Het gebrek aan ict-standaarden vertraagt de invoering van systemen voor zorg-op-afstand (telezorg). Dat concludeert onderzoeksbureau TNO in opdracht van het expertisecentrum Nictiz voor ict in de zorgsector. ‘Door niet te werken met ict-standaarden, moet elk telezorgproduct apart worden ontwikkeld, geïmplementeerd en beheerd. Dat brengt hoge kosten met zich mee’, schrijft TNO in het rapport.
‘Er zijn verschillende standaarden in de zorg’, concluderen de onderzoekers, ‘maar ze worden vaak niet toegepast. De meeste cases betreft een ict-oplossing die is ingezet voor een specifiek zorgprobleem. De mogelijkheid tot samenwerking tussen initiatieven bij de onderzochte cases is hierdoor beperkt.’
Daarnaast kiest de zorg vaak voor zijn eigen oplossingen, in plaats van bestaande standaarden te gebruiken. Patiënten kunnen bijvoorbeeld wel contact opnemen met een zorgverlener via een webformulier of e-mail, maar daarbij worden geen gestandaardiseerde applicaties gebruikt voor het videoconferentie, messaging of mail, zegt TNO. ‘Deze applicaties worden buiten de zorg op grote schaal gebruikt, maar zijn in de onderzochte cases weinig tot niet terug te vinden.’
Inrichting ict-landschap
Het beperkte gebruik van ict-standaarden bemoeilijkt de inrichting van een ict-landschap voor telezorg, zegt TNO. ‘De ict-medewerkers kunnen niet of moeizaam diverse telezorgproducten combineren.’ Daarnaast bemoeilijkt het ook de samenwerking van telezorgvoorzieningen binnen organisaties. ‘Als deze samenwerking wordt gerealiseerd, moeten per samenwerkingsverband steeds nieuwe afspraken over de interactie tussen de systemen worden gemaakt. Dat kost veel tijd en moeite’, concludeert het onderzoeksbureau.
Nictiz liet het onderzoeksbureau uitzoeken waarom zorg-op-afstand, ondanks de vele tools, nog weinig wordt gebruikt. Zorg-op-afstand zijn bijvoorbeeld digitale consulten, een elektrisch logboek voor patiënten, online behandeling of videocommunicatie tussen patiënt en zorgnemer. Er werd daarbij gekeken naar twintig initiatieven in de zorgsector.