Ongeveer 10 procent van alle gemeenten gebruikt bij de meeste bedrijfsprocessen workflowsystemen. Bij meer dan de helft van de gemeenten zijn de afdelingsspecifieke en de afdelingsoverstijgende werkprocessen wel al gedeeltelijk vastgelegd en beschreven. Dat blijkt uit onderzoek door Cascadis, de beroepsvereniging van webprofessionals in de publieke sector, in samenwerking met accountants- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers.
Bij 72 procent maakt het digitaliseren van de processen achter de frontoffice deel uit van het beleid. De resterende 28 procent is daar nog niet mee bezig of weet nog niet hoe dit aan te pakken. 'Een van de gemeenten heeft bijvoorbeeld een projectgroep in het leven geroepen die verschillende werkgroepen aanstuurt om alle werkprocessen om te zetten naar digitale dienstverlening', zo melden de onderzoekers.
Om processen goed op de frontoffice te laten aansluiten, moeten deze eerst worden vastgelegd en beschreven. Daarna kunnen ondersteunende workflowsystemen worden ingevoerd, waarna de processen van begin tot eind digitaal worden afgehandeld.
171 gemeenten
Het online onderzoek door Cascadis en PricewaterhouseCoopers is voor het vierde achtereenvolgende jaar gehouden onder webprofessionals van de Nederlandse gemeenten. Ongeveer 40 procent van alle gemeenten hebben er aan deelgenomen. Dat zijn er 171.