet als verkoopkanaal, groeien de afzetmogelijkheden voor retailers.
Samen met partners Softlution en de Javelin Group ziet hybris, leverancier van multi-channel communicatie- en e-commerce-software, vier trends voor retailers voor het komende jaar:
Ook online emotioneel winkelen
Aantrekkelijke etalages, goed advies en direct toegang tot producten waren tot nu toe alleen voorbehouden voor fysieke winkels. Nu, in 2010, maakt emotioneel winkelen zijn opmars in online winkels. "Het ontwerp van de online winkel, de lay-out en gedetailleerde presentatie van de inhoud en ondersteunende functies worden steeds belangrijker bij de planning van e-commerce-projecten", aldus Peter van Reijmersdal, CEO van Softlution. Kees de Vos, directeur van de Javelin Group, is ook overtuigd van het concept van emotioneel winkelen: "Wij zijn sterk betrokken bij het intelligente beheer van website-content. In tegenstelling tot winkels in de binnenstad staat de online commerce-markt nog in de kinderschoenen. Decennialang hebben retailers bestudeerd hoe ze hun producten het beste kunnen presenteren in de schappen. Webshops hebben helaas nog niet de mogelijkheid om klantgericht producten aan te bieden. Dit komt doordat het online aanbod steeds verandert."
Mobile tagging – de directe link tussen offline en online
Mobile tagging wordt al veel gebruikt in Japan. Er is ook steeds meer vraag naar in Europa. De techniek maakt het mogelijk om productinformatie gecodeerd via een barcode op te vragen via bijvoorbeeld een smartphone. Het product kan ter plekke online besteld worden. Carsten Thoma, COO van de hybris Group, legt uit: "Mobile tagging brengt online en offline kanalen samen, waarbij interactie bij de consument wordt gestimuleerd. Het gevaar dreigt dat de klant de aankoop niet doet als gevolg van tegenstrijdige informatie op één van de kanalen. Dit vraagt om een consistente aanwezigheid van de retailer op alle kanalen. Als een potentiële koper de barcode scant voor een product dat hij heeft gezien op een poster of in een display, dan moet hij precies dezelfde informatie ontvangen als in de online shop. Alleen dan kan het surfen leiden tot een aankoop. De ideale oplossing voor mobile tagging is het gebruik van PIM als centraal dataplatform. Dit garandeert altijd en overal consistent informatiebeheer."
Ruimte voor verbetering in B2B e-commerce
Een recent onderzoek van Forrester naar het aanbod van oplossingen voor e-commerce-platforms in de B2C heeft bevestigd dat de B2B-omgeving kan en moet leren van het B2C-segment. Gunstige aankoopvoorwaarden zullen invloed hebben op de aankoopbeslissingen van bedrijven in 2010. Consistente informatie en arbeidsbesparende orderverwerking is een manier voor B2B-retailers om de concurrentiepositie te verstevigen. "Onze B2B-klanten zoeken een centraal platform dat veel verschillende functies combineert, snel op de markt kan worden gebracht en snel geld opbrengt. Ontwikkelingen in 2010 wijzen op B2B-retailers die e-commerce trends volgen en consequent multi-channel concepten uit de B2C-sector integreren in hun B2B-winkels", zegt De Vos.
Mobile commerce – snelheid via alle kanalen
Mobiel internet maakt van mobiele telefoons complete shopgidsen. Veel retailers bieden al de mogelijkheid om mobiel te winkelen. "Webwinkels die geschikt zijn voor mobiele apparaten en een snellere informatie-uitwisseling, maken gebruik van de ‘vertel een vriend’-functie en boren zo dit klantensegment aan", vervolgt Thoma. "Mobiele telefoons worden steeds meer een verkoopkanaal. Mobile commerce verzekert een uniforme relatie tussen online en offline kanalen. Zo krijgen klanten bij binnenkomst in een winkel kortingsbonnen. Deze worden rechtstreeks naar een mobiele telefoon gestuurd, waardoor potentiële klanten gemotiveerd worden iets te kopen."
Peter van Reijmersdal: "Nog een ander belangrijk onderdeel waar we op gebied van e-commerce rekening mee moeten houden is sociale media. Platforms zoals Hyves, Facebook, LinkedIn en Twitter kunnen uitermate goed worden ingezet om meer omzet te generen in webshops. We zien hierin een stijgende lijn en veel organisaties experimenteren op dit moment met deze kanalen."