De laatste tijd ben ik mij steeds bewuster geworden van een gat in het beheer van de informatievoorziening. En dat gat zit in de hoek van de benutting van informatiesystemen.
Ik zet een analogie in om mijn punt duidelijk te maken. Veel analogieën gaan over auto’s, maar ik pak nu de telefoon. Ik heb een telefoonwinkel en jij bent mijn klant. We praten over jouw behoefte, bellen, sms’en, internet, en je krijgt van mij een telefoon. Vraag en qaanbod hebben hun werk gedaan en jij hebt een mooi toestel. Maar wie je belt, hoe effectief je een gesprek voert, etc., daar ga ik (aanbod) niet over. En over de vraag volgens mij ook niet. Er is dus meer. Iemand die erop toeziet dat het maximale uit de investeringen in informatiesystemen wordt gehaald. Die gebruikers helpt om de systemen effectief te gebruiken. Daar kun je geld mee verdienen. In ieder geval besparen.
Dit domein vind je terug in een hoekje van het BiSL-model voor business informatiemanagement en functioneel beheer, maar ik vind dat het een aparte naam moet krijgen om het gebied beter onder de aandacht te brengen. Ik probeer het in het Engels op te schrijven, omdat ik daar het vaakst in het buitenland tegenaan loop als ik het voor Nederlanders vanzelfsprekend begrip ‘functioneel beheer’ probeer over te brengen.
Demand management zorgt ervoor dat je krijgt wat je hebben wilde (supply management geeft daar uiteraard invulling aan). En Use management (beste kreet dat ik kan bedenken) zorgt voor de optimale benutting van waar demand management in voorziet.
'Information demand & use management', is dit het? Alle reacties en suggesties zijn van harte welkom.
Communicatie is lastig! Sorry Peter, ik denk dat ik het niet goed heb uitgelegd. Het gaat mij er juist om dat de klant in de positie komt om de dienst uit te maken! Bedankt dat je me hierop geattendeerd heb; erg belangrijk dat dit punt goed overkomt.