Postorderbedrijf Otto Nederland wil zijn ict in handen leggen van Bergler ICT uit Breda. Het betreft het infrastructuurbeheer, inclusief driehonderd werkplekken, en de technische ondersteuning van de applicaties. Het postorderbedrijf wil zich concentreren op zijn kernactiviteiten. Ook speelt mee dat de continuïteit van het personeel via uitbesteding is geregeld. Naar verwachting wordt het driejarig contract de komende maanden officieel bekrachtigd.
Bergler ICT en Otto is nog in overleg over het overnemen van de vijf automatiseerders die nu nog de taken uitvoeren bij Otto Nederland. Het postorderbedrijf houdt het functioneel beheer in huis. Het maakt gebruik van de maatwerkapplicaties van het Duitse moederbedrijf voor distributie, logistiek en klantbeheer. Voor de Nederlandse situatie heeft Otto Nederland lokale aanpassingen aan systemen doorgevoerd om het berichtenverkeer met leveranciers en distributeurs te ondersteunen.
Mijlpaal
Otto Nederland werkte op projectbasis al langer met de Bredase automatiseerder, onder andere voor het realiseren van koppelingen met de systemen van Otto in Duitsland. Pieter Franken, de huidige ict-manager van Otto Nederland, is op ad interim basis gedetacheerd vanuit Bergler ICT. Voor het bedrijf is het uitbestedingscontract met het postorderconcern een mijlpaal. Sinds 2007 is Bergler ICT bezig met het opbouwen van een infrastructuurdienstverlening (via detachering of uitbesteding op basis van service level agreements). Daarvoor was het alleen nog actief als aanbieder van applicatieontwikkeldiensten op detacherings- of projectbasis.
Bij Bergler ICT, met vestigingen in Breda, Amsterdam, Rotterdam en Apeldoorn, zijn zo’n zestig man in vaste dienst. Daarnaast werkt het met freelancers en inhuurkrachten van partners. Momenteel zijn er zo’n 190 externe ict’ers voor Bergler ICT aan het werk.