Login Consultants heeft zijn virtualisatie-spinoff Immidio verkocht aan participatiemaatschappij Solid Ventures en twee privé-investeerders. Het Amsterdamse bedrijf levert goedkope virtualisatiebeheertools voor Microsoft Windows. Het investeringsgeld wil Immidio gebruiken voor productontwikkeling en uitbouw van zijn internationale distributienetwerk.
Immidio verkoopt twee producten: een profielmanagementoplossing en een zelfbedieningsportal waarmee eindgebruikers applicaties kunnen selecteren zonder de beheerders te hoeven in te schakelen. Daarnaast biedt het softwarebedrijf freeware aan, handige tools voor beheerders van grote it-omgevingen. Directeur Rob Huisman spreekt van ‘smart point solutions’: goedkope oplossingen die zijn gericht op het verhelpen van één probleem. ‘Softwareleveranciers leveren virtualisatiesuites aan voor Microsoft Windows-omgevingen. Daarbij ontstaan geregeld integratievraagstukken. Onze producten zijn bedoeld om die problemen op te lossen of het beheer te vereenvoudigen.’
Licenties
It-dienstverlener Login Consultants uit Amsterdam richtte in oktober 2008 Immidio op. Daarin bracht het adviesbedrijf een aantal virtualisatietools onder die de medewerkers in de loop der jaren hadden ontwikkeld. Doel was het vermarkten van deze softwarehulpmiddelen voor de Microsoft Windows-omgeving. Volgens Rob Huisman sloegen ze aan. In het laatste kwartaal van 2009 werden van Immidio Flex Profiles bijvoorbeeld honderdduizend licenties verkocht.
De banden met Login Consultants, een niet-softwarebedrijf, begonnen echter te knellen. Er ontstonden tegenstrijdige belangen met het moederbedrijf dat gespecialiseerd is in adviezen over virtualisatietechnologie. Bovendien was Immidio uitgegroeid tot een softwarebedrijf met een ambitieuze groeidoelstelling. Tijd om op eigen benen te gaan staan, stelt Huisman. Login Consultants verkocht zijn belang aan investeerder Solid Ventures en twee particuliere kapitaalverschaffers. Huisman heeft zelf een klein belang in de onderneming.
Versnellen
Met het durfkapitaal, waarvan de waarde niet bekend is gemaakt, wil Immidio de productontwikkeling versnellen en het aantal commerciële producten uitbouwen tot zeven. Ook wordt het verkoopapparaat uitgebouwd. Gekozen is voor een indirect model met lokale distributeurs (voor de taalondersteuning) in verschillende landen. In Nederland (CDG), België (Interact), Duitsland (LWP) en Zweden (CDG) zijn al partijen actief. Voor Groot-Brittannië, Noorwegen, Australië, Verenigde Staten en Canada zoekt Immidio nog partners. Daarnaast wil Huisman de eigen organisatie uitbreiden van tien naar zo’n twintig man. Het betreft softwareontwikkelaars, interne verkopers om het verkoopkanaal te begeleiden en ondersteunend personeel.
Zaaien
Solid Ventures is overigens ten dele een TechnoPartner Seed Fund. Dit houdt in dat het deelneemt aan een investeringsprogramma van het ministerie van Economische Zaken om Nederlandse technologiebedrijven te ondersteunen. De overheid financiert 50 procent van de investering mee middels een renteloze lening. Deze hoeft alleen bij succes te worden afbetaald en loopt maximaal twaalf jaar.