Infor heeft een deel van het financieel servicecentrum overgebracht naar India. Het betreft de verwerking van bulktransacties voor het bedrijf, zoals declaraties van medewerkers. In Nederland heeft daardoor een twintigtal medewerkers hun baan verloren. Zo'n 45 medewerkers blijven werkzaam in dit administratief centrum in Barneveld.
Eind 2006 kondigde Infor aan in Barneveld een 'financial shared service center' te openen. Samen met eenzelfde soort geopend centrum in het Engelse Birmingham regelden de medewerkers de financiële zaken van de bedrijfssoftwareleverancier in Europa.
In het kader van een consolidatietraject heeft Infor besloten een deel van de werkzaamheden naar India te verplaatsen. Daarbij gaat het om de transacties in hoog volume, vertelt Benoit de la Tour, directeur Infor Emea (Europe, Middle East and Africa). 'Denk aan declaraties. In Europa werken zo'n 3100 mensen die elke twee maanden een verzoek krijgen om hun eventuele declaraties in te dienen. De verwerking ervan laten we voortaan in India uitvoeren. Daarmee kunnen de kosten verlagen.'
Schrappen
Door deze beslissing verliezen 21 mensen hun baan bij het financieel servicecentrum van Infor in Barneveld. Veertien daarvan waren vaste medewerkers; zeven inhuurkrachten. Volgens De la Tour wordt bekeken of deze mensen intern kunnen worden herplaatst. Zo'n 45 medewerkers blijven werkzaam bij dit onderdeel in Barneveld. 'We blijven lokale expertise nodig hebben om werknemers, klanten en partners te ondersteunen met financiële zaken die met Infor te maken hebben.'
Bij de centra in Barneveld en Birmingham werkten ruim tweehonderd man. Ook bij de locatie in Birmingham verdwijnen er banen omdat er werk naar India wordt overgeheveld. Daar blijven zo'n honderd man aan het werk.
Uiteindelijk zijn deze ontslagen mensen ook klanten bij andere bedrijven. Als meer bedrijven dat gaan doen onstaat er armoede.
Outsourcing benadeelt de eigen omgeving. Het is zaken doen op een onethische manier. Laat die bedrijven dan ook maar als geheel vertrekken naar een lage lonenland.
De financiële werkzaamheden uitbesteden in een Indiaas oord? Dit werkt fraude in de hand en wie gaat dit weer allemaal controleren?
Met 21 medewerkers 3100 declaraties per 2 maanden verzorgen klinkt niet erg efficient. Maar het zal niet beter worden in India. Het zal leiden tot ontevreden medewerkers en boze leveranciers. Standaardisatie en digitalisering van het systeem zou volgens mij een veel postiever effect hebben.
Ik ken een bedrijf waar ze de stap naar India 2 jaar geleden hebben gezet en door afhakende leveranciers nu dolgraag zo snel mogelijk weer terug willen naar Nederland. Het was een groot foutenfestival.
@Boekhouder Niemand. Zie je nu de besparing ?