Het gebrek aan ict-standaarden vertraagt de invoering van systemen voor zorg-op-afstand (telezorg). Dat concludeert onderzoeksbureau TNO in opdracht van het expertisecentrum Nictiz voor ict in de zorgsector. ‘Door niet te werken met ict-standaarden, moet elk telezorgproduct apart worden ontwikkeld, geïmplementeerd en beheerd. Dat brengt hoge kosten met zich mee', schrijft TNO in het rapport.
‘Er zijn verschillende standaarden in de zorg', concluderen de onderzoekers, ‘maar ze worden vaak niet toegepast. De meeste cases betreft een ict-oplossing die is ingezet voor een specifiek zorgprobleem. De mogelijkheid tot samenwerking tussen initiatieven bij de onderzochte cases is hierdoor beperkt.'
Daarnaast kiest de zorg vaak voor zijn eigen oplossingen, in plaats van bestaande standaarden te gebruiken. Patiënten kunnen bijvoorbeeld wel contact opnemen met een zorgverlener via een webformulier of e-mail, maar daarbij worden geen gestandaardiseerde applicaties gebruikt voor het videoconferentie, messaging of mail, zegt TNO. ‘Deze applicaties worden buiten de zorg op grote schaal gebruikt, maar zijn in de onderzochte cases weinig tot niet terug te vinden.'
Inrichting ict-landschap
Het beperkte gebruik van ict-standaarden bemoeilijkt de inrichting van een ict-landschap voor telezorg, zegt TNO. ‘De ict-medewerkers kunnen niet of moeizaam diverse telezorgproducten combineren.' Daarnaast bemoeilijkt het ook de samenwerking van telezorgvoorzieningen binnen organisaties. ‘Als deze samenwerking wordt gerealiseerd, moeten per samenwerkingsverband steeds nieuwe afspraken over de interactie tussen de systemen worden gemaakt. Dat kost veel tijd en moeite', concludeert het onderzoeksbureau.
Nictiz liet het onderzoeksbureau uitzoeken waarom zorg-op-afstand, ondanks de vele tools, nog weinig wordt gebruikt. Zorg-op-afstand zijn bijvoorbeeld digitale consulten, een elektronisch logboek voor patiënten, online behandeling of videocommunicatie tussen patiënt en zorgnemer. Er werd daarbij gekeken naar twintig initiatieven in de zorgsector.
Ik zou graag willen weten welke
“gestandaardiseerde applicaties gebruikt voor het videoconferentie, messaging of mail”
hier bedoeld worden.
Kan Rian van Heur dat eens navragen?
Nictiz weet al jaren dat de ontwikkeling van de telezorg wordt vertraagd door het standaardisatieprobleem. Helaas kunnen ze de kikkers niet meer in de kruiwagen houden na jaren van vrijheid voor de vele gesubsidieerde lokale initiatieven en pilots.
Hoopt Nictiz dat het ministerie en de koepel van zorgverzekeraar standaarden gaat afdwingen? Dat zou m.i. wel e.e.a. oplossen.
De oplossing zou kunnen zijn: de zorg nationaliseren i.p.v. privatiseren. Politici hebben over ’t algemeen erg weinig verstand van computers, maar _een_ (standaard)lijn uitstippelen gaat ondanks dat toch wel beter als iets genationaliseerd is. Als iets niet genationaliseerd is, is ’t eigenlijk alleen maar te verwachten dat ’t overzicht en standaarden zoek zullen zijn/raken.
Veel mensen zijn wars van overheidsbemoeienis omdat ze denken dat ’t efficiënter is als je iets aan de markt overlaat. Maar als iedereen afgezonderd in een hoekje ’t wiel zelf gaat zitten uitvinden, is daar natuurlijk niks efficiënts aan.
Verder heb ik trouwens dezelfde vraag als Jan van Leeuwen.
(Test: e met streepje: é)
Hulde! _Eindelijk_ kan je hier speciale tekens gebruiken. Maar dat werd ook wel tijd. Maar dit terzijde…
éêëïó
Ik zie niet waarom dit een specifiek probleem voor de telezorg zou zijn. Ik zie dit in vrijwel alle sectoren terugkomen.
Voor mij als ontwikkelaar een goede zaak, want ik mag bij de meeste opdrachtgevers hetzelfde wiel opnieuw uitvinden maar om het nou efficiënt te noemen…
Zelfs binnen organisaties zie je per afdeling eigen oplossingen voor dezelfde problematiek. Vaak eenvoudig geïmplementeerd in Access of Excel toepassingen, maar soms ook uitgebreider. Zo heb ik zelfs al een keer binnen één organisatie verschillende (aangekochte!) oplossingen gezien voor projectmanagement!
En om even op de opmerking van M terug te komen, juist bij overheidsinstanties (welke in mijn ogen toch genationaliseerd zijn) zie ik dergelijke problemen op grote schaal terug komen.
Jammer dat Rian het niet belangrijk genoeg vindt om het werkelijk na te vragen, ik ben erg benieuwd wat als standaard beschouwd wordt.